نشتی خطوط لوله‌های لیبی به کمک بازار جهانی نفت آمد
نشتی خطوط لوله‌های لیبی به کمک بازار جهانی نفت آمد
شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد به خاطر نشتی خطوط انتقال نفت، روزانه 200 هزار بشکه از تولید نفت این کشور کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که وجود نشتی و نقص فنی در خطوط انتقال نفت این کشور تولید نفت لیبی 200 هزار بشکه در روز کاهش یافته و ممکن است طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده شاهد کاهش بیشتر تولید نفت این کشور باشیم.

خط لوله انتقال نفتی که میدان نفتی سماح این کشور را به یکی از ترمینال‌های صادراتی متصل می‌کند، از دیروز به خاطر نقص فنی و انجام تعمیرات فعالیتش متوقف شده است.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده این خط لوله چندین نشتی داشته و ممکن است تعمیر آنها چند هفته طول بکشد.

شرکت ملی نفت لیبی می‌گوید: کاهش تولید ناشی از نقص فنی در خط لوله باعث شده تا 16 درصد از تولید نفت لیبی کاهش یافته و به حدود یک میلیون بشکه در روز برسد.

این شرکت همچنین هشدار داده که پول کافی برای تعمیر تاسیساتی که در طول سال‌های جنگ داخلی در این کشور آسیب دیده است ندارد.

لیبی بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی در آفریقا به شمار می‌رود و  جزو معدود کشورهای عضو اوپک است که از اجرای توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی مستثنی شده است. در سال 2020 شاهد افزایش دوباره تولید نفت لیبی بودیم و همین امر یکی از موضوعاتی بود که به چالشی در اتحاد  کشورهای نفتی برای محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی تبدیل شده بود.

در حالی که تولید نفت لیبی کاهش یافته که عربستان هم به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه از تولید خود کاسته و همین امر می‌تواند فشار مضاعفی را برای افزایش قیمت نفت فراهم کند.

اعلام رسمی تصمیم ریاض برای کاهش داوطلبانه تولید نفت باعث شد تا شاهد افزایش قیمت طلای سیاه در بازار باشیم.