هاب صادرات تجهیزات نفتی
هاب صادرات تجهیزات نفتی
تنها تقاضای ما از دولت این است که ما را تحریم نکنند و همان رفتاری را با ما داشته باشند که با شرکت‌های خارجی دارند.

به گزارش خبرنگار  نبض انرژی،مصطفی گودرزی، مجید محمدپور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به روند فعالیت انجمن سازندگان صنعت نفت اظهار داشت: در سال 78 تعداد اندکی از شرکت‌های این مجموعه در حوزه ساخت لوازم یدکی فعال بودند اما امروز 820 شرکت حقوقی در زیرمجموعه انجمن قرار دارد که از این تعداد 182 شرکت دانش‌بنیان بوده و به همین تعداد نیز در صف اخذ مجوز برای دانش‌بنیان شدن هستند. همچنین 2000 واحد پیمانی در زنجیره تامین داریم و در مجموع 80 هزار شغل مستقیم و 250 هزار شغل غیرمستقیم در این صنعت ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما 5 میلیارد یورو امکان ساخت تجهیزات در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی داریم و می‌توانیم با قیمت چینی و کیفیت اروپایی، کالا را تحویل دهیم.
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه چهار کمیسیون تخصصی داریم که کار سیاست‌گذاری را برعهده دارند، افزود: بحث بازار و قوانین و همچنین مباحث مربوط به بین‌المللی و اخذ استراتژی‌های مناسب در کمیسیون بررسی می‌شود.
محمدپور با بیان اینکه از 820 شرکت، 47 درصد در تهران و 11 درصد در خوزستان مستقر هستند، گفت: تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه کمیته تخصصی هستند و مشکلات را بررسی می‌کنند و چنانچه موضوع کرونا برطرف شود 100 شرکت دیگر دانش‌بنیان خواهند شد.
وی درباره کاهش تولید نفت و تاثیر آن بر کاهش تقاضا و همچنین موضوع لغو تحریم‌ها با بیان اینکه امروز 85 درصد کلیه تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش تقاضا 40 درصد ظرفیت ما خالی است. ما در سمت عرضه توانمندی رشد داریم و تکنولوژی و کیفیت را ارتقاء دادیم و حمایت نیز صورت می‌گیرد ضمن اینکه تسهیلات ارزانی نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان تخفیف می‌دهند.
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه رقم 51 درصد استفاده از کالای ایرانی اکنون به 65 درصد رسیده است، بیان داشت: این میزان استفاده از کالای ایرانی منجر به تحریک عرضه شده است اما متاسفانه سمت تقاضا رشد نکرده است.
محمدپور یادآور شد: هر جا ما به لحاظ تولید قوی شدیم کسی نتوانسته ما را تحریم کند. اعتقاد داریم که بعد از شعب ابی‌طالب، سخت‌ترین تحریم‌ها به ایران وارد شده است اما این 85 درصد ظرفیت را چه بایدن و چه ترامپ نمی‌توانند تحریم کنند اما در عین حال امیدواریم سمت تقاضا نیز رشد کند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت پروژه‌های عمرانی را فعال کند، گفت: در بودجه 1400 رقم 2.3 میلیون بشکه‌ای صادرات نفت پیش‌بینی شده که اگر پروژه‌های عمرانی فعال شوند ما می‌توانیم ظرفیت خالی 40 درصدی را پوشش دهیم. ضمن اینکه این افزایش تولید منجر به اشتغالزایی خواهد شد.
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه در پروژه گوره جاسک ما توانستیم شیرآلات، اتصالات، مخازن و پمپ‌ها را تولید کنیم، اظهار داشت: اگر چند پروژه مثل گوره جاسک داشته باشیم قطعا 40 درصد ظرفیت خالی پوشش داده خواهد شد.
