قاسمی ده‌چشمه گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو در کشور وجود دارند که به صورت رایگان در حال دوگانه سوز شدن هستند. به گزارش نبض‌انرژی، به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید قاسمی ده چشمه معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره علت افزایش سهم CNG در سبد […]

قاسمی ده‌چشمه گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو در کشور وجود دارند که به صورت رایگان در حال دوگانه سوز شدن هستند.

به گزارش نبض‌انرژی،

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید قاسمی ده چشمه معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره علت افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودرو‌ها اظهار کرد: هدف وزارت نفت و دولت، افزایش سوخت پاک در حمل‌ونقل در مرحله اول و ارزان کردن هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی است.  با توجه به اینکه ما منابع بزرگ گاز طبیعی را در جهان داریم، پارس جنوبی بزرگترین منبع سرشار از گاز طبیعی است و این منبع در تمام کشور در دسترس است.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر به سمت سوخت پاک یا سی ان جی  در حال حرکت هستیم.

او ادامه داد: هدف این است که به حمل و نقل ارزان دست یابیم و از آنجا که دسترسی به گاز در تمام کشور راحت است در تلاش هستیم تا با ایجاد جایگاه‌های جدید و کوچک مقیاس و سایر اقدامات حمل و نقل را به سمت CNG ببریم.

قاسمی ده چشمه اضافه کرد: یک برنامه تا سال ١۴٠٠ و برنامه‌ای دیگر تا سال ١۴١٠ و نهایتا سند توسعه تا افق سال ١۴٢٠ در نظر گرفته شده است؛ که هم اکنون با برنامه به سمت تولید کارخانه‌ای می‌رویم، در سال‌های آینده با فراوانی که در جایگاه‌ها ایجاد خواهد شد، این عمل اتفاق خواهد افتاد.

او گفت: در سال گذشته میانگین مصرف ١٩.۴ میلیون متر مکعب در روز بوده است و امسال به ٢۴.۶ میلیون متر مکعب رسیده است که پیش‌بینی این است که در سال آینده با ٨ میلیون مترمکعب افزایش به عدد ٣٣ میلیون متر مکعب به سمت گاز حرکت کند. در شرایط فعلی سی ان جی ١۵ درصد سبد سوخت کشور را تشکیل می‌دهد و امیدواریم در سال ١۴٢٠ به ٢٣ درصد سوخت کشور برسیم.

این مقام مسئول در وزارت نفت گفت: درباره افزایش مصرف سی ان جی و  ظرفیت جایگاه‌ها در کشور یادآور شد: در شرایط فعلی با توجه به مصرف، این ظرفیت جوابگو است، ولی در سال‌های بعد، طرحی عظیم در دست وزرات نفت است که توسعه کشور را تضمین خواهد کرد و  ۵٠ درصد جایگاه‌های کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، حدود ٢ هزار و ۵٩٠ جایگاه یا دستگاه کمپرسور داریم که  یک هزار و ٢٠٠ دستگاه در سال‌های بعد اضافه خواهد شد.

او با اشاره به دوگانه سوز کردن خودرو‌ها گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد و دستور وزیر نفت تمامی خودرو‌های حامل بار و مسافر شامل این طرح هستند. در حال حاضر یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو در کشور موجود است که به صورت رایگان در حال تبدیل شدن است.

معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: سایت ما www.gcr.nioptc.ir است و همه می‌توانند در این سایت ثبت نام کنند و نوبت بگیرند. عملیات به صورت رایگان انجام می‌شود و مسافربرهای شخصی اینترنتی و آن‌هایی که پلاک عمومی ندارند، هم زیرساخت‌شان آماده شده و وقتی سایت فعال شود افراد می‌توانند، مراجعه کنند.

این مقام مسئول درباره استفاده صاحبان خودرو‌های شخصی از این شرایط هم گفت: صاحبان خودرو‌های شخصی فعلا در اولویت این پروژه قرار ندارند، ما حمایت‌های کارخانه‌ای خود را از سازنده‌های بزرگ مانند ایران خودرو و سایپا دیزل انجام می‌دهیم و آن‌ها در تولیدات نسل جدید قرار خواهند گرفت.

قاسمی ده چشمه بیان کرد: حدود یک میلیون وانت در این طرح هستند که ١٨٣ هزار دستگاه  ثبت نام کرده‌اند و در حال تبدیل شدن هستند و ١٨هزار مورد در حال نوبت دهی هستند. کارگاه‌های ما با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعال هستند.

معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  در پایان از صاحبان خودرو و ناوگان عمومی  در خواست کرد تا ثبت نام خود را زودتر انجام دهند.