صادرکنندگان نفت عضو اوپک در منطقه خلیج فارس در نوامبر که سه تولیدکننده از میان چهار کشور به کاهش تولید بیشتر پرداختند، نفت کمتری صادر کردند. به گزارش نبض‌انرژی، انتشار این آمار با نشست این تولیدکنندگان برای تصمیم گیری درباره افزایش یا عدم افزایش تولید از ژانویه همزمان شده است. آمار رهیگری کشتیها نشان می دهد […]

صادرات تولیدکنندگان نفت خلیج فارس کاهش یافت

صادرکنندگان نفت عضو اوپک در منطقه خلیج فارس در نوامبر که سه تولیدکننده از میان چهار کشور به کاهش تولید بیشتر پرداختند، نفت کمتری صادر کردند.

به گزارش نبض‌انرژی، انتشار این آمار با نشست این تولیدکنندگان برای تصمیم گیری درباره افزایش یا عدم افزایش تولید از ژانویه همزمان شده است. آمار رهیگری کشتیها نشان می دهد مجموع صادرات نفت خام و میعانات کشورهای عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و کویت در نوامبر بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح اکتبر بود. ژاپن تنها کشوری بود که صادرات این چهار کشور به آن افزایش داشت. آمار مقدماتی مقصد نفتکشها نشان داد صادرات به چین، هند و کره جنوبی کاهش ماه به ماه داشت.

این چهار کشور منطقه خلیج فارس مجموعا ۱۳.۳۶ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات در ماه میلادی گذشته صادر کردند و مقصد ۲۶ میلیون بشکه معادل ۹۰۰ هزار بشکه در روز از این صادرات هنوز مشخص نیست و حجم نفتی که به کشورهای واردکننده تحویل داده می شود، ممکن است افزایش پیدا کند.

بزرگترین کاهش صادرات مربوط به کویت بود که تحت تاثیر شرایط جوی نامطلوب و اختلال در فعالیت بارگیری در اواخر نوامبر روی داد. عراق هم با اختلال مشابهی در روند صادرات از پایانه نفتی بصره روبرو شد.

صادرات عربستان سعودی به پایینترین حد در سه ماه اخیر رسید. در مقابل امارات متحده عربی ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که بالاترین میزان از اوت بود. این دو کشور بر سر آینده توافق کاهش تولید اوپک پلاس در سال آینده اختلاف نظر پیدا کرده اند و امارات متحده عربی تحت شرایطی از تمدید محدودیت عرضه حمایت می کند که از نظر سعودیها غیرقابل قبول است.

اطلاعات دقیقی از جریان صادرات نفت ایران وجود ندارد و در این گزارش مورد بررسی قرار نگرفته است.

بر مبنای آمار مقدماتی، صادرات چهار کشور عربی به چین در نوامبر به پایینترین سطح از مارس سقوط کرده است. صادرات به چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، حتی پس از مشخص شدن مقصد نهایی آخرین کشتیها، بعید است از سطح اکتبر فراتر رود. تنها کویت با وجود کاهش مجموع صادراتش، ماه میلادی گذشته نفت بیشتری به چین صادر کرد.

صادرات این چهار کشور به کره جنوبی در نوامبر همچنان روند کاهشی داشت و حدود ۴۵ هزار بشکه در روز افت کرد و به رکورد پایین جدیدی رسید. افزایش اندک صادرات از عراق و امارات متحده عربی افت صادرات کمتر از سوی کویت را جبران کرد. این کشور آسیایی منابع واردات نفتش را متنوع کرده و خرید نفت از این چهار کشور به ۵۶ درصد مجموع وارداتش در نوامبر در مقایسه با ۶۶ درصد در مه کاهش پیدا کرد.

مجموع صادرات نفت از منطقه خلیج فارس به هند در نوامبر کاهش پیدا کرد و ۲۷۰ هزار بشکه در روز معادل ۱۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. الگوی متغیر تقاضا برای بنزین و سوختهای تقطیری باعث شد پالایشگاههای نفت هند که برای تولید حداکثری دیزل طراحی شده اند، پایین ظرفیتشان فعالیت کنند.

صادرات نفت و میعانات به ژاپن روند کاهشی اکتبر را معکوس کرد و به بالاترین سطح از مارس افزایش یافت. صادرات از سوی امارات متحده عربی ۴۱۶ هزار بشکه در روز معادل ۸۴ درصد افزایش داشت و ۵۰ هزار بشکه در روز بالاتر از میانگین سطح سال ۲۰۱۹ بود.

صادرات نفت به آمریکا در مقایسه با سطح اکتبر افزایش داشت و عربستان سعودی و عراق در نوامبر نفت بیشتری به این کشور ارسال کردند. با این حال صادرات به مقصد آمریکا در نوامبر دومین رکورد پایین صادرات از زمان آغاز توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ژانویه سال ۲۰۱۷ بود و حتی با مشخص شدن مقصد کشتیهای باقی مانده، بعید است تغییر پیدا کند. آمار صادرات اکتبر به آمریکا تنها به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز بازبینی شد و افزایش داده شد که معادل یک نفتکش سوئزمکس کوچک است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در این آمار صادرات نفت از شمال عراق و از طریق بندر سیهان ترکیه و صادرات نفت امارات متحده عربی از ساحل اقیانوس هند و صادرات از بنادر عربستان در دریای سرخ در نظر گرفته نشده است.