محمدپور خاطرنشان کرد: ما این امکان را داریم که بتوانیم 5 میلیارد یورو تجهیز بسازیم که البته این بالقوه است و با راه‌اندازی پروژه‌ها بالفعل خواهد شد. همچنین ما می‌توانیم 2000 واحد پیمانکاری را به 3000 و 250 هزار شغل را به 300 هزار شغل برسانیم اما این در صورتی است که تقاضا رشد کند.
وی درباره صادرات تجهیزات گفت: بسیاری از قطعات ما یونیک است. ما این امکان را داریم که هاب تجهیزات در خاورمیانه باشیم.
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به مشکلات حوزه صادرات گفت: تجهیزات باید با استاندارد API صادر شود که اکنون به دلیل تحریم امکان اخذ نشان این استاندارد برای ما میسر نیست. انجمن صنعت نفت نسبت به صدور مجوز کیفیت اقدام کرده که امیدواریم اجرایی شود.
محمدپور با بیان اینکه ما اکنون بازار سوریه و عراق را از دست داده‌ایم، علیرغم حضور فعال ایران در موضوع مبارزه با تروریسم در سوریه اما ترکیه 7.5 برابر ایران به این کشور صادرات دارد. متاسفانه دیپلماسی ما دنبال سیاست است این در حالی است که باید ما رایزن اقتصادی داشته باشیم. دستگاه دیپلماسی باید رایزن اقتصادی را پررنگ کند.
وی با بیان اینکه در کشور ما آیین‌نامه‌ها در راستای توسعه کشور و پشتیبانی از شرکت‌ها نیست، درباره حضور سازندگان در بازار پتروشیمی نیز اظهار داشت: پتروشیمی بازار جذاب و سوددهی است و در طول چند سال اخیر توسعه آن بیش از صنعت پالایش کلید خورده است. طی تفاهمنامه‌ای که ما سال گذشته با هلدینگ خلیج فارس داشتیم قرار بر این شد که سهم ساخت داخل افزایش یابد و امسال بنا داریم که این سهم را تا 85 درصد افزایش دهیم که امیدواریم این تفاهمنامه امضا شود و اگر اجرا شود به عنوان دستاورد بزرگی برای کشور است و ما می‌توانیم به عنوان اولین پتروشیمی 100درصد ایرانی فعال باشیم.
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطرنشان کرد: اکثر سازندگان از تمام توان و سرمایه خود گذشته و وارد تولید شده‌اند اما هنوز بعضی از کالاهایی که داخلی‌سازی شده و حتی آنها را صادر می‌کنیم همچنان از خارج وارد می‌شود.
محمدپور یادآور شد: اگر ما به دنبال رفع بیکاری هستیم، انجمن توانسته 250 هزار شغل ایجاد کند. در حوزه تجهیزات یک میلیارد تومان هزینه ایجاد شغل است که توسط سازندگان از دوش دولت برداشته شده است اما متاسفانه شاهد بی‌مهری‌هایی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تنها تقاضای ما از دولت این است که ما را تحریم نکنند و همان رفتاری را با ما داشته باشند که با شرکت‌های خارجی دارند.
عدم حمایت حمل و نقلی منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی شد
محمدحسن دیده‌ور نیز در این نشست با بیان اینکه 50 درصد مشکلات اقتصاد ما داخلی است، اظهار داشت: نباید تمام مسائل را به مشکلات خارجی و تحمیل تحریم‌ها مرتبط کنیم.
وی افزود: در چند ماه اخیر بانک مرکزی دهه‌ها بخشنامه صادر کرده که این بخشنامه‌ها همدیگر را نقض می‌کنند و این موضوع برای صادرکننده و تولیدکننده سردرگمی ایجاد کرده زیرا نمی‌دانیم کدام را باید اجرا کنیم.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه بانک مرکزی دچار سردرگمی در مسائل ارزی شده است، خاطرنشان کرد: مثلا ما کالایی را که صادر می‌کنیم هنوز از کشتی خارج نشده بانک مرکزی به ما اعلام می‌کند که باید ارز را برگردانیم. این در حالی است که ابتدا باید راهکارها درست تنظیم شوند. ما سیستم بانکی مناسبی نداریم. یکی از مشکلات ما بازگشت ارز است به عبارت دیگر به جز چند قلم کالای سنتی، صادرات کالا اکنون به‌صرفه نیست.
