اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا ندهند، مجلس از سر برجام دست برمی دارد / رکورد نمایندگان مجلس در ارائه طرح‌های بلاتکلیف / آخرین وضعیت سلامت آیت‎ الله مصباح یزدی از زبان فرزندش به گزارش نبض‌انرژی، رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، […]

اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا ندهند، مجلس از سر برجام دست برمی دارد / رکورد نمایندگان مجلس در ارائه طرح‌های بلاتکلیف / آخرین وضعیت سلامت آیت‎ الله مصباح یزدی از زبان فرزندش

به گزارش نبض‌انرژی،

رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند سردار صنیع خانی: احمدی‌نژاد با حمایت سپاه رئیس جمهور شد / امیدواری معاون روحانی به اجرای بودجه از ابتدای سال ۱۴۰۰/ افشای ترور یک دانشمند هسته‌ای پس از ۱۴ سال و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

نقوی حسینی: من به عنوان مخالف برجام، معتقدم ایران اکنون بر جنازه ی برجام هم باید ایستادگی کند

نقوی حسینی، سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اسپوتنیک ضمن تاکید بر اهمیت ادامه فعالیت ایران با آژانس درباره احتمال خروج ایران از NPT به تبع کاهش همکاری با آژانس اظهار داشت: من به عنوان یکی از مخالفان برجام، اکنون معتقدم که جمهوری اسلامی ایران نباید از برجام خارج شود، حتی اگر هر سه کشور اروپایی از برجام خارج شدند و جنازه ی برجام باقی ماند، باز هم ایران باید بر سر این جنازه ایستادگی کند، چون باید شرایط عرصه بین‌ المللی سنجیده شود. حال تصور کنید که به مرحله خروج از NPT برسیم، خروج از NPT به مفهوم تبدیل شدن ایران به کره شمالی است؛ آیا ایران با چنین ملت آزاده، نظامی قدرتمند و منابع سرشار زیر زمینی که باید مراودات جهانی را ادامه دهد و می‌خواهد نقش اول را در خاورمیانه ایفا کند، می‌خواهد رتبه اول در قدرت علمی منطقه و می‌خواهد قدرت نظامی اول منطقه باشد، می‌ تواند مشابه کره شمالی رفتار کند؟ قطعاً این موضوع یک پارادوکس خواهد بود. وی در ادامه تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران باید با دقت، آرامش و با استراتژی مشخص حرکت کند؛ نمی توان احساسی و با طرح‌ های تند و تحت تاثیر مسائل تنش زای منطقه قرار گرفتن، حرکت کرد؛ باید بسیار دقت کرد.

جلالی: تهران می داند که چه کسی در ترور فخری زاده دست دارد

کاظم جلالی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: تهران به خوبی می داند چه کسی عامل ترور محسن فخری زاده است. جلالی افزود: به طور کلی، این خبر جدیدی نیست که دشمنان ما از تروریسم علیه ایران استفاده می کنند. علاوه بر این، نمایندگان و مقامات دولتی و صدها غیرنظامی قربانی شدند، ما به خوبی می دانیم که چه کسی پشت صحنه همه اینهاست؛ از جمله چه دولت هایی. سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: واضح است که این حمله با کمک سرویس های اطلاعاتی خارجی هماهنگی و انجام شده است. وی گفت: تاکنون شواهد مستقیم و غیر مستقیمی که در اختیار داریم نشان می دهد که مانند زمان های گذشته، اسرائیل پشت این حمله است.

شورای نگهبان طرح ضدبرجامی مجلس را تایید کرد

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با توجه به اصلاحات انجام شده، در جلسه امروز عصر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در‌ این باره گفته است، اصلاحیه مجلس در خصوص ماده ششم طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و اکنون مصوبه مجلس از نظر شورای نگهبان، فاقد مغایرت با شرع و قانون اساسی است. این قانون اکنون می‌تواند از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شود.

