به گزارش نبض‌انرژی، روسای گروه مینسک از ارمنستان و جمهوری آذربایجان درخواست کردند به توافقات انجام شده پایبند بوده و با استفاده از فرصت آتش‌بس، اختلافات خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسای گروه مینسک از ارمنستان و جمهوری آذربایجان درخواست کردند به تعهدات خود ذیل […]

به گزارش نبض‌انرژی،

روسای گروه مینسک از ارمنستان و جمهوری آذربایجان درخواست کردند به توافقات انجام شده پایبند بوده و با استفاده از فرصت آتش‌بس، اختلافات خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند.

بیانیه مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا درخصوص توافق قره‌باغ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسای گروه مینسک از ارمنستان و جمهوری آذربایجان درخواست کردند به تعهدات خود ذیل توافق ۹ نوامبر، درخصوص درگیری‌های قره‌باغ پایبند باشند.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «استفان بیگان» معاون وزیر امور خارجه آمریکا و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای مشترک از اتمام درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ قدردانی کردند.

در این بیانیه، بر اهمیت اقدامات روسیه در توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان به منظور تضمین عدم تجدید تخاصم تأکید شده و همکاری طرفین برای خروج تمامی مزدوران از منطقه را خواستار شده است.

این سه کشور از طرفین درگیر در قره‌باغ خواستند به قوانین بین‌المللی حقوق بشری به‌خصوص در زمینه تبادل اسرا و بازگرداندن اجساد پایبند باشند. آن‌ها بر اهمیت تضمین شرایطی که بازگشت آوارگان به خصوص در نتیجه درگیری‌های اخیر را میسر می‌کند، تأکید کردند و از باکو و ایروان خواستند با نهادهای بین المللی جهت اجرای تعهدات و فراهم شدن کمک‌های انسانی همکاری کنند.

همچنین روسای گروه منیسک از ارمنستان و جمهوری آذربایجان درخواست کردند از آتش‌بس فعلی در راستای گفت‌وگو درخصوص توافق صلح پایدار تحت نظارت این گروه، بهره گیرند و در این خصوص میزبان روسای گروه مینسک باشند تا از طریق گفت‌وگو و طبق یک جدول زمان‌بندی مورد توافق طرفین، تمام مسائل حل و فصل شوند.

در انتهای این بیانیه بر عدم استفاده از زبان تهدید برای فیصله دادن به اختلافات تأکید شده است و روسای گروه مینسک خود را متعهد به دنبال کردن هدف ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه قره باغ دانسته‌اند.

باکو و ایروان در ۱۰ نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. در این توافق آمده است جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار و منطقه لاچین را تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. همچنین جمهوری‌ ارمنستان ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند.