یک بام و دو هوای سازمان حمایت برای توجیه افزایش 50 درصدی قیمت داخلی روغن موتور
یک بام و دو هوای سازمان حمایت برای توجیه افزایش 50 درصدی قیمت داخلی روغن موتور

در حالی سازمان حمایت در توجیه تصمیم خود مبنی بر افزایش 50 درصدی قیمت داخلی روغن موتور، به افزایش 100 درصدی هزینه‌های روغن‌سازها به دلیل افزایش نرخ ارز استناد می‌کند که درآمد صادراتی این شرکت‌ها نیز به همین دلیل دو برابر شده است. به گزارش نبض‌انرژی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با انتشار جوابیه‌ای در واکنش […]

در حالی سازمان حمایت در توجیه تصمیم خود مبنی بر افزایش 50 درصدی قیمت داخلی روغن موتور، به افزایش 100 درصدی هزینه‌های روغن‌سازها به دلیل افزایش نرخ ارز استناد می‌کند که درآمد صادراتی این شرکت‌ها نیز به همین دلیل دو برابر شده است.

به گزارش نبض‌انرژی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با انتشار جوابیه‌ای در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «سود کلان روغن‌سازان بدون افزایش قیمت مواد اولیه/ مجوز سوال‌برانگیز سازمان حمایت برای افزایش قیمت» توضیحاتی را ارائه کرد. در این جوابیه آمده است:

«حسب مکاتبات و درخواست‌های مکرر دریافتی توسط این سازمان از سوی انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی ایران از خرداد ماه سال جاری مبنی بر لزوم بازنگری درقیمت تمام شده روغن موتور به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و احتمال اختلال جدی در تامین و توزیع انواع محصولات مذکور در سطح بازار به همین منظور با توجه به وظیفه محوله به سازمان متبوع نسبت به بررسی، تهیه گزارش کارشناسی بهای تمام شده روغن موتور توسط دفتر بررسی قیمت این سازمان و انعکاس آن به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اقدام گردید.

در این ارتباط و حسب تصمیمات یکصد و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مقرر شد با مسئولیت سازمان حمایت نسبت به برگزاری جلسه تخصصی با برخی از نمایندگان مرتبط عضو ستاد تنظیم بازار برای تصمیم‌گیری در خصوص میزان افزایش قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی چهار پالایشگاه روغن سازی (بهران، ایرانول، پارس و سپاهان) اقدام گردد. لذا جلسه‌ای در مورخ  99/8/10 با حضور معاون محترم وزیر دادگستری و رییس سازمان تعزیرات حکومتی ، نمایندگان معاونت بازرگانی داخلی، وزارت راه و شهرسازی، رییس انجمن حمایت از مصرف کنندگان و رییس هیات مدیره انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی ایران در محل این سازمان تشکیل و ضمن استماع نظرات شرکت کنندگان و در نهایت به منظور جلوگیری از هرگونه افت در تأمین و بروز کمبود انواع روغن موتور در سطح بازار و حفظ وضعیت حداقل تا پایان سال جاری توسط چهار شرکت یادشده  توافق گردید قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی به ترتیب 53 درصد و 40 درصد نسبت به نرخ اردیبهشت ماه سال گذشته افزایش یابد.

براساس اطلاعات و مستندات دریافتی از پالایشگاه‌های روغن سازی، افزایش بیش از 117 درصدی نرخ ارز نیمایی منجر به افزایش هزینه‌های عوامل تولید روغن موتور دیزلی و بنزینی شرکت‌ها در آبان ماه سال جاری نسبت به متوسط نرخ‌های سال گذشته گردید، به طوری که لوبکات (ماده اولیه و اصلی تولید روغن موتور) معادل 84 درصد، مواد افزودنی و روغن پایه وارداتی 100 درصد، حقوق و دستمزد 25 درصد، هزینه بسته بندی 130 درصد، مواد افزودنی 61 درصد، آیزوریسایکل 98 درصد و روغن پایه وارداتی 65 درصد رشد داشته است. از طرفی برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های مذکور مانند لوبکات و روغن پایه در بورس کالا عرضه  می‌گردد که طبق قوانین جاری کشور قیمت‌گذاری اقلام مذکور مطابق با ضوابط قانونی تابع مقررات بورس بوده و سود آن بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها نمی‌باشد.

لازم به ذکر است به جهت حساسیت روغن موتور در صنعت حمل ونقل در کشور، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بهره گیری از حضور همکاران بازرس در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همکاری بازرسان بخش اصناف و اتحادیه‌های ذی‌ربط ضمن اعمال نظارت مستمر بر وضعیت تامین، توزیع، عرضه و نیز قیمت انواع محصولات روغن موتور در سطح بازار از عموم شهروندان محترم تقاضا می‌نماید در صورت مواجهه با هرگونه تخلف گران‌فروشی، تقلب، عدم عرضه نسبت به اعلام شکایت از طریق سامانه 124.ir و یا مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اقدام تا مورد رسیدگی قرار گیرد».

*توضیحات خبرگزاری فارس درباره جوابیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

نکته جالب توجه اینکه در جوابیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هر چند به افزایش حدود 100 درصدی هزینه‌های تولید چهار شرکت‌ نفت بهران، ایرانول، پارس و سپاهان ناشی از افزایش قیمت ارز اشاره شد اما به افزایش درآمدهای صادراتی این شرکت‌ها ناشی از افزایش قیمت ارز اشاره‌ای نشده است. همانطور که افزایش نرخ ارز بر افزایش هزینه‌های شرکت‌های روغن‌ساز تاثیر گذاشته است، موجب افزایش درآمد‌های ارزی این چهار شرکت هم شده است. حال چرا سازمان حمایت بدون توجه به این موضوع به سادگی از درآمدهای صادراتی این چهار شرکت عبور می‌کند؟

در گزارش خبرگزاری فارس، مستندات مربوط به افزایش سودآوری شرکت‌های روغن‌ساز وجود داشت. همچنین بررسی صورت‌های مالی این چهار شرکت بزرگ تولیدکننده روغن‌های موتور در سایت کدال نشان می‌دهد که این شرکت‌ها سود بالایی از طریق صادرات محصولات تولیدی به دست می‌آورند و بدون در نظر گرفتن افزایش 50 درصدی قیمت داخلی روغن موتور هم در سال جاری بیش از دو برابر سال گذشته درآمدزایی داشته‌اند یعنی درآمد و سود این شرکت‌ها نیز مشابه هزینه‌های آنها 100 درصد افزایش یافته است.

حال با توجه اینکه افزایش نرخ ارز، درآمد و هزینه شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور را دو برابر کرده و به تبع سود آنها نیز طبق صورت مالی این شرکت‌ها دو برابر شده است، چه لزومی به افزایش 50 درصدی قیمت روغن موتور در داخل کشور بوده است؟ در واقع افزایش 50 درصدی قیمت داخلی روغن موتور هیچ توجیه منطقی ندارد مگر اینکه قصد سازمان حمایت افزایش سودآوری شرکت‌هایی باشد که همین الان هم سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

با توجه به توضیحات گفته شده سوال اساسی این است که آیا در شرایطی که معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و هزینه‌های تعمیرات خودرو نیز سرسام‌آور است،  تصمیم سازمان حمایت مبنی بر افزایش 50 درصدی قیمت روغن موتور تصمیمی در راستای منافع ملی و حمایت از معیشت مردم محسوب می‌شود یا نه؟