به گزارش نبض‌انرژی، آنطور که بودجه ۱۴۰۰ بیانگر فروش نفت است، به نظر می‌رسد تا پایان ۱۴۰۰ بدون توجه به اصلاح ساختار بودجه تنها خبر خام فروشی به گوش اقتصاد کشور می‌رسد. به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها دو روز از تقدیم بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی آن هم با شرایط عجیب و […]

به گزارش نبض‌انرژی،

آنطور که بودجه ۱۴۰۰ بیانگر فروش نفت است، به نظر می‌رسد تا پایان ۱۴۰۰ بدون توجه به اصلاح ساختار بودجه تنها خبر خام فروشی به گوش اقتصاد کشور می‌رسد.

بشکه های نفتبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها دو روز از تقدیم بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی آن هم با شرایط عجیب و متوسل به کرونا می‌گذرد و اولین واکنش‌های یکی پس از دیگر بر این بودجه به گوش می‌رسد.

ساعاتی قبل بود که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین واکنش خود به بودجه به اصلی‌ترین قسمت پیشنهادی آن یعنی فروش نفت اشاره می‌کند و تعجب خود را از فروش نفت به میزان ۲.۵ میلیون بشکه در روز بیان می‌کند. نفتی که در روز‌های غیر تحریمی هم حتی به این میزان فروش نرسیده بود.

سهم درآمد‌های نفتی از ۱۰ درصد سال ۹۹ به حدود ۲۳ درصد در سال آینده رسیده است و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور این روند و درصد را کاهش قابل توجه در وابستگی بودجه به نفت می داند!

پیش بینی اوراق نفتی هم موضوعی است که رقم بالای ۲۰۵ هزار میلیاردی آن تعجب بر انگیز است. در حالی که در ابتدای مطرح شدن موضوع فروش اوراق سلف نفتی سران سه قوه آن را رد کرده و نپذیرفتند. سقف درآمد‌های نفتی در قانون بودجه امسال، حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان بوده است. در نتیجه، درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه امسال، حدود ۲۵۰ درصد افزایش یافته یعنی ۳.۵ برابر شده است.

در بودجه سال ۹۸ درآمد حاصل از فروش فرآورده نفتی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده و این سهم در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه سال ۹۸، ۴۵ هزار میلیارد تومان بود و این سهم هم به ۷۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. در لایحه بودجه سال آتی، میزان درآمد‌های نفتی سال آینده که تحت عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی از آن یاد شده، اندکی کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از نظر عددی و ضریب اتکای بودجه به درآمد‌های نفتی نسبت به سال جاری رشد چشمگیری دارد.