محمد ملکی، اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب درگذشت

محمد ملکی، اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب، شامگاه یازدهم آذرماه درگذشت. لطف‌الله میثمی در کانال مجله‌ی چشم‌انداز ایران نوشت: انالله و انا الیه راجعون. با کمال تأسف مطلع شدم دکتر محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، شامگاه یازدهم آذرماه به دیار حق شتافته است. پیکر زنده‌یاد به بهشت زهرا منتقل شده و بنا بر وصیت ایشان در قطعه چهاردهم بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد. این ضایعه را به خانواده و دوست‌داران ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای ایشان علو درجات خواستارم.

کنیست رژیم صهیونیستی منحل شد

نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی بعدازظهر امروز به انحلال کنیست این رژیم، رای دادند. در پی بروز اختلافات سیاسی میان احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی، نمایندگان کنیست این رژیم امروز چهارشنبه رای به انحلال آن دادند.
انحلال کنیست با ۶۱ رای موافق در برابر ۵۴ ای مخالفت رخ داد. روز گذشته «بنی گانتز» رهبر ائتلاف آبی و سفید از انحلال کنیست حمایت کرده بود.با این تصمیم نمایندگان رژیم صهیونیستی، این رژیم باید بار دیگر خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی آماده کند.

انتقاد عضو هیات رئیسه از تعداد طرح‌های نمایندگان در مجلس

سید ناصر موسوی لارگانی در پایان جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه هفت طرح نمایندگان را به شرح زیر و به صورت عادی اعلام وصول کرد:

۱- طرح اصلاح آیین نامه (افزودن یک تبصره به عنوان تبصره سه ماده یک)

۲- طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی بعد از مصوبه سال ۹۰ مجلس

۳- طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

۴- طرح اصلاح ماده ۴۴ آیین نامه

۵- طرح اصلاح ماده ۱۳ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف

۶- طرح اصلاح ماده ۴۱ آیین نامه

۷- طرح اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

این عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: یکی از ایردات به مجلس گذشته این بود که در آن ۷۰۰ طرح اعلام وصول شد در این مجلس تا الان ۳۰۰ طرح اعلام وصول شده که این تنها برای شش ماه است و اگر همین روال ادامه یابد تا پایان دوره دو هزار طرح اعلام و صول می‌شود.

پیشنهاد عبدی به اصلاح‌طلبان: تعهد بدهید در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا نمی دهید تا مجلس از سر برجام دست بردارد

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: انتخاب بایدن از نظر اصولگرایان تندرو غیرمنتظره بود و تقریبا همه محاسبات آنان را برای ۱۴۰۰ به‌ هم زد، زیرا با وجود ترامپ از یک‌سو تحریم‌ها ادامه می‌یافت و آنان مستمسکی برای حمله به دولت داشتند و از سوی دیگر چالش اصلی انتخابات بر محور برجام و بازگشت به آن شکل نمی‌گرفت، زیرا برجام عملا با خارج شدن امریکا، زمین‌گیر شده بود و با وجود ترامپ همچنان زمین‌گیر می‌ماند؛ بنابراین، در صورت انتخاب ترامپ، حتی اگر انتخاباتی رقابتی را در سال آینده شاهد می‌بودیم، مساله سیاست خارجی و برجام نمی‌توانست محور رقابت‌ها باشد. هر چند بعید است به مجلس اجازه داده شود که در این سطح از مسائل ورود موثر کند، در همین مدت نیز در موضوعات کم‌اهمیت‌تر چنین اجازه‌ای را نیافته‌اند، چه رسد به موضوعات مهم، ولی فراموش نکنیم که کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، لذا پیشنهاد می‌شود که مطابق آن داستان مشهور درباره ادعای دو زن درباره مادری یک کودک عمل شود که حاکم، حکم به نصف کردن کودک می‌دهد و مادر واقعی از خیر ادعای خود می‌گذرد تا بلکه کودک زنده بماند. از این روی، پیشنهاد می‌شود که اصلاح‌طلبان و سایر نیروهای خیرخواه ملت و کشور صریحا اعلام کنند که هیچ ادعایی در جریان انتخابات۱۴۰۰ نخواهند داشت و راه را کامل برای این جریان بی‌مسئولیت و قدرت‌طلب باز می‌گذارند؛ مشروط بر اینکه از این اقدامات تخریبی دست بردارند و اجازه دهند برجام برگردد و اقتصاد و جامعه و مردم ایران نفسی تازه کنند و از این وضع موجود خلاص شوند.

