به گزارش نبض‌انرژی، استانداری خوزستان گفت: زیرساخت‌های دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در اهواز مناسب بارش‌های اقلیمی نیست و نیاز به پمپ‌های دفاع آب دارد. به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو که به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون […]

زیرساخت‌های اهواز مناسب بارش‌های تغییر اقلیمی نیست

به گزارش نبض‌انرژی،

استانداری خوزستان گفت: زیرساخت‌های دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در اهواز مناسب بارش‌های اقلیمی نیست و نیاز به پمپ‌های دفاع آب دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو که به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون با عنایت رئیس‌جمهور اقدامات بسیار گسترده و ارزشمندی انجام شده که از آن جمله می‌توان به ایجاد ۱۵ پست برق GIS که خریدهای آن نیز هم‌زمان انجام شده و پایداری شبکه برق را بیشتر می‌کند، اشاره کرد که در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده و هیچ استانی به این میزان پست برق GIS ندارد.

وی در خصوص آب‌گرفتگی‌ها گفت: سال گذشته نیز بارش تندری و شدید داشتیم که رئیس‌جمهور نیز با ما تماس گرفت؛ به علت اینکه زیرساخت‌های اهواز با بارش‌هایی که با تغییر اقلیم داریم، متناسب نبوده، آب‌گرفتگی‌های شدیدی را در اهواز، کارون و آبادان داشتیم که بیش از هشت تا ۱۰ روز ادامه داشت و خسارت‌ها و مسائل مختلفی به دنبال داشت.

شریعتی بیان کرد: سیستم فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی دو مقوله است، در بحث فاضلاب اهواز یک مشکلاتی دارد که با عنایت مقام معظم رهبری و دولت امسال ۵۰ میلیون یورو برای اصلاح شبکه فاضلاب در اختیار است و ۴۰ میلیون یورو فاینانس خارجی برای تصفیه‌خانه فاضلاب غرب شروع شده و امیدوارم که در سال آینده نیز ۵۰ میلیون یورو اختصاص پیدا کند تا ۵۰ درصد نیاز مالی برای تکمیل شبکه فاضلاب تأمین شود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: با توجه به بررسی‌های کارشناسی و طراحی‌های مشاور، بین ۶۷ تا ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز با اختصاص این ۱۴۰ میلیون یورو حل می‌شود که اگر به این استاندارد برسیم میانگین اهواز حتی نسبت به کشور بیشتر می‌شود.

نیاز به ایستگاه‌های پمپاژ

شریعتی با اشاره به اینکه در قانون جمع‌آوری آب‌های سطحی به‌عنوان یکی از وظایف شهرداری‌ها تعیین شده که جدای از فاضلاب است، بیان کرد: اهواز یک شهر بدون شیب است که جابجایی آب‌های سطحی یا حتی فاضلاب ثقلی صورت نمی‌گیرد و حتماً ایستگاه‌های پمپاژ عظیم می‌خواهد. طی سال‌های گذشته اقدامی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نشده بود و هزینه مجموع جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز به قیمت اکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال گذشته طرح‌های ضربتی را بین آبفا و شهرداری توزیع کردیم تا در نقاطی که مشکل جدی داریم، به نحوی کار شود که هنگام بارش فراوان ماندآب ها به حداقل برسد نه اینکه مردم هشت تا ۱۰ روز گرفتار شوند؛ این طرح‌ها اجرا شده و به همین علت عمده نقاط اهواز که سال گذشته چند روز درگیر بارش بودند، امسال آب‌گرفتگی آنها بعد از ۱۵ تا ۲۰ ساعت رفع شد و مناطقی مثل شهرک دانشگاه، کیانشهر، منبع آب و پادادشهر از آن جمله هستند.

شریعتی تصریح کرد: دو منطقه همچنان گرفتار هستند یکی خیابان انقلاب (کمپلو) و دیگری هم منطقه کوی علوی و الغدیر که مشکلاتی داشتیم و ایراداتی در کار بود؛ در این دو منطقه آب ایستایی داشت ولی تا ظهر روز گذشته آب منازل خارج شده و اکنون بعضاً آب در خیابان باقی مانده است.

استاندار خوزستان گفت: با انجام اقدامات مختلف آب‌گرفتگی همین دو منطقه نیز ظرف سه روز رفع شده و طی مذاکرات با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در تلاش هستیم تا مشکلات آنها را حل کنیم؛ ظرف دو و نیم روز ۹۷ میلی‌متر بارندگی در اهواز داشتیم که ۵۶ میلی‌متر آن ظرف چهار ساعت بود.

شریعتی با اشاره به اینکه در ماهشهر و بندرامام نیز مشکلاتی داشتیم، گفت: متوسط بارش سالیانه درازمدت ماهشهر حدود ۱۸۰ میلی‌متر بود که ۱۶۸ میلی‌متر بارندگی ظرف دو روز داشتیم؛ روز گذشته آب از نقاط مختلف بندرامام و منازل شهروندان خارج و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز دستور حضور بنیاد مسکن برای برآورد خسارت‌ها و پرداخت جبران خسارت به مردم را صادر کرد.