وزیر نیرو: کمبود گاز در کشور نداریم، مشکل در الگوی مصرف است
وزیر نیرو: کمبود گاز در کشور نداریم، مشکل در الگوی مصرف است
وزیر نیرو گفت: در گاز کمبودی وجود ندارد، مشکل اصلی در الگوی مصرف گاز است؛ وظیفه داریم به مرور و به شکل‌های مختلف اطلاع‌رسانی کنیم و همه مصرف‌کنندگان نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد آگاهی پیدا کنند و جامعه مسیر صحیح را انتخاب کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از 6 پروژه صنعت برق استان‌های یزد و کرمان با اعتبار 240 میلیارد تومان، اظهار داشت:‌ امید است تا پایان سال مطابق برنامه، 46 پروژه باقی‌مانده که تعداد قابل توجهی از اینها ساز و کاری هستند، با تلاش و فعالیت‌ شرکت‌های مادر تخصصی که مسئولیت مهمی در تکمیل این طرح‌ها دارند افتتاح و کشور،‌ مردم،‌ صنایع و فعالان اقتصادی از ثمره آن بهره‌مند شوند.

وی به مسئله اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: هر چند دیر اما این موضوع، کم‌کم وارد ادبیات فعالیت‌های مدیریتی می‌شود که لازم است به این مسئله حائز اهمیت توجه داشته باشیم. در وهله نخست، خودمان،‌ همکارانمان، سازمان دولت و بعد نیز مصرف‌کنندگان و مردم را به روش‌های مختلف نسبت به جزئیات این مسئله آگاه کنیم که طرح‌های توسعه و عمران در کشور و آسایش و امنیت خاطر مردم و توسعه پایدار، مجموعه اینها وابسته به اصلاح مصرف مجموعه منابع و در صدر آنها زیست محیطی است که آب و انرژی در این زمینه جایگاه ویژه و مهمی دارند.

اردکانیان در خصوص مشکلات ناشی از گاز برای تامین برق اظهار داشت: در گاز کمبودی وجود ندارد، مشکل اصلی در الگوی مصرف گاز است؛ وظیفه داریم به مرور و به شکل‌های مختلف اطلاع‌رسانی کنیم و همه مصرف‌کنندگان نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد آگاهی پیدا کنند و جامعه مسیر صحیح را انتخاب کند.

وی با اشاره به 37 میلیون مشترک برق اعم از خانگی، ‌تجاری، عمومی، صنعتی، ‌معدنی و کشاورزی در کشور گفت: برای تامین برق این تعداد مشترک نیروگاه‌های ما نیاز به سوخت دارند و این سوخت به اشکال مختلف عمدتا گاز تامین می‌شود.

وزیر نیرو افزود: برای پاسخگویی به نیاز همه مشترکان در تمام بخش‌ها در صورت مصرف گاز، حدود 180 میلیون متر مکعب گاز نیاز است که 33 درصد این برق در بخش خانگی مصرف می‌شود؛ در حالی که برای تولید و تامین برق مورد نیاز همه مصارف کشور اگر فقط از گاز استفاده کنیم که حدود 180 میلیون متر مکعب در شبانه‌روز است، ‌تنها برای تامین گاز خانگی حدود 4 برابر این رقم مصرف می‌شود که رقم بالایی است.

اردکانیان گفت: نباید چنین تصوری به هموطنان منتقل کنیم که گاز یک منبع لایتناهی است؛ اینگونه نیست و حتما باید این مسئله را با استفاده از همه تکنیک‌ها، ‌روش‌ها و هنرمندی‌ها متوجه بشویم و هم آن را به مردم منتقل و اصلاح کنیم.

وی اظهار داشت: در مقایسه با کارهای بزرگ و پیچیده‌ای که در بخش ساخت و سازها انجام دادیم در این بخش خیلی عقب هستیم و خیلی جای کار داریم. اگر شیوه‌های مصرف را اصلاح نکرده و با فرافکنی و آدرس‌های غیر دقیق دادن به سایر مسائل که البته در جای خودشان مطرح بوده و تاثیرگذار هم هستند، ذهن خودمان را از این مسئله اصلی دور کنیم زمان را برای اصلاح مصرف از دست دادیم و زمانی فرا خواهد رسید که برای تامین نیاز روزانه گاز ناچار به واردات گاز شویم.

