کشتی روسی پروژه نورد استریم ۲ تحریم شد
کشتی روسی پروژه نورد استریم ۲ تحریم شد
آمریکا به آلمان اطلاع داده که قصد دارد کشتی احداث خط لوله روسی که در ساخت خط لوله نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان فعالیت دارد را تحریم کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد ما با تاسف از این تصمیم مطلع شدیم. نشریه اقتصادی هندلزبلات آلمان پیشتر گزارش داده بود تحریمهای آمریکا در راستای قانون تحریمهای CAATSA از روز سه شنبه اجرایی می شود. گفته می شود کشتی روسی فورچونا و شرکت KVT-RUS مالک آن هدف تحریم آمریکا قرار می گیرد.

خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ برای دو برابر کردن ظرفیت خط لوله نورد استریم طراحی شده و با دور زدن اوکراین و عبور از بستر دریای بالتیک، این کشور را از درآمد مربوط به ترانزیت گاز محروم می کند. این پروژه به نقطه اختلاف میان مسکو و واشنگتن تبدیل شده و آمریکا در تلاش برای جلوگیری از افزایش وابستگی اروپا به انرژی روسیه است.

گروه مسئول پروژه نورد استریم ۲ فعالیتش را در دسامبر سال ۲۰۱۹ به دلیل تهدید تحریمها از سوی واشنگتن متوقف کرد با این حال این پروژه به تکمیل نزدیک شده است.

آلمان و متحدان اروپایی اش واشنگتن را به استفاده از قانون تازه تصویب شده CAATSA برای مداخله در سیاستهای خارجی و انرژی این کشورها متهم کرده اند.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، کشتی فورچونا در نزدیکی روستوک در شمال آلمان لنگر انداخته است.

سخنگوی سفارت آمریکا در برلین به هندلزبلات گفته است واشنگتن به اتخاذ همه اقدامات لازم برای جلوگیری از ساخت نورد استریم ۲ ادامه می دهد. وی در ادامه افزود: دولت آمریکا امیدوار است آلمان در موضع خود در قبال نورد استریم ۲ تجدیدنظر کند.

سخنگوی دولت آلمان به خبرنگاران گفت: دیدگاه برلین درباره این خط لوله تغییر نکرده و نورد استریم ۲ یک پروژه بخش خصوصی است.

شرکت گازپروم روسیه ساخت این پروژه را به همراه شرکای غربی خود شامل یونی پر، وینترشال، انژی، OMV و شل پیش می برد.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا در گذشته با نورد استریم ۲ مخالفت کرده بود اما معلوم نیست پس از تحویل گرفتن قدرت آیا درباره این موضوع سازش خواهد کرد یا خیر.

بر اساس گزارش رویترز، هندلزبلات به نقل از سخنگوی پروژه نورد استریم ۲ نوشت: حمایت از شرکتهای مشارکت کننده در این پروژه در برابر هر گونه تحریم بر عهده اتحادیه اروپا و دولتهای اروپایی است.