در حالی که آمریکا قصد دارد به زودی تحریم‌های جدیدی علیه پروژه گازی نورد استریم2 روسیه اعمال کند، اما مسکو مصّر است تا این پروژه را هر طور که شده، به اتمام برساند. به گزارش نبض‌انرژی، به نقل از بلومبرگ، کارشناسان و تحلیل‌گران بازار و صنعت گاز جهانی بر این باورند که روسیه به احتمال زیاد […]

در حالی که آمریکا قصد دارد به زودی تحریم‌های جدیدی علیه پروژه گازی نورد استریم2 روسیه اعمال کند، اما مسکو مصّر است تا این پروژه را هر طور که شده، به اتمام برساند.

اراده روسیه برای شکست ترامپ در پروژه صادرات گاز به اروپا

به گزارش نبض‌انرژی، به نقل از بلومبرگ، کارشناسان و تحلیل‌گران بازار و صنعت گاز جهانی بر این باورند که روسیه به احتمال زیاد می‌تواند تحریم‌های آمریکا علیه پروژه نورداستریم 2 را کنار زده و نهایتا این پروژه را به اتمام  خواهد رساند.

خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورداستریم2 تنها چند ده‌ کیلومتر با رسیدن به خاک آلمان فاصله دارد و بیش از یک سال است که آمریکا با اعمال تحریم جلوی اتمام این خط لوله را بگیرد.

آمریکایی‌ها در حالی نگرانی از افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه را دلیل تحریم خط لوله اعلام کردند که به نظر می‌رسد، اصلی‌ترین دلیل پشت اعمال این تحریم‌ها این است که آنها می‌خواهند جلوی ورود گاز ارزان‌قیمت روسیه به اروپا را گرفته و اروپایی‌ها را مجبور کنند تا گاز گران آمریکا را بخرند.

این خط لوله متعلق به شرکت گازپروم روسیه است که تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، در قالب آن صادرات گاز به اروپا را افزایش دهد. این شرکت گفته در حال بررسی طرح‌های جایگزین برای اتمام این خط لوله است.

کنگره آمریکا قصد دارد طی سه هفته آینده تحریم‌های جدیدی را برای جلوگیری از اتمام این خط لوله اعمال کند. با این حال اما شرکت گازپروم گزینه‌هایی برای چیره شدن بر این تحریم‌ها دارد.

ساخت این خط لوله 11.2 میلیارد دلاری که روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان و اروپا متصل می‌کند،‌ یکی از موضوعات اصلی مورد اختلاف بین اروپا و آمریکاست؛ چراکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از اروپا خواسته تا وابستگی خود به منابع انرژی روسیه را کاهش دهد.

از آن طرف شرکت‌های آلمانی و آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور به شدت مخالف دخالت آمریکا در این پروژه هستند.

رینر سی‌ال، یکی از مقامات ارشد شرکت نفتی MOV اتریش که اتفاقا یکی از حامیان اجرای این پروژه است می‌گوید که گاز پروم لوله‌گذاری این خط لوله را از سر خواهد گرفت و در نهایت نورداستریم تکمیل خواهد شد.

وی تأکید کرد که ما متقاعد شده‌ایم که اجرای این پروژه نیاز است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از مقامات گازپروم دیروز نوشت که لوله گذاری این پروژه و رسیدن آن به آلمان همین امسال شروع خواهد شد و قرار است نام کشتی‌ای که ادامه لوله گذاری نورداستریم2 را انجام خواهد داد به زودی اعلام شود.

هم نمایندگان جمهوری‌خواه و هم نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا پیش از پایان امسال با اعمال تحریم‌هایی حلقه محاصره برای شکست دادن پروژه نورداستریم 2 را تنگ‌تر کنند.

جو بایدن، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در این باره سیاست‌گذاری‌های ترامپ را در پیش گرفته و بعید به نظر می‌رسد که با در دست گرفتن سکان دولت در ماه ژانویه سال 2021 اتفاق تازه‌ای در سیاست آمریکا در قبال پروژه نورداستریم 2 رخ دهد.

این مسأله باعث می‌شود که گازپروم برای حل مشکل خود برای تکمیل نورداستریم 2 با سه مسأله روبرو باشد، نخست آنکه باید یک کشتی پیدا کند که کار را به اتمام برساند، دوم این که باید بتواند برای این پروژه یک بیمه گذار پیدا کند و سوم این که باید تأییدیه استاندارد بودن ایمنی این پروژه بر اساس قوانین اتحادیه اروپا را بگیرد. هم گازپروم و هم دولت روسیه هم اکنون در حال کار روی همه این سه موضوع هستند.

کاتجا یافیمابا، کارشناس ارشد تحقیقات مؤسسه آکسفورد در مطالعات انرژی و یکی از بلندپایه‌ترین مقامات اروپایی در سیاست‌گذاری در حوزه خطوط لوله انتقال انرژی می‌گوید: با توجه به همه موانع موجود هنوز امکان اتمام این پروژه برای روسیه تا تابستان سال آینده و دریافت مجوزهای ایمنی آن تا زمستان وجود دارد.

