به گزارش نبض‌انرژی، یکصدوهشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش با حضور وزیران نفت و انرژی این سازمان از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درحالی یکصد و هشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش آغاز شده که اعضای کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – […]

 

آغاز یکصدوهشتادمین نشست عادی اوپک بعد از عدم اجماع روی تولید اوپک پلاس

به گزارش نبض‌انرژی،

یکصدوهشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش با حضور وزیران نفت و انرژی این سازمان از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درحالی یکصد و هشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش آغاز شده که اعضای کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک (JMMC) در نشست شامگاه یکشنبه (نهم آذرماه) نتوانستند درباره سیاست‌های تولید اوپک پلاس به اجماع برسند.

خبرگزاری رویترز صبح دوشنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه در پایان دور نخست مذاکراتشان که روز یکشنبه (29 نوامبر) برگزار شد، از حصول به اتفاق نظر در مورد برنامه عرضه نفت در سال 2021 ناکام ماندند و قیمت هر بشکه نفت پایه برنت در آستانه برگزاری صد و هشتادمین نشست وزرای نفت کشورهای عضو اوپک بیش از 1 دلار، معادل 2.19 درصد کاهش یافت.

مطابق توافق پیشین اعضای ائتلاف اوپک پلاس قرار بود که کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت از ابتدای ژانویه 2021 اعمال شود ولی با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای نفت، اصلاح این توافق در دستور کار اعضا قرار گرفت.

 

اختلاف در بین اعضای اوپک و همچنین اوپک پلاس که بیشتر از آن به عنوان اختلاف عربستان و روسیه نام می برند، بر قیمت نفت نیز تأثیر گذاشته است. قیمت نفت خام برنت که هفته گذشته به دنبال انتشار خبرهای ساخت واکسن‌های ویروس کرونا از مرز 48 دلار برای هر بشکه گذشته بود، در پی به اجماع نرسیدن نشست دیشب ساعاتی پیش از آغاز نشست وزیران نفت و انرژی اوپک با کاهش همراه شد.

طبق اعلام وزارت نفت، اوپک در نشست امروز با خواسته امارات برای افزایش سهمیه، درخواست نیجریه برای قرار گرفتن میدان آگبامی در طبقه‌بندی میعانات گازی و تغییر مرجع نفت خام این کشور و همچنین چالش متعهد نبودن کشورهایی مانند عراق و نیجریه در کنار افزایش تولید روزانه نفت لیبی به بیش از یک میلیون و 200 هزار بشکه روبه‌روست.

تمدید توافق کنونی اوپک (7 میلیون و 600 هزار بشکه) برای یک دوره سه ماهه یا افزایش تدریجی تولید، از مهم‌ترین سناریوهای اوپک و متحدانش در نشست‌های پیش روست.