یارانه نقدی در سال آینده ۲ سقفی شد/ به هر ایرانی چقدر یارانه می‌رسد؟
یارانه نقدی در سال آینده ۲ سقفی شد/ به هر ایرانی چقدر یارانه می‌رسد؟
بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، یارانه نقدی در دو سقف پرداخت می شود که ۵۸ میلیون نفر یک مبلغ و مازاد بر ۵۸ میلیون نفر مبلغ دیگری دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 با بیان اینکه در پی مصوبه امروز کمیسیون متبوعش منابع یارانه‌ها یک جا دیده شده است، گفت: در بخش منابع تبصره 14 لایحه بودجه 1400، حدود 463هزار میلیارد تومان لحاظ شده که 14.5 درصد سهم نفت در خصوص پالایشگاه‌ها و پخش فرآورده های نفتی نیز تفکیک می‌شود.

زارع همچنین افزود: یارانه نقدی در دو سقف پرداخت می شود که 58 میلیون نفر یک مبلغ و مازاد بر 58 میلیون نفر مبلغ دیگری دریافت می‌کنند. همچنین یارانه تولید برای نخستین بار در سال 1400 پرداخت می‌شود که در حوزه ایجاد اشتغال و یارانه سود تسهیلات در حوزه های کشاورزی، مسکن و صنعت و معدن است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مطرح کرد: همچنین سهم دستگاه های اجرایی از 436میلیارد تومان جداگانه پرداخت خواهد شد اما در ردیف های عمومی بودجه می آید، در واقع تبصره 14 در بودجه 1400 نسبت به سال گذشته متفاوت خواهد بود.

به گزارش تسنیم، نکته جالب توجه اینکه بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق منابع لحاظ شده ناشی از حذف ارز 4200 حدود 100 هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر هر سال حدود 42 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی 45 هزار تومانی لحاظ می‌شود. با این اوصاف باید دید در طرح مجلس که قطعا تبعات تورمی (ناشی از حذف یارانه ارزی خوارک دام  و دارو) را در پی خواهد داشت چه مقدار یارانه به هر ایرانی خواهد رسید.