چرا فکر می‌کنیم جهان منتظر نفت ایران است؟
چرا فکر می‌کنیم جهان منتظر نفت ایران است؟
دولت چند ماه قبل در قالب طرحی با نام گشایش اقتصادی، تلاش کرد پیش فروش نفت در بازار داخلی با کمک بورس را اجرایی کند که با مخالفت نمایندگان مجلس، راه به جایی نبرد و حالا به نظر می‌رسد همان طرح در بودجه سال آینده نیز بار دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چرا فکر می‌کنیم جهان منتظر نفت ایران است؟

به گزارش نبض‌انرژی،

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید این تصور که در صورت کاهش تحریم‌ها، بار دیگر امکان وارد کردن پول نفت به بودجه جاری کشور وجود دارد، از تمامی واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی به دور است.

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اینکه در بودجه سال آینده، فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت در نظر گرفته شده، سوالات و ابهاماتی را مطرح می‌کند که باید به آنها پاسخ داده شود. هرچند همه این فروش پیشبینی شده مربوط به صادرات نیست و روی فروش داخلی نیز حساب شده اما باید تعریفی دقیق از شرایط داشت و بر اساس آنها اقدام کرد.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا و دشواری‌هایی که در مسیر لغو آنها وجود دارد، توضیح داد: ما می‌بینیم که در داخل کشور، میان قوای مختلف در رابطه با برجام و تحریم‌ها، نگاه واحدی وجود ندارد و از این رو حتی در صورت روی کار آمدن بایدن نیز مشخص نیست نقشه راه ما چه خواهد بود. از سوی دیگر در آمریکا و در میان دیگر قدرت‌های جهانی نیز اختلاف نظر وجود دارد و همین موضوع ارائه تحلیلی دقیق از آینده را دشوار می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اینکه ما تصورمان را بر آن بگذاریم که در ماه‌های آینده قطعا تحریم‌ها کنار می‌رود و قطعا دسترسی ایران به درآمدهای نفتی به حالت عادی باز می‌گردد کمی خوش خیالانه یا به دور از واقعیت خواهد بود.

به گفته وی، در کنار تحریم، امروز بحث تصویب نشدن اف ای تی اف نیز مطرح است و این یعنی حتی اگر ایران فروش و صادرات رسمی نیز داشته باشد، در بازگرداندن آنها به داخل کشور، همچنان مشکلاتی خواهد داشت.

صالحی زمان بر بودن بازگشت ایران به بازارهای نفتی را به عنوان مشکل دیگری که در این حوزه مطرح است برشمرد و گفت: در ماه‌های گذشته تحت تاثیر کرونا، هم بهای نفت کاهش یافته و هم تقاضا برای آن محدود شده است. در چنین فضایی بود که حتی عربستان سعودی و روسیه نیز به کاهش تولیدات خود رسیدند اما با این وجود بازار نفت تغییر و تحول جدی را پشت سر نگذاشت. در صورت پایین بودن تقاضا، قدرت مانور در این بازار محدود می‌شود و بازگشت ایران نیز دشوارتر خواهد شد.

عضو اتاق تهران به برنامه‌های کلان جهانی برای عبور از سوخت‌های فسیلی نیز اشاره کرد و افزود: در اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده‌اند که در سال‌های آینده، تعداد خودروهایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند کاهش یابد. در آمریکا نیز بایدن بخش مهمی از برنامه خود را به مقابله با گرمایش زمین اختصاص داده است. با در کنار هم قرار دادن تمام این مسائل باید بپرسیم که چرا فکر می‌کنیم جهان منتظر نفت ایران باقی مانده است؟

وی خاطر نشان کرد: در این بستر ما قطعا باید از فرصت‌ها استفاده کنیم، اما با توجه به تهدیداتی که در بازار نفت وجود دارد و تجربه موفق حذف نفت از بودجه در سال‌های اخیر، باید این پول‌ها در بخش‌های زیرساختی سرمایه گذاری شود و بودجه با استفاده از درآمدهای پایدار ارائه شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت پیشبینی کرده فروش روزانه نفت در داخل و خارج به ۲.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

این در حالی است که با توجه به تحریم‌های آمریکا در سال‌های اخیر، عدد صادرات نفت ایران کاهش یافته و دسترسی به منابع درآمدی آن محدود شده است.

دولت چند ماه قبل در قالب طرحی با نام گشایش اقتصادی، تلاش کرد پیش فروش نفت در بازار داخلی با کمک بورس را اجرایی کند که با مخالفت نمایندگان مجلس، راه به جایی نبرد و حالا به نظر می‌رسد همان طرح در بودجه سال آینده نیز بار دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.