امیدواریم گاز 30 درصد مشترکان مجانی شود/ تمام گاز پارس جنوبی در کشور مصرف می‌شود
امیدواریم گاز 30 درصد مشترکان مجانی شود/ تمام گاز پارس جنوبی در کشور مصرف می‌شود
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پدیده‌هایی مانند پارس جنوبی کمتر اتفاق می‌افتد و خوشبختانه ما این مخزن را در کشور داریم اما تمام گاز آن را در کشور مصرف می‌کنیم.

نبض انرژی ، حسن منتظر تربتی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت گاز پالایش و پتروشیمی، ضمن اشاره به اینکه صنعت نفت و گاز کشور در تلاش است که وابستگی به کالا‌های خارجی را به حداقل ممکن برساند، گفت: انتظار می رود که امسال تمرکز ویژه‌ای در تولید داخل داشته باشیم و صنعت گاز کشور به دلیل نوع شکل‌گیری اش روی موضوع توسعه داخلی تمرکز ویژه تری دارد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران ضمن تشریح اینکه به دلیل اینکه عمده فعالیت‌های شرکت گاز را بعد از انقلاب انجام داده‌ایم کمتر وابستگی به خارج کشور داریم، گفت: ۸ میلیون واحد جدید گاز به مصرف کنندگان ما اضافه شده که همه تولید داخل بوده و اشتغال زایی خوبی ایجاد کرده است.

*2 برند داخلی کمپرسور تولید می‌کنند

وی در بیان موضوع کمپرسورها، اظهار داشت: بحث کمپرسور‌ها مطرح است که خوشبختانه ما اکنون 2 برند داخلی تولید آن‌ها را در کشور داریم، خوشبختانه امروز ساخت قطعات یدکی و تعمیرات آن به صورت کامل در داخل کشور انجام می‌شود.

این مقام مسئول، ادامه داد: در بخش پالایشگاه‌ها که بخش عمده‌ای از مصرف کالایی صنعت گاز را بر عهده دارند، سال گذشته رویدادی را برگزار کردیم و کالا‌های مورد نیاز که قبل از آن از خارج کشور تامین می‌شد، در آن رویداد که با تولیدکنندگان داخلی داشتیم، به عنوان خرید بار اول، قراردادهایش بسته شده است.

*شرکت‌های دانش بنیان در بحث بهینه‌سازی به کمک ما بیایند

منتظر تربتی با اشاره به این نکته که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده تمام مواد شیمیایی و کالا‌های مورد نیاز در پالایشگاه‌ها به دست تولیدکنندگان داخلی تامین شود، تاکید کرد: در بحث خطوط لوله احداث گاز، سالانه هزار کیلومتر خط لوله احداث می‌کنیم و هر هزار کیلومتر خط لوله که احداث می‌شود، 3 میلیارد دلار هزینه ارزی دارد که بیشتر آن مربوط به تامین ورق فولاد است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: سال گذشته باور آن سخت بود که ورق مورد نیاز صنعت گاز را در داخل تولید کنیم، اما اکنون خوشبختانه ورق ترش خط لوله گوره به جاسک و خط لوله شیرین برای صنعت گاز کشور، در کارخانه اکسین تبدیل به ورق شده و لوله سازی اهواز نیز مشغول به تولید آن است و تا یک ماه آینده می‌توانیم از آن استفاده کنیم. این کار مانع از خروج ارز از کشور می‌شود و می‌توانیم ادعا کنیم که یک صنعت گاز تمام ایرانی داریم.

*تمام گاز پارس جنوبی در کشور مصرف می‌شود

وی در بیان جزئیات ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت گاز، افزود: شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها باید برای بهینه‌سازی مصرف گاز، پا به پای تولید گاز به ما کمک کنند.

منتظ تربتی در بخش دیگر گفتگوی خود به میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: پدیده‌هایی مانند پارس جنوبی کمتر اتفاق می‌افتد و خوشبختانه ما این مخزن را در کشور داریم و تمام گاز آن را در کشور مصرف می‌کنیم.

*باید نگاه ویژه‌ای به بهینه‌سازی داشته باشیم

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیرامون مسئله بهینه سازی و نقش شرکت گاز در این موضوع گفت: باید نگاه ویژه‌ای در بهینه‌سازی داشته باشیم، بستر‌های مختلفی در بخش نیروگاه‌ها صنایع و خانگی نیاز به بهینه سازی دارند. در بخش خانگی هم موضوعات نرم افزاری و هم موضوعات سخت افزاری باید دنبال شود.

منتظرتربتی افزود: نرم‌افزاری یعنی فرهنگ‌سازی و سخت افزاری یعنی بهینه سازی ساختمان‌ها و تجهیزات مصرف گاز که امیدواریم در این نمایشگاه برنامه زیربنایی برای مدیریت مصرف گاز در سال‌های آینده ایجاد شود.

وی گفت: باید به سمت تولید گاز با ارزش افزوده بالاتر برویم. در شبکه گاز کشور تقریباً هزار میلیون متر مکعب گاز خام روزانه تولید می‌شود که مجموع مصرف گاز در بخش خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز و نیروگاهی ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

*صادرات گاز به عراق بدون مشکل انجام می‌شود

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: صنایع نیز مطابق روال قبلی کار می‌کنند و صادرات گاز هم بدون هیچ مشکلی به عراق و ترکیه در جریان است.

منتظر تربتی در بیان جزئیات طرح امید در حوزه گاز، افزود: برنامه داریم که حدود ۳۰ درصد از مصرف کنندگان گازشان مجانی شود و اگر مصرف‌کنندگان تلاش کنند که مصرف آنها کمتر از ۲۰۰ متر مکعب در ماه شود، گازشان مجانی می‌شود و اولین قبوض گاز مجانی از نیمه بهمن صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز کشور ادامه داد: موتورخانه‌ها یکی از مراکز عمده مصرف گاز هستند و به همین دلیل طرح رایگان اصلاح آن‌ها را در دستور کار داریم و هر کس در خانه‌اش موتورخانه دارد، می‌تواند در سایت شرکت گاز ثبت نام کند تا به صورت رایگان موتورخانه آن اصلاح شود. اصلاح شامل تنظیم و عایق کاری در موتورخانه است.

این مقام مسئول در پایان گفت: واردات گاز از ترکمنستان در سال‌های گذشته انجام می‌شد. در سال ۸۶ که قطع گاز آن اتفاق افتاد، کشور با مشکل زیادی مواجه شد. ما شبکه گاز داخلی را از واردات گاز بی‌نیاز کرده ایم، ولی مذاکرات با ترکمنستان برای واردات گاز ادامه دارد، چون واردات اکنون دیگر به تجارت مربوط است.

فارس