گزیده‌های نفتی هفته
گزیده‌های نفتی هفته
سایر اخبار: پیام وزیر نفت برای آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، مذاکره سازنده ایران و ارمنستان درباره صادرات و تهاتر گاز، موافقت وزیر نفت با افزایش تسهیلات رفاهی نفت‌کارت کارکنان، فراخوان نفت برای طراحی نشان پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، افزایش تولید روزانه نفت مرکزی به ۲۴۱ میلیون مترمکعب گاز و تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیام وزیر نفت برای آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، واکنش شرکت ملی گاز ایران به صحبت‌های سخنگوی وزارت برق عراق، ۵۷ سالگی صنعت پتروشیمی، تقاضا در بازار نفت و گزارش دیوان محاسبات از قرار گرفتن ایران در لیست صادرکنندگان بنزین را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

از واکنش به عراق تا دعوت به صرفه‌جویی: شرکت ملی گاز ایران این هفته به انتشار مصاحبه‌ای ازسوی سخنگوی وزارت برق عراق درباره کاهش صادرات گاز ایران به این کشور واکنش نشان داد و در توضیحاتی با اشاره به بدهی بیش از ۶ میلیارد دلاری عراق به ایران اعلام کرد که کاهش صادرات گاز به عراق پس از اخطارهای چند باره قراردادی انجام شد. این هفته همچنین مهدی جمشیدی دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ضمن اشاره به ثبت رکورد انتقال ۸۱۸ میلیون مترمکعب گاز در روز تاکید کرد مصرف بهینه برای تامین پایدار گاز ضروری است. محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم همسو با این موضع اعلام کرد «به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، به مقدار تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود». بهرام صلواتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز هم این هفته اعلام کرد «ظرفیت مخازن گاز کشور تا سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ میلیارد مترمکعب می‌رسد».

پتروشیمی و ۵۷ سالگی: صنعت پتروشیمی این هفته ۵۷ ساله شد. بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنعت پتروشیمی به این مناسبت در نشست با نمایندگان رسانه‌ها با ارائه آمارهایی از این صنعت اعلام کرد «قطار توسعه صنعت پتروشیمی در کشور با شتاب لازم در حرکت است و هر چند مدت یک‌بار شاهد بهره‌برداری از یک طرح عظیم پتروشیمی هستیم». محمدی همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با شانا گفت «با برنامه‌ریزی انجام شده، پتروشیمی در ابتدای سال ۱۴۰۶ صنعتی بسیار متفاوت خواهد بود». از دیگر اخبار صنعت پتروشیمی در هفته جاری می‌توان به گزارش شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی درباره اجرای ۲۵ طرح با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری اشاره کرد.

بنزین از واردات تا صادرات: مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات اواسط این هفته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در بخشی از گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ اعلام کرد «با توجه به افزایش تولید و کاهش مصرف بنزین، کشور ما که تا سال ۹۷ واردکننده بنزین بود صادرکننده بنزین شد و در سال ۹۸ روزانه به‌طور میانگین ۳ میلیون لیتر بنزین صادر کرده است».

مهدی اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در هفته جاری در واکنش به مصرف مازوت در نیروگاه‌ها اعلام کرد «به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و نبود امکان تأمین گاز کافی برای نیروگاه‌ها، بنا به دستور مراجع ذی‌صلاح، از فرآورده‌های مایع نظیر گازوئیل و مازوت به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود».

بازگشت تقاضای نفت و کرونا: الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه این هفته با اعلام اینکه تولید واکسن‌های ویروس کرونا در بازار جهانی به بازگرداندن تقاضای نفت کمک می‌کند و ممکن است بازار در سال ۲۰۲۱ به شرایط پیش از بحران کرونا بازگردد، عنوان کرد «کشورش از افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت اوپک پلاس در ماه فوریه ۲۰۲۱ پشتیبانی می‌کند». سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی هم معتقد است بهبود تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ تدریجی خواهد بود و عرضه واکسن‌های ویروس کرونا و بهبود روابط ایالات متحده و چین به احتمال زیاد تقاضای نفت را بهبود می‌بخشد. عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر اما عنوان کرده است «اوپک پلاس باید در نشست آینده خود در چهارم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) محتاط باشد، زیرا احتمال دارد شیوع نوع جدید ویروس کرونا در ابتدای سال ۲۰۲۱ بر چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت تأثیر بگذارد». دانیل یرگین، نایب ‌رئیس مؤسسه آی‌اچ‌اس مارکیت نیز درباره تقاضای نفت می‌گوید «بازگشت تقاضای جهانی نفت به سطح پیش از بحران کرونا ممکن است یک سال دیگر تا اواخر ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ به طول بینجامد و انتظار ندارند تقاضای نفت در سال آینده میلادی به سطح پیش از بحران کرونا بازگردد».

از دیگر اخبار بخش بین‌الملل باید به برنامه عراق برای افزایش صادرات نفت، کشف چهار میدان جدید نفت و گاز در عربستان و اجرایی شدن تصمیم‌های اوپک و اوپک پلاس با آغاز سال ۲۰۲۱ اشاره کرد. کریم حطاب، معاون وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد «عراق قصد دارد ظرفیت صادرات نفت خام از پایانه‌های جنوبی خود را به ۶ میلیون بشکه در روز برساند. ظرفیت کنونی صادرات پایانه‌های جنوبی عراق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است».

سایر اخبار: پیام وزیر نفت برای آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، مذاکره سازنده ایران و ارمنستان درباره صادرات و تهاتر گاز، موافقت وزیر نفت با افزایش تسهیلات رفاهی نفت‌کارت کارکنان، فراخوان نفت برای طراحی نشان پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، افزایش تولید روزانه نفت مرکزی به ۲۴۱ میلیون مترمکعب گاز و تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: سال ۲۰۲۱ در حالی امروز آغاز شد که در سال ۲۰۲۰، روزهای شگفت‌انگیزی در بازار نفت ثبت شد؛ اگر می‌خواهید در جریان این رویدادها قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود «سال سقوط» را بخوانید.