پیش بینی بودجه 1400 خارج از بازارهای متعارف بین الملل است
پیش بینی بودجه 1400 خارج از بازارهای متعارف بین الملل است
کارشناسی انرژی: پیش بینی قیمت نفت براساس بازارهای بین‌الملل و بازارهای متعارف یک نوع خوش آیندی را نشان می دهد که کشور از مسیر غیر متعارف به سمت مسیرهای متعارف عقل گرایی حرکت می کند.

 

 

به گزارش نبض‌انرژی،صفوی کارشناس نفتی و پتروشیمی درباره مشکلات صنعت پتروشیمی در زمان کرونا و پسا کرونا به خبرنگار نبض انرژی-سمانه احمدی– گفت: پتروشیمی به عنوان یک ماده حیاتی برای بسیاری از صنایع جهانی حائز اهمیت است و ما به عنوان یک قطب مهم پتروشیمی در دنیا مطرح هستیم اما در داخل خود صنعت پتروشیمی، باید یک برنامه ریزی جدی متناسب با شرایط اقتصادی کنونی جهان صورت بگیرد و البته صنعت نفت نیز از این قاعده خارج نیست.

وی افزود :

ساختار فعلی وزارت نفت یک ساختار «بر حسب عادت» است و بر همین مدار در حال چرخش است اما دنیا در شرایط پساکرونا در حال تغییر است و ما باید با یک اقتصاد پساکرونا برنامه ریزی داشته باشیم.

صفوی ادامه داد: پتروشیمی به عنوان یکی از صنایعی که در کشور ما علیرغم اینکه همچنان از تمام مزیت‌های آن استفاده نمی شود منتها به هر حال به عنوان یک صنعت بسیار مفید و ارز آورد همیشه مورد توجه بوده است هرچند که ما همچنان خام فروشی داریم.

این کارشناس پتروشیمی افزود: در خصوص اینکه، با توجه به شرایط تحولات صورت گرفته جهانی بن بست ها در روابط بین‌الملل به نوعی از بین می‌روند و مسیرهایی که به بن‌بست منتهی شده بود در شرایط جدید به خاطر وضعیت کل اقتصاد جهانی در حال براندازی هستند و در وضعیت حاکم همه کشورها در تلاش هستند که تا حد امکان از این بن‌بست‌ها خارج شوند که به طبع پتروشیمی و صنعت نفت ما هم این تلاش را خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اما اینکه چقدر ما را در این ساختار جهانی تحویل بگیرند و مورد توجه باشیم به نظر من نه با خنده‌های آقای ظریف نه با بگیر و بنده‌های که داخل ساختار انجام می‌شود، صورت نمیگیرد، بیشتر از آن مسئله آمدن آقای جو بایدن مورد توجه است که این بازار را در یک مسیر متفاوت تر از مسیر حرکت آقای ترامپ یعنی مسیر عقلانیت قرار می دهد. و ما باید خود را در این مسیر قرار دهیم چراکه اگر بخواهیم مسیر و روش های قبلی را پیش بگیریم نمی‌توانیم موفق باشیم و در این بازار جایگاه مناسبی داشته باشیم. و اعتقاد من این است که ما باید به سمتی حرکت کنیم که بیشترین توان ملی برای استفاده عقلانیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی در سیستم دنیا. ما در مسیرهای غیرمتعارف هم توانستیم کم و بیش مبالات با دیگر کشورها برقرار کنیم اما واقعیت این است که در این حرکت های غیرمتعارف ونسنجیده باعث جلو بردند بازار تحریم‌ها شد تا این که به اقتصاد ملی کمک کرده باشند.

صفوی ادامه با اشاره به تصویب بودجه 1400بر مبنای فروش نفت، بیان کرد: ورود دولت به عرصه جدید مبادلات نفتی و بر اساس لایحه بودجه ای 1400 که در مجلس به تصویب رسیده است می توان شاهد این بود که نگاه مردمی در آن کمتر دیده شده است. البته موافق حذف نهادها و بنگاه‌ها در بودجه 1400 نیستم اما باید دید میزان بازدهی آنها به حدی می باشد که این میزان بودجه که بر اساس پول نفت به آنها اختصاص یافته، می باشد. و این نهادها و بنگاه ها چقدر می توانند به اقتصاد ملی و رفاه اجتماعی کمک می کند تا بار فشار معیشتی را از دوش مردم بر‌دارند که اگر از این زاویه به لایحه بودجه ۱۴۰۰ نگاه کنیم متوجه می شویم که دید این لایحه بودجه به سوی مردم کمتر بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: پیش بینی قیمت نفت براساس بازارهای بین‌الملل و بازارهای متعارف یک نوع خوش آیندی را نشان می دهد که کشور از مسیر غیر متعارف به سمت مسیرهای متعارف عقل گرایی حرکت می کند. حالا باید دید که در روابط بین الملل در چه وضعیتی قرار داریم، به نظر می‌آید بتوانیم در مسیرمعیشتی بهتری حرکت کنیم.

این کارشناس حوزه نفتی در باره صادرات نفتی این گونه گفت: در صورتی می توانیم روی بازار صادراتی نفت حساب باز کنیم که سریع گره‌ها موجود در این بازار را باز کنیم همانطور که در صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری و آقای روحانی در مورد موضوع FATF هم اشاره این موضوع استنباط می شود که سیستم به دنبال یک همگرایی با عقل گرایی جهانی است و ما وقتی در این مسیری که دنیا به دنبال رو آن است، قرار بگیریم راحتر می توانیم به هدفمان یعنی حذف تحریم ها و رشد اقتصادی در بازار جهانی برسیم. و اگر ما بجای بحث های دور از عقلانیت به اجماع ملی بپردازیم می توانیم سریع تر در این مسیر پیشرفت کنیم و احتمالا تا عواطف سال اینده وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

 

خبرنگار: سمانه احمدی