مشترکان پرمصرف باید قیمت تمام شده آب را پرداخت کنند
مشترکان پرمصرف باید قیمت تمام شده آب را پرداخت کنند
معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا گفت: به دنبال گرفتن قیمت تمام شده آب از مشترکان پر مصرف هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حمید رضا کشفی، با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر متر مکعب (هزار لیتر) آب حدود هزار و ۷۰۰ تومان است در حالی که به طور متوسط ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود، گفت: به دنبال جریمه مشترکان پرمصرف نیستیم، اما درصورتی که طرح پیشنهادی افزایش آب بهای مشترکان پر مصرف مطرح و تصویب شود کاهش درآمد ناشی از اجرای طرح آب امید (معاف شدن مشترکان کم مصرف از پرداخت آب بها) جبران می‌شود، اما قیمت تمام شده آب، دریافت نمی‌شود.

وی افزود: برای پایداری خدمات تلاش می‌کنیم قیمت تمام شده محصول را دریافت کنیم البته افرادی که مطابق الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند حتماً از تخفیف‌های ویژه بهره مند می‌شوند و مشترکانی که پرمصرف هستند قیمت تمام شده را باید پرداخت کنند.

کشفی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها در اجرای طرح‌های فاینانس فاضلاب تأثیر داشته است ادامه داد: طرح‌های فاینانس آب و فاضلاب دو نسل دارند یکی طرح‌هایی که قرارداد آن‌ها شروع شده بود و مسدودی ارزی اتفاق افتاده که این طرح‌ها در حال انجام است، اما طرح‌هایی نیز در بسته مسدودی ارزی در بانک مرکزی قرار نگرفته اند باوجود اینکه قرارداد و تفاهم نامه داشتیم، نتوانستیم به منابع مالی مربوط دسترسی پیدا کنیم و این طرح‌ها متوقف شده، که امیدواریم با پیگیری بانک مرکزی بخشی از طرح‌ها را با منابع مالی خارجی، تأمین اعتبار کنیم.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا درباره عوارض هر متر مکعب آب در قبوض، توضیح داد: عوارض هر متر مکعب آب مصرفی در قبوض، ۲۰ تومان است که از مشترکان گرفته و در مناطق روستایی استفاده می‌شود. پیشنهادهایی برای عوارض داده شده، که به دلیل سیاست‌های کلان کشور برای عدم افزایش هزینه‌ها و تعرفه‌ها، مورد قبول واقع نشده است.

این مقام مسئول همچنین درباره تجمیع شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با توجه به اینکه این شرکت‌ها زیان انباشت زیادی دارند اظهار داشت: تجمیع این شرکت‌ها به نفع مردم به خصوص مردم روستایی است که خدمات یکپارچه‌تر و با استاندارد یکسان دریافت کنند گرچه وزارت نیرو نیز با یکپارچه سازی این شرکت‌ها به منابع یکسانی دست می‌یابد.

به گفته کشفی تلاش می‌کنیم در وزارت نیرو طرح‌های موازی کمتری تعریف شود و طرح‌های شهری و روستایی تجمیع و نیروی انسانی، هم افزایی شوند که به دنبال آن هم افزایی، منابع مالی را هم داریم. البته تجمیع شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در یکی دو سال اول با مشکلات مالی مواجه خواهند بود، اما امیدواریم با پایداری مالی که ایجاد می‌شود، این مشکل برطرف شود.