افشای ترور یک دانشمند هسته ای پس از ۱۴ سال

‏‎مصطفی معین وزیر اسبق علوم افشا کرده که در آذر ۱۳۸۵ ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط موساد با ترور دکتر ‎اردشیر حسن‌پور شروع شده، ولی مقامات وقت در دولت احمدی‌نژاد تصمیم گرفته‌اند این ترور را یک حادثه عادی جلوه دهند تا نهادهای اطلاعاتی زیر سوال نروند! دکتر مصطفی معین وزیر علوم و تحقیقات فناوری دولت هشتم که ریاست آن بر عهده سیدمحمد خاتمی بود، رازی مهم را افشا کرد. او در صفحه اینستاگرام خود از ترور دانشمند هسته‌ای خبر داد که ۱۴ سال پیش ترور شده بود. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در ۲۶ دی ۱۳۸۵ دکتر اردشیر حسین‌پور، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شیراز و سرپرست آزمایشگاه تحقیقاتی مالک اشتر، در خوابگاه صدرای دانشگاه با گاز رادیو اکتیو توسط عوامل موساد ترور شد. در آن زمان ترور این دانشمند برجسته هسته‌ای از سوی مقامات تکذیب شد و دلیل آن این بود که سیستم اطلاعاتی زیر سوال نرود و او به عنوان گارگرفتگی معمولی غریبانه به خاک سپرده شد. پس از مدتی روزنامه‌های ساندی تایمز و تایم در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۷ روزنامه هارتص، ترور حسین‌پور به دست موساد را افشا و هارتص همچنین تهدید کرد که این کار اول است.از آن تاریخ تا این زمان شش دانشمند اتمی ایران به دست رژیم صهیونیستی ترور شده‌اند، ولی به جای کشف و ریشه‌کنی نفوذ در سیستم اطلاعات و امنیت کشور، هر بار صورت مساله پاک و یا مانند شهادت دکتر محسن فخری‌زاده با آن برخورد سیاسی ـ جناحی شده است.

امیدواری معاون روحانی به اجرای بودجه از ابتدای سال ۱۴۰۰

معاون پارلمانی ریاست جمهوری گفت: امیدواریم از ابتدای سال ۱۴۰۰ بر اساس بودجه این سال پیش برویم. غلامعلی امیری در حاشیه جلسه هیات دولت این هفته اظهار کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ زودتر از موعد تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. امروز صبح به نیابت از دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردم. وی ادامه داد: این لایحه اعلام وصول شد و طبق قانون داخلی مجلس لایحه باید چاپ و دسترس نمایندگان محترم قرار بگیرد و به زودی به کمیسیون های تخصصی و تلفیق ارجاع می شود. امیری گفت: ما امیدواریم با توجه به اینکه امسال لایحه بودجه سه روز قبل از موعد مقرر تقدیم مجلس شد؛ انشاءالله مجلس بتواند به نحوی به بودجه رسیدگی کند که این امکان برای دولت باشد تا هم آیین نامه های اجرایی را تنظیم و هم تا پیش از سال جدید آیین نامه های داخلی را ابلاغ کند. وی تاکید کرد: لایحه بودجه مهم ترین سند مالی کشور است. خیلی امیدواریم دولت از اول سال ۱۴۰۰ احکام بودجه این سال را عملیاتی کند.