وی ادامه داد: باید سختی‌های زمستان امسال، سرمای هوا،‌ محدودیت گاز و مشکلاتی که در چند روز پیش آمد را فرصت تلقی کنیم و آن را میانبری ببینم که به کمک آن بتوانیم مسئله را به شکل مناسب‌تری برای خودمان،‌ همکاران و مردم توضیح دهیم که قطعا نتیجه خواهیم گرفت.

اردکانیان با تقدیر از استانداران و بخش خصوصی در همراهی با وزارت نیرو افزود:‌ روزهایی بوده که به جای 185 میلیون متر مکعب گاز مصرفی در نیروگاه‌ها، حدود 70 تا 75 میلیون متر مکعب دریافت کنیم و در همین روزها در بخش خانگی مصرف گاز حدود 600 میلیون متر مکعب بوده است.

وزیر نیرو افزود: گاز مصرفی برای تولید برقی که بر اساس تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران باید صادر شود و به عنوان وظیفه لازم است به این تعهدات و برای حفظ بازارهای صادراتی خود پایبند ماند، کمتر از یک درصد گاز تولیدی کشور است.

وی همچنین در خصوص رمز ارزها گفت: وزارت نیرو یکی از سرسخت‌ترین‌ها در فرآیند برخورد با پدیده رمرز ارزهای غیرمجاز بوده و طبق مصوبه هیئت وزیران برای ساماندهی به این امر، وزارت نیرو در جلسات کمیسیون‌های مختلف دولت بر این مسئله پافشاری می‌کرد که نمی‌توان انرژی یارانه‌ای برای کسانی که می‌خواهند رمز ارز تولید کنند بدهیم و از جیب انبوهی از مردم، این یارانه در این زمینه مصرف شود.

اردکانیان اضافه کرد: با تصویب دولت، ‌برق مورد نیاز کسانی که روال قانونی را طی می‌کنند در مواقعی که کشور نیاز شدید ندارد تامین شده و با موارد غیرمجاز هم با همکاری دیگر دستگاه‌ها برخورد می‌شود.

وی خطاب به استانداران تاکید کرد: بحث ما عبور از این شرایط نیست، بلکه استفاده از این شرایط برای اصلاح مصرف است و این وظیفه اصلی بر عهده ماست و در وهله نخست آن را نباید متوجه مردم دانست.

اردکانیان گفت: امید است در آینده به این سمت برویم که از گاز بیشتر برای تولید برق استفاده شود؛ می‌توان خیلی از مصارف گازی امروز را تعدیل کنیم که در خیلی از مناطق دنیا این کار صورت گرفته است؛ کماکان نیازمند همکاری و همدلی مردم هستیم همانطور که در تابستان بودیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های ما مشکل فنی و کمبود ظرفیت ندارند، امید است بتوانیم نیازهای کشور را پاسخگو باشیم.

وزیر نیرو همچنین با تقدیر از مجموعه تلاش‌های صورت گرفته در استان کرمان اظهار داشت: اهمیت این استان از این جهت است که یکی از نمونه‌هایی است که ضمن حفظ حیات و جلوگیری از مهاجرت ناشی از کم‌آبی، برنامه‌های توسعه و تولید ثروت در استان با شتاب قابل ملاحظه‌ای با اتکای طرح‌های مهم صنعتی استان در حال انجام است.

اردکانیان گفت: این استان مثال موفقی از فاصله گرفتن از ایام مصرف بالا در بخش آب، سازگار شدن با کم‌آبی و طرح‌هایی برای حفظ معیشت بوده و از اصلی ترین شاخصه‌های اصلی این استان مصرف انرژی بالا در بخش غیرخانگی است.