نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با تصویب طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و دادن مهلت یک‌ ماهه به کشورهای اروپایی برای عمل به تعهداتشان، جاده یک ‌طرفه‌ای که در اجرای توافق برجام ترسیم شده بود را پایان بخشیدند؛ پیامی روشن به کشورهای غربی که دوران وعده‌دادن‌های توخالی […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با تصویب طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و دادن مهلت یک‌ ماهه به کشورهای اروپایی برای عمل به تعهداتشان، جاده یک ‌طرفه‌ای که در اجرای توافق برجام ترسیم شده بود را پایان بخشیدند؛ پیامی روشن به کشورهای غربی که دوران وعده‌دادن‌های توخالی سر رسیده و دیگر زمان پا گذاشتن آنان در میدان عمل است.

به گزارش نبض‌انرژی،

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با تصویب طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و دادن مهلت یک‌ ماهه به کشورهای اروپایی برای عمل به تعهداتشان، جاده یک ‌طرفه‌ای که در اجرای توافق برجام ترسیم شده بود را پایان بخشیدند؛ پیامی روشن به کشورهای غربی که دوران وعده‌دادن‌های توخالی سر رسیده و دیگر زمان پا گذاشتن آنان در میدان عمل است.

به گزارش تابناک، امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاریخ ساز شدند. آن ها به جای واکنش انفعالی نسبت به ترور شهید فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع طرحی را با سرعت و فوریت تصویب کردند که به موجب آن دیگر غربی ها نمی توانند از عمل به تعهداتشان شانه خالی کرده و به بهانه های واهی اقدامی برای رفع تحریم ها انجام ندهند. وکلای ملت با دادن مهلت یک ماهه ای به کشورها 1+4 برای اجرای کامل به تعهداتشان دادند که در غیر این صورت دولت باید نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

کلیات و 9 ماده طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در دو نوبت صبح و عصر جلسه علنی مورد رسیدگی قرار گرفت و نمایندگان در نشست صبح تا آخر ماده 5 و در بعدازظهر مابقی مواد را به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس در مواد یک تا 5،سازمان انرژی اتمی مکلف به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و ذخیره سالانه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن در داخل کشور شد و باید ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده را به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.همچنین این سازمان مکلف شد حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای موردنیاز، با حداقل ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفتهIR2M را آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های نسل ششم IR6 را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون به هزار دستگاه ماشین توسعه بدهد.

نمایندگان مجلس سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف کردند برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین‌های ذکرشده، استانداردهای سازمان پدافند غیرعامل را اخذ و اجراء کرده و نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.همچنین دولت موظف شد در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ ( آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس ، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

در مصوبه دیگر مقرر شد که اگر کشورهای متعاهد۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه)، نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه دهد. دو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون انرژی نیز ارزیابی خود را به مجلس ارائه می‌کنند.

در دو ماده دیگر این طرح مسئول اجرای صحیح و کامل این قانون رئیس جمهور و مقامات و مدیران مربوط و دستگاههای اجرایی ذی ربط تعیین گردید و همچنین مجازات هایی برای مستنکفین از اجرای این مصوبات پیش بینی شد.به موجب این مصوبه مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجراء به مجازات تعزیری درجات ٢ تا ۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می شوند.

مجازات درجه ۲ شامل « حبس بیش از 15 تا 25 سال و جزای نقدی بیش از 550 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال، مجازات های درجه ۳ « حبس بیش از ده تا 15 سال، جزای نقدی بیش از 36 میلیون تا 550 میلیون ریال، مجازات های درجه ۴« حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال، جزای نقدی بیش از 180 میلیون ریال تا 360 میلیون ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی»، مجازات ها درجه ۵ « حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از 80 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا 15 سال، ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی و ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی» است.

بعد از اتمام بررسی های این طرح محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفت: « در طول چند سال گذشته ما تعهدات یک طرفه را در برجام اجرا کردیم و طرف های غربی به تعهدات خود پایبند نبوده و عمل نکردند.

امروز مجلس با این مصوبات جاده یک طرفه را پایان داد چون غربی ها نه تنها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند که با خرابکاری در نطنز به صنعت ما آسیب زده و حتی حاضر به محکومیت اقدامات تروریستی در کشورمان نشدند امیدواریم با این تصمیم قاطع بتوان رفع تحریم کرد. البته غربی ها مطمئن باشند تا زمانی که به تعهدات خود عمل نکنند ما این مسیر را پیش خواهیم برد. هر گاه آنها تعهداتشان را اجرا کردند براساس ماده 7 این طرح موضوع قابل مذاکره است.»