به گزارش نبض‌انرژی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از صرفه جویی ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مسعود تجریشی با اشاره به اینکه این حجم از صرفه‌جویی در ۶ سال گذشته انجام شده است، افزود: […]

صرفه جویی ۴۰ درصدی مصرف آب در پایاب دریاچه ارومیه

به گزارش نبض‌انرژی،

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از صرفه جویی ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مسعود تجریشی با اشاره به اینکه این حجم از صرفه‌جویی در ۶ سال گذشته انجام شده است، افزود: ما با کمک تصاویر ماهواره‌ای و مشاوران، زمین‌های کشاورزی را که آب بیش از نیاز مصرف داشتند شناسایی کردیم و به میزان نیاز به آن اراضی آب منتقل شده است.

وی گفت: مصرف بیش از حد آب در زمین‌های کشاورزی سبب تبدیل شدن زمین‌ها به شوره زار شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: با کنترل میزان آب مصرفی در زمین‌های کشاورزی، حجم قابل توجهی آب در سدهای دریاچه ارومیه ذخیره و در اسفند و فروردین به سمت دریاچه رها شد.

تجریشی با اشاره به کشت محصولات کم آب بر هم گفت: یکی از محصولات سه نوع بذر گندم است که تحقیقات آن از سال ۹۲ شروع شده و امسال به زمین‌های کشاورزی منتقل شده است.

وی افزود: این نوع گندم در هر دو نوع آبی و دیم، دو دوره کمتر آب مصرف می‌کند و دو برابر حجم تولید بیشتر شده است.