لایحه بودجه 1400 چگونه بسته شد؟ / پیش بینی فروش نفت، چند میلیون بشکه است؟
لایحه بودجه 1400 چگونه بسته شد؟ / پیش بینی فروش نفت، چند میلیون بشکه است؟
لایحه بودجه سند مالی است که دولت در آن میزان دخل و خرج سال آینده خود را مشخص می کند. لایحه بودجه طبق قانون هر ساله باید نهایتاً تا تاریخ 15 آذر ماه به مجلس تقدیم شود. امسال دولت لایحه بودجه سال 1400 را سه روز زودتر نسبت به آخرین مهلت قانونی خود به مجلس تقدیم کرد.

به گزارش نبض‌انرژی،

هزینه‌های جاری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با لایحه بودجه سال ۹۹ با رشدی ۷۳ درصدی از ۳۶۷ هزار میلیارد تومان به ۶۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. هزینه‌های عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با لایحه بودجه سال ۹۹ با رشدی ۳۳.۷ هزار میلیارد تومانی حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 

لایحه بودجه سند مالی است که دولت در آن میزان دخل و خرج سال آینده خود را مشخص می کند. لایحه بودجه طبق قانون هر ساله باید نهایتاً تا تاریخ 15 آذر ماه به مجلس تقدیم شود. امسال دولت لایحه بودجه سال 1400 را سه روز زودتر نسبت به آخرین مهلت قانونی خود به مجلس تقدیم کرد.

با رونمایی از لایحه بودجه 1400 حالا می توان ارقام مهم این لایحه را با لایحه بودجه سال 99 مورد مقایسه قرار داد. از این رو لایحه بودجه 1400 با لایحه بودجه 99 مقایسه می گردد که هر دو با ارقامی که مدنظر دولت بوده است و بدون تغییرات مجلس، بسته شده اند.

از حاشیه های امروز تقدیم لایحه بودجه به مجلس غیبت رئیس جمهور روحانی بود. در غیاب رئیس جمهور، حسینعلی امیری – معاونت پارلمانی رئیس جمهور – لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس برد.

رشد 5 درصدی منابع بودجه شرکت های دولتی

ارقام لایحه بودجه سال 99 نشان می دهد که رقم کلی بودجه (سقف بودجه) معادل 1988 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم با رشدی 22 درصدی در لایحه بودجه سال 1400 به 2435 هزار میلیارد تومان رسیده است.

منابع بودجه کشور خود به دو قسمت تقسیم می شود که عبارتند از منابع بودجه عمومی دولت و منابع بودجه شرکت های دولتی. منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال 99، 563 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم با افزایشی 65 درصدی در لایحه بودجه سال 1400 به 930 هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع بودجه شرکت های دولتی نیز که در لایحه بودجه سال 99، 1483 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، در لایحه بودجه سال 1400 با رشدی 5 درصدی به 1562 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشد 74 درصدی منابع عمومی

منابع بودجه عمومی دولت نیز خود به دو دسته تقسیم می شود: منابع عمومی دولت و منابع اختصاصی. منابع اختصاصی، منابعی هستند که قانون محل مصرف آن ها را تعیین می کند و معمولاً این محل مصرف همان دستگاه ایجادکننده درآمد است (مانند درآمد بیمارستان­ ها یا دانشگاه ها که برای خودشان صرف می شود). منابع عمومی نیز عمدتاً شامل درآمدها (اعم از درآمدهای مالیاتی، جرایم، مجوزها و حق دسترس)، واگذاری دارایی های سرمایه ای (درآمدهای نفتی) و واگذاری دارایی های مالی (ایجاد قرض، دین و فروش سهام شرکت ها) است. منابع عمومی دولت که کلیدی ترین رقم در بودجه می باشد در لایحه بودجه 99، 484 هزار میلیارد تومان بوده است که با رشدی 74 درصدی به 841 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رشد عجیب درآمدی های نفتی

در بخش منابع عمومی دولت، آنچه مهم است و شاید برای بسیاری نیز آشناتر باشد درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی است. در لایحه بودجه سال 1400 درآمدهای نفتی که با عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی از آن یاد شده است با رشد 313 درصدی نسبت به لایحه بودجه سال 99 به 199.2 هزار میلیارد تومان رسیده است. این میزان درآمد نفتی قرار است با احتساب نفت 40 دلاری و نرخ تسعیر 11500 تومانی و فروش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز محقق شود.