البته ممکن است اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا زمان تکمیل این پروژه را طولانی‌تر کند، اما یافیمابا انتظار دارد گاز پروم نهایتا بتواند برای فائق آمدن بر تمام موانع ایجادشده راهی پیدا کند.

این مقام اروپایی می‌گوید: آمریکا باید بداند که امکان توقف این پروژه وجود ندارد.

نشانه‌هایی نیز وجود دارد که ثابت می‌کند دولت مرکل هم می‌خواهد در این قضیه کمک کند. وزرای آلمانی در حال رایزنی با دیگر کشورهای اروپایی برای مقابله به مثل با تحریم‌های آمریکا هستند و نمایندگان اروپایی هم همگام با شرکت‌های اروپایی نسبت به این که مقامات آمریکایی در حال زور گفتن و اصرار بیش از حد در اعمال قدرت خود هستند، اتفاق نظر پیدا کردند.

لابی صنعتی BDI آلمان، با انتقاد شدید از دخالت آمریکا در این زمینه می‌گوید: این مسأله نه تنها خسارت اقتصادی جدی به بار خواهد آورد، بلکه حاکمیت آلمان با اتحادیه اروپا را هم زیر سؤال خواهد برد.

آمریکا در حالی پروژه نورداستریم 2 را تحریم کرد که تنها چند ده کیلومتر مانده بود تا این پروژه 1230 کیلومتری در ماه دسامبر سال گذشته به اتمام برسد. شرکت سوئیسی آلفیز، پس از اعمال تحریم های آمریکا بلافاصله و حتی پیش از اتمام مهلت آمریکایی‌ها برای خروج از پروژه نورداستریم 2، کشتی لوله‌گذار خود را از منطقه خارج کرد و در حال حاضر نورداستریم 2 فقط به 160 کیلومتر لوله گذاری بیشتر نیاز دارد. سؤال اصلی اینجاست که آیا گازپروم توانسته یک کشتی دیگر برای اتمام این پروژه پیدا کند.

اوایل امسال گازپروم یک کشتی لوله گذار دیگر به نام آکادمیک چرسکی به دریای بالتیک آورد، این کشتی هم اکنون پس از گذراندن چند ماه در بندر ماکران آلمان در حال عبور از دریای بالتیک است. ممکن است که این کشتی منتظر خوب شدن هوا در فصل بهار برای ازسرگیری اجرای این پروژه باشد.

گازپروم می‌گوید: در حال بررسی گزینه‌ها برای اجرای این پروژه است اما قصد ندارد این گزینه‌ها را اعمال کند. دور بعدی تحریم‌های آمریکا علیه این پروژه جلوگیری از بیمه‌گذاری این پروژه توسط شرکت‌هایی است که به نظام مالی آمریکا دسترسی دارند.

منابع آگاه می‌گویند: احتمالا این تحریم‌ها شرکت بیمه گذاری زوریخ آلمان را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد.

این شرکت گفته که درباره مشتریان خاص خود اظهارنظری نمی‌کند و با تمام قوانینی که اعمال می‌شود همگام خواهد شد. به احتمال زیاد با توجه به بزرگی این پروژه نورداستریم2 مجبور خواهد شد تا برای کاهش هزینه‌های خود یک شرکت بیمه‌گذار دیگر هم پیدا کند.

تحریم‌های آمریکا احتمالا روس‌ها را مجبور خواهد کرد تا برای بیمه کردن پروژه از شرکت‌های روسی استفاده کرده و به سمت شرکت‌های دولتی فعال در این زمینه بروند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت ملی بیمه روسیه است که توسط مسکو و برای مقابله با تحریم‌ها تاسیس شده است. بر اساس توافق انجام شده هیچ محدودیتی برای ملیت شرکت بیمه‌گذار پروژه نورداستریم2 وجود ندارد.

آناستازیا لیتوینووا، یکی از مقامات مؤسسه رتبه‌بندی فیچ می‌گوید: چند سال پیش روسیه برای بالا بردن توان داخلی خود در حوزه بیمه گذاری و مقابله با تحریم‌ها به فکر افتاد و موسساتی را ایجاد کرد.

احتمالا یکی دیگر از مشکلات نورد استریم2 دریافت مجوز ایمنی این پروژه و اجرای آن بر اساس قوانین اتحادیه اروپا است؛ چراکه شرکت نروژی گفته در حال عقب نشینی با تحریم‌های آمریکاست، اما آژانس انرژی دانمارک می‌گوید نورد استریم2 می‌تواند برای دریافت مجوز حتی از شرکت‌های روسی کمک بگیرد.

یکی دیگر از چیزهایی که آمریکا را عصبانی کرده این است که هیچ یک از حامیان مالی نورد استریم2 از حمایت از آن دست برنداشتند و حتی مدیر مالی شرکت نفتی NG گفته که هنوز امیدوار است که این پروژه نهایتا به اتمام برسد.