مهلت یک ماهه به وزیر نیرو در خصوص بررسی مشکلات
مهلت یک ماهه به وزیر نیرو در خصوص بررسی مشکلات
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه کمیسیون انرژی به وزیر نیرو مهلت یک ماه برای پیگیری مشکلات پیرامون آب، برق، تکمیل سد‌های نیمه کاره، عدم نوسازی تجهیزات تولید برق، قطعی مکرر برق مناطق مختلف و... داده شد.

نبض انرژی ، هادی بیگی نژاد  کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر نیرو در این کمیسیون جهت پاسخگویی به سوالات نمایندگان خبر داد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به توضیح پرسش و پاسخ‌های میان نمایندگان و وزیر نیرو پرداخت و گفت: سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل درباره این بود که “چرا علیرغم قول‌های داده شده در رابطه با تبخیر و رسوب‌گذاری سد‌ها اقدام جدی صورت نگرفته است” که وزیر نیرو گفت؛ تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم انجام داده و این تلاش ادامه خواهد داشت و در نهایت این سوال به مدت یک ماه تا تغییر شرایط مراعا ماند.

وی ادامه داد: حسن محمد یاری نماینده طوالش وزیر نیرو را درخصوص بررسی موارد سوءاستفاده یکی از پرسنل آب منطقه گیلان، عدم کارایی گروه پیمان مدیریت، بررسی نحوه واگذاری موضوع نظارت به آب منطقه گیلان مورد سوال قرار داد که آقای وزیر قول پیگیری دادند و نهایت این سوالات نیز به مدت یک ماه مراعا ماند.

بیگی نژاد افزود: همچنین علی علیزاده نماینده مراغه از این سوال که چرا پایاب سد قلعه چای شهرستان عجب‌شیر با وجود گذشت سال‌ها همچنان ناقص و ناتمام رها شده است به صورت مشروط قانع شد چراکه مقرر شد؛ با نماینده وزارت نیرو طی چند هفته آینده بازدیدی از سد داشته باشند تا تصمیم لازم گرفته شود.

این نماینده ادامه داد: همچنین مجموعه سوالات علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان، عبارت است از: بازنگری مطالعات مربوط به انتقال آب- دلایل عدم نوسازی تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق منطقه و خارج شدن واحد‌های نیروگاهی به مدت طولانی – دلیل فرسوده بودن شبکه توزیع آب شرب شهری و روستایی و عدم اصلاح آن – دلایل بی‌نصیب ماندن ۴ حوزه انتخابیه از ۸ میلیارد مترمکعب آب تنظیم شده در مخزن سد‌های منطقه جهت توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال- بی‌توجهی به مسئولیت‌های اجتماعی سازمان آب و برق نسبت به محرومیت بیش از حد شهرستان اندیکا و روستا‌های اطراف آن.

به گفته وی این سوالات نماینده مسجد سلیمان تا ۱۵ اسفند با هدف ارائه تا دو هفته برنامه زمان‌بندی شده مراعا ماند.

بیگی نژاد مطرح کرد: سوال دیگر این نماینده درباره دلیل استمرار قطعی مکرر آب و برق در حوزه انتخابیه نیز تا ۱۵ اسفند مراعا ماند، همچنین ماجرای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به کجا رسید – با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، وظیفه دارند در دو سال حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند، تاکنون جهت اجرای این امر چه اقداماتی صورت گرفته و به کجا رسیده‌اید. همچنین وضعیت استفاده از انرژی‌های پاک چگونه است که مجموعه این سوالات نیز با هدف پیگیری ازسوی وزیر نیرو تا ۱۵ اسفند مرعی ماند.

وی اضافه کرد: در ادامه احمد مرادی نماینده بندرعباس آقای اردکانیان را در رابطه با برنامه وزیر نیرو برای رفع مشکلات نوسانات برق در روستا‌ها بالاخص مناطق گرمسیر مورد سوال قرار داد که وزیر نیرو قول بازدید از منطقه را طی هفته آینده داد لذا این سوال نیز تا زمان آینده مرعی ماند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: سوال دیگر این نماینده در این رابطه بود که با توجه به اینکه چندین سال قبل کلنگ احداث نیروگاه برق در شهرستان سیریک استان هرمزگان با حضور وزرای نیرو، کشور جمهوری اسلامی ایران و انرژی کشور روسیه انجام شده ولیکن پیشرفتی مشاهده نمی‌شود لطفا وزیر علت را بیان کند که وزیر نیرو قول بازدید از نیروگاه را داده لذا این سوال نیز تا زمان بازدید مرعی ماند.

وی با بیان اینکه الهویردی دهقانی نماینده ورزقان نیز از توضیحات آقای اردکانیان در رابطه با سوال خود قانع شد، توضیح داد: سوال وی عبارت است از: با توجه به اینکه دومین منبع هیدروکربوری دنیا هستیم چرا وزارتخانه نیرو جهت استفاده از آن منابع و تولید انرژی الکتریکی و صادرات آن به دنیا -که به شدت به آن نیاز دارند- بسیار ضعیف عمل کرده به طوری که نیاز خودمان را هم نمی‌توانیم تأمین کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سوال دیگر این نماینده در این خصوص بود که چرا هزاران میلیارد پول مردم برای احداث سد‌های مختلف در کشور هزینه شده، ولی بهره‌برداری از این سد‌ها به دلیل سوءمدیریت جنابعالی در شرایط حداقلی است که وزیر نیرو قول جابه جایی تخصیص‌ها را داد لذا این سوال نیز تا زمان برگزاری جلسه در وزارتخانه نیرو برای جابه جایی تخصیص‌ها مرعی ماند.

برق نیوز