به گزارش نبض‌انرژی، وی با بیان اینکه در بحث نرخ‌گذاری ارز غیرنفتی مداخله‌ای نداشتیم، اظهار داشت: ارز غیرنفتی را امسال در بخش غیرخصوصی وارد در بازار فروخت و ربطی به دولت نداشت. دولت هم در بخش تعیین نرخ ارز و هم نرخ تسعیر خواهان رشد ارزش پول ملی است و این موضوع را قبول نمی‌کنیم […]

به گزارش نبض‌انرژی،

وی با بیان اینکه در بحث نرخ‌گذاری ارز غیرنفتی مداخله‌ای نداشتیم، اظهار داشت: ارز غیرنفتی را امسال در بخش غیرخصوصی وارد در بازار فروخت و ربطی به دولت نداشت. دولت هم در بخش تعیین نرخ ارز و هم نرخ تسعیر خواهان رشد ارزش پول ملی است و این موضوع را قبول نمی‌کنیم که از طریق رشد نرخ ارز بخواهیم درآمدزایی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در حال حاضر با کاهش نرخ ارز شاهد رشد بازار سرمایه هستیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر کاهش درآمد دولت از 50 هزار میلیارد تومان بودجه 99 به 25 هزار میلیارد تومان در بودجه 1400 توضیح داد: این کاهش اعداد به عدم عملکرد فروش اموال برمی‌گردد.

وی گفت: 4 میلیون میلیارد تومان ارزش دارایی‌های دولت است که قطعا در این شرایط بهتر است مردم مالک این دارایی‌ها باشند اما در سال 99 عملکرد مطلوبی در فروش اموال و واگذاری‌ها نداشتیم و تحقق این اعداد باید ساز و کارهایی فراهم شود چون این ساز و کارها و زیرساخت‌ها نبود نتوانستیم 50 هزار میلیارد تومان را تاکنون عملیاتی کنیم که البته احتمال اینکه تا پایان سال محقق شود، وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برای فروش اموال به زیرساخت‌ها به احکام قانونی نیاز داریم، اظهار داشت: برای بودجه سال 1400 عدد 25 هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم تا تحقق آن منطقی‌تر باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه، با توجه به اینکه گفته می‌شود بودجه 1400 انبساط مالی و انقباض پولی بسته شده به بحث تورم و خروج از رکود تا چه حد توجه شده است، تصریح کرد: ما در یک شرایط رکود تورمی قرار داریم و هم با تورم و هم با رکود مواجه هستیم اما چون تقاضا وجود ندارد و امکان تولید نیست و حجم نقدینگی بالا است، سعی کردیم بخش‌هایی که با سیاست پولی می‌توان جلوی نقدینگی را بگیریم را انجام دهیم و می‌بینیم که حتی بانک مرکزی برای پول ناشی از شرایط کرونا که باید از صندوق بدهد، با احتیاط رفتار می‌کند که مبادا پایه پولی افزایش پیدا کند.

نوبخت ادامه داد: در کنار سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی را هم داریم و دو ابزار مهم مخارج دولت و مالیات مواجه هستیم که در این بخش باید با سیاست‌های انقباضی رفتار کنیم و خرج دولت را کمتر کنیم.

وی افزود: در حال حاضر با سیاست‌های مالی در تلاش هستیم که به صورت انبساطی عمل کنیم تا قدرت خرید مردم و کارکنان دولت را افزایش دهیم، از این رو افزایش هزینه‌های پرسنلی را در بودجه اعمال کردیم.