نکته جالب توجه اینکه در ردیف 310112 حدود 70 هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی پیش بینی شده است. اگر مجلس با این عدد موافقت کند براورد می شود طبق پیش بینی دولت در بودجه، فروش یک میلیون و 600 هزار بشکه فروش نفت در روز صورت گیرد.

اما اگر این اتفاق رخ ندهد و مجلس با فروش 70 هزار میلیارد تومان اوراق نفتی موافقت نکند، همان عدد 1.2 میلیون بشکه در روز را باید مبنا قرار داد.

درآمدهای مالیاتی نیز در لایحه بودجه سال 1400 با رشد 29 درصدی نسبت به قانون بودجه سال 98 به 251.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رشد 4.5 هزار میلیارد تومانی بودجه های عمرانی

در مقابل منابع عمومی دولت، برخی از هزینه ها نیز تعریف شده که آن ها را می توان به سه بخش مهم هزینه های جاری (شامل حقوق و دستمزد، یارانه ها و استفاده از کالا و خدمات)، تملک دارایی های سرمایه ای (پروژه های عمرانی)  و تملک دارایی های مالی (تسویه قروض و دین) تقسیم کرد.

در زمینه هزینه های جاری باید گفت این هزینه ها در لایحه بودجه سال 99 در مقایسه با قانون بودجه سال 98 با رشدی 73 درصدی از 367 هزار میلیارد تومان به 637 هزار میلیارد تومان رسیده است.

هزینه های عمرانی یا همان تملک دارایی های سرمایه ای لایحه بودجه سال 1400 در مقایسه با لایحه بودجه سال 99 با رشدی 33.7 هزار میلیارد تومانی حدود 104 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

در بخش تملک دارایی های مالی لایحه بودجه سال 1400 رشد 61 درصدی را نسبت به لایحه بودجه سال 99 نشان می دهد و از 53 هزار میلیارد تومان به 100 هزار میلیارد تومان رسیده است.

برخی نکات مهم لایحه بودجه 1400

اینها آمار و ارقام کلی و مهم لایحه بودجه سال 1400 در مقایسه با لایحه بودجه 99 بودند. اما در بخش جزئیات نیز آمارهایی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت می باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

  • در تبصره 12 لایحه بودجه 1400 آمده است، افزایش ضریب حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر در دستگاه های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات به استثنای مشمولان قانون کار، به میزان 25 درصد است. بنابراین میزان افزایش حقوق سال آینده 25 درصد خواهد بود.
  • دولت در لایحه بودجه سال 1400 حقوق ماهانه زیر 4 میلیون و 800 هزار تومان را از پرداخت مالیات معاف نموده است. میزان حقوق های ماهانه ای که در سال جاری از پرداخت مالیات معاف بوده اند، حقوق های زیر 3 میلیون هزار تومان بوده است.
  • در تبصره یک بودجه 1400 آمده است،سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت مندرج در ردیف 210101 میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف 210102 و منابع مربوط به سه درصد  ردیف 210109 این قانون معادل یک میلیون و نهصد و نود و دو هزار و هفتصد و بیست میلیارد ریال 1.992.720000000 تعیین می شود. همچنین در قسمت دوم بند ب تبصره یک به دولت اجازه داده شده است تا نسبت به پیش فروش نفت (ریالی-ارزی) با اولویت پیش فروش داخلی و با انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام کند.
  • ارقام و اعداد لایحه بودجه سال 1400 نشان می دهد که دولت تصمیم به توزیع 188 هزار میلیارد تومان یارانه در سال 99 را دارد. همچنین در سال 99، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از كلیه بانكهاي اطلاعاتي در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می گردد نسبت به شناسایي و حذف سه دهك بالاي درآمدي از فهرست یارانه بگیران اقدام كند. در لایحه بودجه سال آینده، یارانه نان و خرید تضمینی گندم به رقم 22000 میلیارد تومان رسیده است. دولت برای اجرای طرح حمایت معیشتی (یارانه معیشتی) نیز 31 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها نیز 42.8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.
  • زائران عتبات عالیات (زائران اربعین) که از تاریخ 4 شهریور 1400 تا 22 مهر 1400 از مرزهای زمینی به ‌مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج معاف شده اند.
  • سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 20 درصد در نظر گرفته شده است که مانند سال گذشته است.
  • مطابق بند «الف» تبصره ۱۶ لایحه بودجه 1400، مبلغ وام ازدواج جوانان 50 میلیون تومان به ازای هر نفر با بازپرداخت 5 ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته تعیین شده است.

مبنع:  تابناک اقتصادی،