سازمان آژانس فضایی اروپا سعی دارد با کمک شرکت Clear Space SA قطعات معلق موجود در مدار زمین را برای بازیافت به زمین بازگرداند. به گزارش نبض‌انرژی، ، آژانس فضایی اروپا که با نام ESA شناخته می‌شود به تازگی قراردادی ۱۰۲ میلیون دلاری را امضاء کرده تا با کمک یک استارت‌آپ سوئیسی اولین شرکت پاک‌سازی مدار […]

سازمان آژانس فضایی اروپا سعی دارد با کمک شرکت Clear Space SA قطعات معلق موجود در مدار زمین را برای بازیافت به زمین بازگرداند.

به گزارش نبض‌انرژی،

، آژانس فضایی اروپا که با نام ESA شناخته می‌شود به تازگی قراردادی ۱۰۲ میلیون دلاری را امضاء کرده تا با کمک یک استارت‌آپ سوئیسی اولین شرکت پاک‌سازی مدار زمین در فضا را تشکیل دهد. این شرکت سوئیسی که Clear Space SA نام دارد قرار است قطعاتی که از موشک‌های ارسال شده به جا مانده را از فضا جمع کند و برای استفاده دوباره و بازیافت به زمین بیاورد.

وسیله‌ای که قرار شده با استفاده از آن مدار را پاک‌سازی و قطعات را جمع‌آوری کنند Vespa نام دارد. این دستگاه در سال ۲۰۱۳ به عنوان نگه دارنده ماهواره‌های فضایی استفاده می‌شد. دستگاه مذکور به تنهایی ۱۱۲ کیلوگرم وزن دارد. فرآیند پاک‌سازی فضایی در حالی اتفاق می‌افتد که متخصصان فضایی چندین سال است که از خطر وجود قطعات معلق در فضا خبر می‌دهند و سازمان‌ها را به اقدامی برای جمع‌آوری آن‌ها دعوت می‌کنند.

خطرات اصلی قطعات معلق در مدار زمین

 

خطرات اصلی قطعات معلق در مدار زمین

وجود قطعات ماهواره‌ها و موشک‌های فضایی نه تنها آلودگی زیادی در مدار ایجاد می‌کند بلکه باعث کاهش عملکرد ماهواره‌ها نیز می‌شود. بر اساس اطلاعاتی که مدیر آژانس فضایی اروپا در کنفرانس روز سه‌شنبه مطرح کرد، بیش از یک میلیون قطعه در مدار زمین وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت در خیلی از موارد این قطعات معلق به ماهواره‌ها و موشک‌های ارسال شده برخورد کرده‌اند.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط سازمان آژانس فضایی اروپا فرآیند جمع‌آوری قطعات از مدار فضا با همکاری Clear Space SA در سال ۲۰۲۵ اجرا می‌شود و آن‌ها برای انجام این فعالیت دستگاه Vespa را با استفاده از موشک Clear Space 1 به مدار زمین می‌فرستند. سازمان آژانس فضایی اروپا همچنین اظهار داشته سالانه حدود ۱۰۰ دستگاه بی‌استفاده در فضا قرار می‌گیرد و به همین دلیل آن‌ها نیاز دارند که سرویسی برای جمع‌آوری قطعات در فضا را تشکیل دهند. گفتنی است؛ مسئولان شرکت سوئیسی Clear Space SA در نظر دارند با گذر زمان فعالیت خود را توسعه دهند و قطعات بیشتری را جمع‌آوری کنند.