پ
  • شناسه : 32866
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱:۰۲

در مورد میکروکنترلر در نبض انرژی بیشتر بخوانید

در مورد میکروکنترلر در نبض انرژی بیشتر بخوانید میکروپروسسور یا میکروکنترلر ؟ میکروپروسسور یا میکروکنترلر ؟   به گزارش نبض‌انرژی، یکی از سؤالاتی که ذهن هر علاقمند به الکترونیک را به خود مشغول میکند، این است که چه تفاوتی بین میکروپروسسور و  میکروکنترلر  وجود دارد و یا اصلا” چرا با وجود میکروکنترلرهای قوی، هنوز در سیستمهای جدید […]

در مورد میکروکنترلر در نبض انرژی بیشتر بخوانید

میکروپروسسور یا میکروکنترلر ؟

میکروپروسسور یا میکروکنترلر ؟

 

به گزارش نبض‌انرژی،

یکی از سؤالاتی که ذهن هر علاقمند به الکترونیک را به خود مشغول میکند، این است که چه تفاوتی بین میکروپروسسور و  میکروکنترلر  وجود دارد و یا اصلا” چرا با وجود میکروکنترلرهای قوی، هنوز در سیستمهای جدید از میکروپروسسور استفاده می شود؟! اگر به دنبال جواب این سؤال هستید، این قسمت را با دقت مطالعه کنید :

اجازه دهید در ابتدا تعریفی کلی از  یک میکروپروسسور  و یک سیستم میکروپروسسوری داشته باشیم . یک میکروپروسسور صرفنظر از ساختمان داخلی آن، اساسا” یک CPU  که مخفف کلمات

( Centeral Processor Unit ) ، می باشد، هست و همانگونه که از اسمش بر می آید، وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.یک میکروپروسسور برای کار نیاز به مکانی دارد که دستورالعملهای مورد نیاز آن،  در آنجا ذخیره شده باشد که به آن حافظه برنامه می گویند و از نوع و خانواده ROM  ، میباشد. همچنین CPU  نیاز به مکانی دارد که نتایج حاصل از پردازش را در آنجا بریزد که به آن حافظه داده می گویند و از نوع و خانواده RAM  ، میباشد. به علاوه CPU  برای ارتباط با دنیای خارج نیاز به آی سی ورودی،خروجی دارد.  تمامی موارد ذکر شده، تشکیل یک سیستم میکروپروسسوری را می دهند.ملاحظه می کنید که یک سیستم میکروپروسسوری بسیار ساده و اولیه، برای کار نیاز به 4 آی سی دارد که باعث زیاد شدن حجم بورد و همچنین هزینه نهایی خواهد شد.

در یک تعریف کلی، یک میکروکنترلر ساده از تمامی امکانات ذکر شده برای یک سیستم میکروپروسسوری، به اضافه سیستم کلاک و  تایمر،کانتر  بر روی یک آی سی، تشکیل شده است. میکروکنترلرهای جدید مانند میکروکنترلرهای خانواده ATMEGA از سری میکروکنترلرهای AVR ، دارای امکاناتی مانند مبدل آنالوگ به دیجیتال، مقایسه کننده آنالوگ، مدولاتور PWM ، اسیلاتور WATCHDOG ، حافظه EEPROM  داخلی و ……….، می باشند .

 حال سؤال این است که چرا با وجود این همه امکانات در میکروکنترلرها هنوز از میکروپروسسورها استفاده می شود ؟ 

چون میکروپروسسورها علی رغم کم بودن امکاناتشان، دارای قدرت پردازشی به مراتب بیشتر از میکروکنترلرها می باشند ،ضمن اینکه میکروپروسسورها پردازنده های همه منظوره هستند، بر خلاف میکرو کنترلرها که دارای قدرت پردازش کمتری می باشند و برای اهداف خاصی طراحی شده اند.

 از این رو در کامپیوتری که الان شما مشغول استفاده از آن و خواندن این مطلب هستید، از یک میکروپروسسور یا به اصطلاح همان CPU ، به دلیل قدرت بالای پردازش آن استفاده شده است. اما در سیستم کنترل دما و رطوبت یک گلخانه ، به دلیل عدم نیاز به قدرت پردازش زیاد و وجود تمام امکانات مورد نیاز برای کنترل دما و رطوبت، در یک میکروکنترلر، از یک آی سی میکرو کنترلر استفاده شده است./دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

تحول درمعاملات برقی بورس/حساب‌های وکالتی خریدبرق فعال می‌شوند ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تحول درمعاملات برقی بورس/حساب‌های وکالتی خریدبرق فعال می‌شوند

مدیرعامل توانیر از افزایش ۴ برابری سهم معاملات برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: افزایش معاملات خارج از بازار از ۱۵ درصد به ۶۰ درصد خواهد رسید که از اهداف سال پایانی تکالیف برنامه هفتم توسعه در بخش برق است که از امسال در دستور کار صنعت برق است.

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا از همکاری فراجا با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: هماهنگی‌‌ها و بررسی‌های لازم انجام شده و در نهایت تا نیمه اردیبهشت ماه این سامانه (درخواست اینترنتی صدور کارت سوخت) آماده می‌شود.

کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت راه‌اندازی می‌شود ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
افزایش 800 هزار تنی تولید آهن اسفنجی کشور؛

کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت راه‌اندازی می‌شود

کارخانه احیاء شماره 2 شرکت احیاء استیل فولاد بافت در اردیبهشت‌ماه 1403 با ظرفیت تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی در سال به بهره‌برداری می‌رسد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.