عمده شناورهای ایران در آب های منطقه تردد دارند/ ۳۳ درصد غیرفعالند
عمده شناورهای ایران در آب های منطقه تردد دارند/ ۳۳ درصد غیرفعالند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از نظر ناوگان تحت مالکیت، جزء ۲۰ کشور اول دنیا هستیم، گفت: بخش قابل توجه شناورهای ایران، در خلیج فارس و دریای عمان به تردد می پردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راستاد دقایقی قبل در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ناوگان تحت پرچم و مالکیت شرکت‌های ایرانی از نظر نوع و کاربری متنوع هستند همچنین از نظر اندازه نیز تنوع قابل توجهی در ناوگان کشتیرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی ناوگان منطقه‌ای داریم که عمدتاً در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان تردد دارند و برای صادرات و واردات و کاپوتاژ (جابه‌جایی کالا بین بنادر و جزایر داخلی) استفاده می‌شوند.

معاون وزیر راه افزود: عمده ناوگانِ تحت مالکیتِ اشخاص و شرکت‌های ایرانی، این دسته از شناورها هستند.

راستاد بیان کرد: در حال حاضر ۶ هزار فروند لنج سنتی ثبت شده داریم که ۴ هزار فروند آن فعال هستند.

وی درباره کشتی‌های اقیانوس پیما گفت: ۳۰۰ فروند انواع شناور اقیانوس پیما تحت مالکیت و پرچم جمهوری اسلامی ایران است که در آب‌های بین المللی و یا به صورت اقیانوس پیما تردد دارند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: این ناوگان از نظر تناژ، بالاترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع از نظر ظرفیت ناوگانِ تحت مالکیتِ شرکت‌های ایرانی، جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان ۲۰ کشور اول دنیا مطرح است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره پرداخت تسهیلات به شناورها گفت: ما تسهیلات را به خریداران شناورهای مسافری پرداخت می‌کنیم؛ مکانیزم کار به گونه‌ای است که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریا نوردی این تسهیلات پرداخت می‌شود و متقاضیانی که شناورها را بخواند در چارچوب نیازهای کشور ارزیابی شده و به تصویب کمیته رسیده است.

راستاد اظهار کرد: برای پرداخت تسهیلات به شناورها، طرح‌های رسیده، مطرح و به کمیته بررسی ارسال می‌شود؛ بانک‌های عامل نیز در این زمینه همکاری کرده و طرح‌ها به آنها ارجاع و تسهیلات به سازندگان داخلی پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیلات خرید شناور به سازندگان پرداخت می‌شود افزود: این تسهیلات به نفع خریداران است اما تسهیلات به حساب سازندگان واریز می‌شود تا این مبالغ در مسیر ساخت شناورها صرف شود.

وی با تأکید بر اینکه عمدتاً با توجه به محدودیت منابع، اعطای تسهیلات به تولید ناوگان منطقه‌ای، گردشگری و مسافری در اولویت برای پرداخت این تسهیلات هستند افزود: در مجموع ۲۷۲ قرارداد تولید انواع شناور منعقد شده که ۲۲۳ فروند آن به بهره برداری رسیده و ۴۹ فروند هم در حال ساخت است.

راستاد اظهار داشت: تاکنون بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت انواع شناور پرداخت شده و به تناسب نوع قرارداد بخشی از سود تسهیلات به صورت یارانه‌ای توسط سازمان بنادر و دریا نوردی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بازپرداخت این تسهیلات، بعد از دوره ساخت بوده و بخشی از سود تسهیلات هم از طریق سازمان بنادر و دریا نوردی پرداخت می‌شود؛ اولویت بازپرداخت بخشی از سود تسهیلات مذکور، با شناورهای مسافری و گردشگری است.