زیان “پالایش” به ۵۰درصد رسید/ دارایکم هم زیان‌ده شد
زیان “پالایش” به ۵۰درصد رسید/ دارایکم هم زیان‌ده شد
درحالی که صندوق پالایش یکم زیان ۵۰درصدی به سهامداران خود تحمیل کرده است، هنوز خبری از وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس شورای‌عالی بورس برای پاسخگویی در خصوص وضعیت اسفناک بازار سرمایه نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم‌، بازار سهام بعد از ریزش 80هزارواحدی در هفته گذشته روز شنبه نیز در مدار نزولی قرار داشت، متأسفانه سرخ‌پوشی بازار در روز دوشنبه نیز ادامه یافته و شاخص کل تا اینجا با نزول بیش از 2درصدی در محدوده  یک‌میلیون و 155 هزار واحدی قرار گرفته است.

گفتنی است، شاخص بورس در پایان معاملات هفته منتهی به 26 دی‌ماه با 80هزار و 919 واحد کاهش، معادل 6.17درصد افت کرد و به رقم یک‌میلیون و 229هزار و 836واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با 5751 واحد کاهش معادل 1.25 درصد افت کرد و رقم 454هزار و 820 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم با 73هزار و 779 واحد افت در این مدت به رقم 869هزار و 106 واحد و شاخص بازار دوم با 112هزار و 561 واحد کاهش به عدد 2 میلیون و 595هزار و 26 واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 7.82 درصد افت و شاخص بازار دوم با 4.16 درصد کاهش همراه شدند.

در این بین یک نکته جالب توجه وجود دارد که جدای از تحولات بازار سهام به‌عنوان یک مهمان ناخوانده زیان جدی به مردم و سهام‌داران وارد کرده است. صندوق پالایش یکم که با قیمت 10 هزار تومان عرضه شد هم‌اکنون و بعد از گذشت دو ماه ریزش مداوم در محدوده 5 هزار تومان قرار داشته و عملاً زیان 50درصدی به سهامداران خود تحمیل کرده است.

در این بین صندوق دارا یکم که مربوط به سهام بانکها و بیمه‌های دولتی است نیز در محدوده 10 هزار تومان قرار گرفته است و احتمالاً مانند صندوق پالایش روند نزولی و زیان‌دهی جدی این صندوق نیز آغاز خواهد شد. همین امروز دوشنبه ارزش این سهم حدود 10 درصد افت کرده است، در این باید یادی کرد از نمایندگان مجلس دهم که موضوع واگذاری اموال و دارایی‌های دولتی را از طریق ای‌تی‌اف در برنامه‌های بالادستی توسعه کشور گنجاندند تا از این طریق راه برای لحاظ کردن این روش واگذاری در بودجه سنواتی هموار شود.

از سوی دیگر  همه اینها در حالی است که در زمان ریزش قبلی در مرداد ماه تأکید شد که چرا مردم به توصیه گوش نداده و به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه خود را به صندوقهای مختلف موجود در بازار بورس منتقل نکرده‌اند.