وی با بیان اینکه ارز چندنرخی مشکلات ما را چندبرابر کرده است، افزود: از جمله دیگر مشکلات ما تهیه مواد اولیه است. بورس ایده خوبی برای تامین مواد اولیه است اما از سوی دیگر به صورت اتوماتیک قیمت‌ها را بالا می‌برند. رقابت برای افزایش قیمت منجر به این شده که قیمت کالای تمام شده ما نیز بالا برود.
دیده‌ور همچنین به موضوع اداره شبه دولتی اتاق اشاره کرد و گفت: حتما باید روی طرح مربوط به اداره دولتی اتاق که به مجلس ارائه شده بازنگری شود زیرا در این صورت اتاق تبدیل به سازمان دولتی خواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه بیان داشت: ما انتظار داریم دولت به بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای داشته باشد. ما نمی‌توانیم خصولتی‌ها که امتیازهای خاصی دارند رقابت کنیم. بخش خصوصی باید با چنگ و دندان تقاضای خود را اعلام کند تا کاری صورت بگیرد.
دیده‌ور همچنین از بانک مرکزی خواست تا زمان تخصیص ارز را کوتاه کند زیرا در فاصله دو تا سه ماه تقاضا برای ارز نوسانات آن باعث می‌شود که قیمت کالا از سوی فروشنده نیز تغییر کند.
وی تاکید کرد: باید بپذیریم که ما کشوری نیستیم که محور اقتصاد، کشاورزی یا صنعت باشد. مبنای اقتصاد ما نفت است و صنعت نفت نیز وابسته به تولیدات انجمن است. امیدواریم قانون ممنوعیت ورود کالاهای ساخته شده داخلی اجرا و پیگیری شود.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: متاسفانه خیلی از بازارهای هدف ما به خاطر مشکلات از دست رفت و یکی از معضلات ما این است که بانک مرکزی بخشنامه‌ها را عکس به ما سبب می‌کند.
دیده‌ور یادآور شد: یکی از بازارهای هدف ما قطر بود اما متاسفانه ما برای صادرات کالا باید از مسیر عمان عبور می‌کردیم و این هزینه را طرف قطری بالا می‌برد و مقرون به صرفه نیست اما کشور ترکیه با 50 هواپیمای مسافری وارد بازار قطر شده و انواع کالاها را به این کشور صادر می‌کند اما دولت ایران هیچ کمکی برای تسهیل حمل و نقل نداشته است.
پتانسیل تولیدکننده ایرانی از مرزهای ملی گذشته است
در ادامه مححدجواد بهارفر با اشاره به مشکلات مربوط به حضور انجمن در نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت اظهار داشت: امسال به دلیل تغییر متعدد برگزاری نمایشگاه، اعضا امکان شرکت نداشتند به طوری که تنها 136 شرکت امکان حضور داشتند. این ناهماهنگی‌ها و نابسامانی‌ها را نباید به تحریم ربط دهیم.
وی ادامه داد: ما به عنوان تولیدکننده مورد هجمه انواع بخشنامه‌ها قرار می‌گیریم که این به تحریم آمریکا ربطی ندارد. تولیدکننده باید برنامه عملیاتی یک ساله بچیند ولی ما برای یک ماه نیز عاجز هستیم.
رئیس کمیسیون توسعه بازار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: پتانسیل تولیدکننده ایرانی از مرزهای ملی گذشته است. اعضا آنچنان رشد داشتند که هم‌اکنون داعیه صادرات دارند اما دولت صادرات را فراموش کرده و هیچ الگو و پارادایمی برای صادرات ترسیم نکرده است.
بهارفر با بیان اینکه بیان داشت: ما از بی‌ثبات بودن قوانین و مقررات و نبود الگوی مناسب پایدار برای واردات و صادرات زجر می‌کشیم.