سردار صنیع خانی: احمدی‌نژاد با حمایت سپاه رئیس جمهور شد و به مملکت لطمه زد

به نوشته جماران سردار صنیع خانی با بیان اینکه آقای احمدی نژاد با حمایت سپاه رئیس جمهور شد، گفت: سال 84 بنا بود که آقای قالیباف باشد. دیدند که اقبال مردم به احمدی نژاد بیشتر است، برای اینکه آقای هاشمی رئیس جمهور نشود از قالیباف عبور کردند و پشت احمدی نژاد قرار گرفتند و احمدی نژاد رئیس جمهور شد و همین احمدی نژاد به سپاه و مملکت لطمه زد.

آخرین وضعیت سلامت آیت‎ الله مصباح یزدی از زبان فرزندش

فرزند آیت‎الله محمدتقی مصباح یزدی به بیان آخرین جزئیات وضعیت سلامت پدر خود پرداخت. حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی با بیان اینکه بیماری پدرش جدید نیست، یادآور شد: سالهاست که پدرم بیماری گوارش دارند و همان بیماری هم شدت پیدا کرده است و از علائم این بیماری ضعف است که الان بیشتر هم شده است.وی با بیان اینکه روند درمان پدرش به طور طبیعی ادامه دارد، گفت: از این جهت نگرانی وجود ندارد. ایشان در منزل هستند و فعلاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. فرزند رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تاکید کرد: اخبار کذب شایعاتی که احیانا در رسانه‎های مختلف افرادی می‏ سازند و پخش می‏ کنند را مطلقاً مورد توجه قرار ندهید و اخبار را از سایت رسمی آیت‎الله مصباح پیگیری کنید.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به دولت ابلاغ شد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد.احمد امیرآبادی فراهانی اظهار داشت: آقای قالیباف پس از تایید شورای نگهبان، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت را به دولت ابلاغ کرد.

کنایه نیش‌دار آشنا به طرح اخیر مجلس

‏مشاور رئیس جمهور در کانال تلگرامی خود نوشت: احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. طبق طرح مجلس، دو ماه فرصت خواهیم داشت، برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی. ‏حسام الدین آشنا ادامه داد: فرضاً که اول دی ماه ابلاغ بشود تا اول اسفند فرصت هست؛ یعنی یک ماه بعد از شروع دوران بایدن! ‏به عبارت دیگر، گشایش‌های قطعی بایدن را نه بر اثر تحلیل درست دولت و وزارت امور خارجه و سه سال استقامت ملی بلکه به‌ اسم طرح مجلس و فشار تهدید، به نفع خودشان مصادره خواهند کرد و تاییدی بر درستی تفسیر خودشان در نظر خواهند گرفت؛ لابد این بازی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم مصرف خوبی خواهد داشت.

ربیعی: وزارت اطلاعات افراد مرتبط با ترور شهید فخری‌زاده را شناسایی کرده است

سخنگوی دولت درباره شناسایی عوامل ترور شهید فخری زاده گفت: وزارت اطلاعات افراد مرتبط با ترور شهید فخری‌زاده را شناسایی کرده است. علی ربیعی سخنگوی دولت روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» درباره اتفاقات اخیر از ترور شهید فخری‌زاده، گفت: وزارت اطلاعات با تلاش‌هایی که داشتند، متوجه تحرکاتی شده و موفق شدند روی منطقه تسلط پیدا کنند. وزارت اطلاعات اشخاص مرتبط را شناسایی کرده و همه ابعاد در حال بررسی است و زمانی که قطعی شود، واکنش متقابل طراحی خواهد شد.وی افزود: نکته بااهمیت این است که همان طور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند دانش هسته‌ای ما تحت تأثیر قرار نگرفت و نتوانستند آن را ترور کنند. یکی از برنامه‌های ما تقویت دانش پدافندی پژوهشی است. جذب نخبگان و حتی اعتبار بیشتر برای پیشرفت‌های علمی، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما در فناوری قطعاً هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.