ظرفیت 5 میلیارد یورویی تولیدکنندگان تجهیزات نفت برای صادرات/ هر جا قوی شدیم کسی نتوانست ما را تحریم کند
ظرفیت 5 میلیارد یورویی تولیدکنندگان تجهیزات نفت برای صادرات/ هر جا قوی شدیم کسی نتوانست ما را تحریم کند
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: این امکان وجود دارد که سالیانه معادل ۵ میلیارد یورو تجهیزات تولید و آن‌ها را صادر کنیم. توسعه پتروپالایشگاه‌ها به رونق بازار تجهیزات کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید محمدپور رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در نشست این انجمن با اصحاب رسانه با موضوع جهش تولید و بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت نفت گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از تمامی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود که این رقم سال گذشته ۶۵ درصد بود است.

وی افزود: در سال ۸۷ که انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ثبت شد، تعداد شرکت‌های زیر مجموعه آن کمتر از انگشتان یک دست بود که عمدتا در حوزه ساخت لوازم یدکی فعالیت می‌کردند، اما الان تعداد این شرکت‌ها این انجمن به رقم ۸۲۰  شرکت رسیده که حاصل تلاش جمعی است.

محمدپور ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار واحد به عنوان زنجیره تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در حال فعالیت هستند که ۸۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرده‌اند. بیش از ۵ میلیارد یورو امکان ساخت تجهیزات در داخل را داریم که البته به صورت کامل فعال نیست.

* ۱۸۲ شرکت زیرمجموعه انجمن سازندگان تجهیزات نفت دانش‌بنیان هستند

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: طی این سال‌ها پیشرفت‌های کیفی خوبی هم در ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت داشته‌ایم. اکنون بسیاری از تجهیزات تولیدی ما با محصولات شرکت‌های اروپایی و چینی برابری می‌کند.

وی اظهار کرد: برای مدیریت بازار، بررسی قوانین و مباحث بین المللی و سایر مباحث مرتبط با فعالیت‌هایمان نیز کمیسیون‌هایی را تحت عنوان توسعه بازار، راهبردی، بیمه و مالیات و ایجاد کردیم که تحت نظارت ستاد مرکزی، هماهنگی آن‌ها انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: اکنون ۱۸۲ شرکت زیر مجموعه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، دانش بنیان هستند. همچنین یک کمیته تخصصی دانش بنیان هم تشکیل داده‌ایم و تلاشمان این است که تا سال آینده در صورت برطرف شدن مشکلات اقتصادی ، ۱۰۰ شرکت دیگر نیز دانش بنیان شوند.

* ۴۰ درصد از توان تولید سازندگان تجهیزات صنعت نفت غیرفعال است

وی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا، حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدکنندگان خالی است. در اقتصاد دو بخش عرضه و تقاضا وجود دارد، ما تولیدکنندگان توان تولید و عرضه را رشد داده‌ایم، اما متاسفانه آن مقداری که ما عرضه را رشد داده‌ایم تقاضا رشد نکرده است.

محمدپور ادامه داد: ما هر جا که قوی شدیم کسی نتوانست ما را تحریم کند، سخت‌ترین تحریمی که در طول دوران مختلف برای کشوری ایجاد شده مربوط به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران بیان کرد: اگر مسئولین به دنبال اشتغالزایی هستند باید تولید تقویت شود. امیدوارم تولید نفت بیش از دو میلیون بشکه افزایش یابد تا تولید در صنعت نفت رونق یابد. اگر به دنبال تولید هستیم باید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و برای سرمایه‌گذار هم باید جذابیت ایجاد شود و این جذابیت، افزایش تقاضا است.

*ظرفیت تولیدکنندگان تجهیزات نفت برای صادرات 5 میلیارد یورویی

وی  اظهار داشت: یکی موفقیت‌های اعضای این انجمن که در سال جهش تولید به آن نائل شدند، ساخت برخی شیرآلات ویژه است. اگر ما چند پروژه دیگر مانند خط لوله گوره به جاسک داشته باشیم، قطعا این رقم ۴۰ درصد ظرفیت غیرفعال کاهش پیدا می‌کند.

محمدپور گفت: ما امکان این را داریم که سالیانه معادل ۵ میلیارد یورو تجهیزات تولید و آن‌ها را صادر کنیم. این امکان بالقوه است که تحقق پیدا نمی‌کند مگر آن که پروژه‌ها افزایش یافته یا پتروپالایشگاه‌ها گسترش یابد و امثال این اتفاق‌ها رخ بدهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم که به عنوان یک هاب یا مرکز ساخت تجهیزات در منطقه جنوب غربی آسیا تعریف شویم، اما مشکلات موجود در صادرات مانند مشکلات ارزی، مانع از این مسئله می‌شود.