درآمد منفی مالکان نفتکشها برای حمل نفت خام
درآمد منفی مالکان نفتکشها برای حمل نفت خام
کاهش تولید نفت عربستان مقادیر بسیار بالایی از محموله‌های نفتی را از بازار خارج کرده و نرخ حمل و نقل نفتکش‌ها را به شدت پایین آورده است، به طوریکه مالکین نفتکش‌ها برای حمل نفت خام ضرر و زیان زیادی را متحمل می‌شوند.

نبض انرژی ، کاهش تولید نفت عربستان ضربه سختی به بازار نفتکش‌ها زده است به طوریکه بزرگترین نفتکش‌های بازار برای تحویل محموله‌های نفتی در مسیرهای تجاری اصلی هزینه می‌کنند.

 نفتکش های بزرگی که دو میلیون بشکه نفت عربستان را به چین می‌برند، روزانه 736 دلار از دست می‌دهند. ممکن است مالکان این نفتکش‌ها بتوانند در عمل با کم کردن سرعت حرکت نفتکش‌ها این ضرر و زیان را جبران کنند ولی در واقعیت برخی کشتی‌ها در مسیر خاورمیانه به آسیا ضرر و زیان زیادی را متحمل می‌شوند.

نرخ حمل و نقل نفتکش ها در پایان 2020 چندان بالا نبود ولی شرایط فاجعه‌بار کنونی را هم نداشت. تعادل شرکت‌های کشتیرانی زمانی به هم ‌ریخت که عربستان از ترس سقوط تقاضا به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا اعلام کرد به طور داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز از تولید خود را کم می‌کند تا از قیمت نفت حمایت شود. این اقدام عربستان مقادیر بسیار بالایی از محموله‌های نفتی را از بازار خارج کرد آن هم در شرایطی که عرضه نفت به بازار به اندازه کافی محدود شده بود.

تاجران نفت همچنین تقاضای پایین از طرف خریداران آسیایی را طی چند روز گذشته گزارش داده‌اند. پایشگاه‌های آسیا به زودی وارد فصل تعمیرات و نگهداری می‌شوند و به محموله‌های کمتری نیاز دارند.

در حالیکه این درآمدهای منفی غیرمنطقی به نظر می‌رسد ولی مالکان نفتکشها ترجیح می‌دهند با وجود ضرر و زیان، کشتیهای خود را به آب بیندازند تا متحمل هزینه‌های نگهداری آنها در بندر نشوند، یعنی در هر صورت ضرر می‌کنند.

درآمد منفی زمانی به وجود می‌آید که هزینه پرداختی توسط شرکت‌های نفتی برای اجاره کشتی‌ها هزینه‌های آنها را پوشش ندهد. در این شرایط، مالکان نفتکش‌ها یا باید از ثبت سفارش خودداری کنند یا صورتحساب سوخت کشتی‌ها را بپردازند.

تسنیم