بایدن مجوز یک خط لوله بزرگ در آمریکا را در روز اول ریاست جمهوری لغو می‌کند
بایدن مجوز یک خط لوله بزرگ در آمریکا را در روز اول ریاست جمهوری لغو می‌کند
منابع آگاه می‌گویند رئیس جمهور جدید آمریکا می‌خواهد در همان روز اول تصدی پست ریاست جمهوری، مجوز ساخت یک خط لوله نفت 9 میلیارد دلاری در این کشور را لغو کند.

ه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، منابع آگاه نزدیک به جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا که دو روز دیگر مراسم تحلیفش برگزار خواهد شد، اعلام کردند که وی قصد دارد مجوز ساخت خط لوله 9 میلیارد دلاری موسوم به کی‌استون را در همان روز اول ریاست جمهوری‌اش لغو کند.

در حالی بایدن به دنبال لغو مجوز ساخت این خط لوله است که صدور مجوز برای آن یکی از قول‌های ترامپ در انتخابات سال 2016 بود.

بایدن روز چهارشنبه به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا قسم یاد خواهد کرد و در زمان درخواست برای دریافت مجوز ساخت این خط لوله در حدود 5 سال پیش و زمان ریاست جمهوری اوباما نیز معاون رئیس جمهور بوده است. در واقع لغو مجوز این خط لوله بخشی از تلاش دولت بایدن در مقابله با تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

بر اساس گزارشات اولیه که توسط شبکه سی بی سی کانادا منتشر شده، عبارت لغو مجوز خط لوله «کی استون» از جمله اقداماتی است که در فهرست اقدامات روز نخست بایدن به چشم خورده است.

بایدن پیشتر گفته بود که وقتی رئیس جمهور شود مجوز این خط لوله را لغو خواهد کرد. سفیر کانادا در آمریکا گفته که به تلاش‌ها برای متقاعد  کردن دولت آمریکا برای اجرای این خط لوله که بین کانادا و آمریکا اجرای می‌شود ادامه خواهد داد؛ چراکه اجرای آن با معیارهای زیست محیطی دو کشور همخوانی دارد.

این خط لوله قرار بود نفت ایالات آلبرتای کانادا را به ایالت نبراسکای آمریکا منتقل کند اما سال‌هاست به خاطر موانع قضایی در آمریکا اجرای آ‌ن به تأخیر افتاده است. فعالان مدافع محیط زیست هم به شدت با اجرای این خط لوله مخالف هستند.

جیسون کِنی، رئیس دولت محلی ایالات آلبرتا نیز در توئیتر گفته لغو این پروژه فرصت‌های شغلی را از بین خواهد برد و به تضعیف روابط آمریکا با کانادا منجر خواهد شد و باعث می‌شود امنیت ملی آمریکا به خطر بیفتد؛ چراکه عدم ساخت خط لوله از کانادا به آمریکا باعث می‌شود که واشنگتن همچنان به واردات نفت از کشورهای عضو اوپک وابسته باشد.