رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک گفت: نیروگاه های مقیاس کوچک با هدف کمک به شبکه سراسری برق از ۱۰ سال پیش شروع به گسترش کردند اما موانع باعث شد تا امروز شاهد خاموشی ۲۲۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و توقف تولید آنها باشیم. به گزارش نبض‌انرژی، سیداحسان صدر امروز در نشستی خبری با بیان […]

خاموشی ۲۲۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک گفت: نیروگاه های مقیاس کوچک با هدف کمک به شبکه سراسری برق از ۱۰ سال پیش شروع به گسترش کردند اما موانع باعث شد تا امروز شاهد خاموشی ۲۲۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و توقف تولید آنها باشیم.

به گزارش نبض‌انرژی، سیداحسان صدر امروز در نشستی خبری با بیان اینکه نگاه مسئولان به صنعت برق باید تغییر کند و به این بخش نه به عنوان بخشی خدماتی بلکه به عنوان یک رونق دهنده به کل اقتصاد نگاه کنند اظهار کرد: وقتی به صنعت برق یک نگاه اقتصادی داشته باشیم، نه تنها هزینه تمام شده و قیمت کالا اهمیت می‌یابد بلکه مفاهیمی مانند بازار برق، بازار بورس نیز معنا پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تامین منابع یا کمبود نقدینگی، همواره یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران است، تصریح کرد: این چالش در صنعت برق می‌تواند با توسعه مجموعه‌ای از تاسیسات صنعتی که از آن‌ها برای تولید همزمان برق، گرما و سرما استفاده می‌شود، تا حد فراوانی مرتفع شود زیرا میزان سرمایه بری این نیروگاه‌ها، نزدیک به ۳۰ درصد از نیروگاه‌های بزرگ با راندمان مشابه کمتر است.

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک با بیان اینکه نیروگاه‌های پراکنده (CHP) قادر هستند از طریق بازیافت حرارت و تبدیل آن به حرارت و برودت قابل استفاده، راندمان مصرف انرژی را تا ۷۵ درصد افزایش دهند، گفت: نیروگاههای مقیاس کوچک در حال حاضر و در طی ۱۰ سال گذشته، ۱۶۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید برق کشور را به خود اختصاص داده اند و از همان سال ها برای افزایش تولید برق خیز برداشتند اما موانعی بر سر راه این نیروگاه ها باعث شد تا این وعده ها عملی نشود.

صدر با بیان اینکه یکی از معضلات دولت، توسعه شبکه برق کشور همزمان با افزایش مصرف برق است اظهار کرد: همان طور که می‌دانید توسعه این بخش نیازمند صرف هزینه‌های فراوانی است که دولت در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قادر به تامین آن نیست. بنابراین توسعه نیروگاه‌های پراکنده (CHP) می‌تواند بخش بزرگی از نیاز شبکه را بدون صرف هزینه‌های فراوان پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه ۱۰ سال قبل وزارت نیرو مشوقی را برای نیروگاه‌های CHP در نظر گرفته بود و آن معافیت از پرداخت هزینه ترانزیت بود، افزود: اما هم اکنون نیروگاه‌های CHP بابت ترانزیت برق باید هزینه پرداخت کنند. اما بحث بر سر موضوعاتی است که به واقع باعث شده تا سرمایه گذاران نیروگاه های مقیاس کوچک که  سرمایه های خود را وارد این بخش کردند به شدت به بانک ها بدهکار شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک  با اشاره به اینکه یکی از این موانع نرخ خرید تضمینی برق و تاخیر در پرداخت پول برق از سوی وزارت نیرو و توانیر است تاکید کرد: متاسفانه نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های مقیاس کوچک عادلانه نیست. نرخ های متفاوت خرید تضمینی برق از ۲۵۰ تومان تا ۵۲۰ تومان باعث شده تا برخی از نیروگاهها به شدت دچار مشکل شده و بعد از اتمام قراداد خود نیروگاههای خود را خاموش کنند.

صدر با بیان اینکه  قراردادهایی که بر اساس برنامه ششم توسعه بسته می شود هر کیلووات ساعت ۵۲۰ تومان است و قراردادهایی که بر اساس برنامه پنجم بسته شده است هر کیلو وات ساعت از ۲۵۰ تومان تا ۳۰۰ تومان است، گفت: متاسفانه مانع دیگری که باعث شده تا نیروگاههای مقیاس کوچک به شدت دچار مشکل شوند این است که پول برق به خزانه رفته و هر زمان که توانیر و یا وزارت نیرو صلاح می دانند پول برق فروخته شده را پرداخت می کنند. در حال حاضر هفت ماه است که پول برق نیروگاه های مقیاس کوچک از سوی توانیر پرداخت نشده و به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک با بیان اینکه در این شرایط که گفته می شود شبکه سراسری برق با کمیود برق مواجه شده و احتمال خاموشی وجود دارد اگر وعده های وزارت نیرو و دولت بابت حمایت از نیروگاه های مقیاس کوچک محقق می شد بدون شک امروز این مشکلات را نداشتیم افزود: اگر حمایت های لازم از نیروگاهای مقیاس کوچک صورت می گرفت الان به جای ۱۶۰۰ مگاوات باید سه برابر این عدد توسط این نیروگاههای مزبور ، برق تولید می کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد نیروگاه مقیاس کوچک از وزارت نیرو و توانیر طلب دارند گفت: ۲۰ نیروگاه مقیاس کوچک از وزارت نیرو طلب دارند و از ۷ ماه پیش بارها وعده داده شده است که این مطالبات پرداخت می شود اما متاسفانه هر بار به فراموشی سپرده می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک  با تاکید بر اینکه پیشنهادات خوبی توسط انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک به اتاق بازرگانی و برای تصویب به مجلس داده شده است تا این مشکلات برای همیشه برطرف شود اظهار کرد: چهار پیشنهاد الحاقی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه شد و به دلیل دقیق بودن این پیشنهادات به راحتی در اتاق بازرگانی به تایید رسید و به مجلس برای تصویب و قانون شدن ارسال شد.
وی با بیان اینکه دو پیشنهاد مهم ما یکی مربوط به این بود که بندی در بودجه اضافه شود که بابت برق فروخته شده به شبکه سراسری برق ما از خزانه طلبکار شویم، اظهار کرد: چرا که وقتی پول برق به حساب خزانه واریز می شود توانیر و وزارت نیرو مشکلات عدیده ای دارند و این پول ها به نیروگاه های مقیاس کوچک با تاخیر طولانی پرداخت می شود.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک گفته می شود به دلیل بالا بودن راندمان نیروگاه های کوچک مقیاس و تلفات پایین تر نسبت به سایر نیروگاهها به ما پاداش عددی پرداخت می شود . ما اعلام می کنیم که ما این پاداش عددی را نمی خواهیم بلکه ما را در فروش برق به ماینرها آزاد بگذارند تا بخشی از هزینه ها جبران شود.

وی درخصوص اینکه در حال حاضر چه میزان برق به ماینرها فروخته می شود؟ گفت: طبق آمارهای منتشر شده حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات به شکل زیر زمینی به ماینرها انرژی فروخته می شود. پس اگر وزارت نیرو ما را آزاد می گذاشت می توانستیم با شناسایی ماینرها به راحتی هزینه های خود را جبران کنیم.  هزینه های احداث یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی ۴ میلیون یورو است. اما سیاست های انقباضی جای خود را به سیاستهای تشویقی داده است و این نیروگاه ها با این وضعیت عدم پرداخت مطالبات ورشکسته شده و تولید برق متاسفانه در برخی از نیروگاهها متوقف و خاموش شده است.