در مورد درمان جوش صورت با آبلیمو در نبض انرژی بیشتر بخوانید   آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین C که در مرکبات به‌مقدار فراوان وجود دارند، می‌توانند با رادیکال های آزاد در پوست مبارزه و کلاژن سازی پوست را نیز تقویت کنند. یکی از مرکبات سرشار از ویتامین C لیمو ترش است. در این […]

در مورد درمان جوش صورت با آبلیمو در نبض انرژی بیشتر بخوانید

 

آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین C که در مرکبات به‌مقدار فراوان وجود دارند، می‌توانند با رادیکال های آزاد در پوست مبارزه و کلاژن سازی پوست را نیز تقویت کنند. یکی از مرکبات سرشار از ویتامین C لیمو ترش است. در این مقاله، درباره درمان جوش با آبلیمو صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

به گزارش نبض‌انرژی، آکنه و جوش صورت جزو رایج‌ترین مشکلات پوستی‌اند که افراد زیادی را درگیر خود می‌کنند. خیلی از افراد به درمان‌های دارویی روی می‌آورند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند با روش‌های خانگی و طبیعی از شر جوش‌هایشان خلاص شوند. آبلیمو سرشار از ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدسیتریک طبیعی است که نوعی ویتامین C است و به همین دلیل، به‌عنوان روشی طبیعی برای درمان جوش و جای جوش پیشنهاد می‌شود. با ‌این حال، استفاده از لیمو یا آبلیمو به‌صورت مستقیم روی پوست صورت ممکن است عوارض جانبی داشته باشد؛ بنابراین شاید بهتر باشد درمان‌های جایگزین را امتحان کنید. در ادامه، درباره درمان جوش با لیمو و آبلیمو بیشتر توضیح می‌دهیم.

آیا درمان جوش با آبلیمو امکان‌پذیر است؟

آیا درمان جوش با آبلیمو ممکن است؟

بعضی از افراد معتقدند می‌توان جوش صورت را با آبلیمو درمان کرد. به‌عقیده آنها دلیل مفیدبودن لیمو برای جوش صورت این است که از التهاب جلوگیری می‌کند و از میزان چربی و باکتری‌های پوست می‌کاهد. دانشمندان تأثیر آبلیمو بر جوش صورت را مستقیما بررسی نکرده‌اند، اما برخی پژوهش‌‌ها اثر ضدالتهابی و ضدباکتریایی لیمو را به‌طور کلی بررسی کرده‌اند. اغلبِ پژوهش‌ها درباره روغن لیمو که از پوست لیمو گرفته می‌شود تحقیق کرده‌اند.



اثرات ضدالتهابی روغن لیمو

پژوهشی در سال ۲۰۱۸ اثرات ضدالتهابی روغن‌های استخراج‌شده از چهار گونۀ مختلف مرکبات را بررسی ‌کرد. این پژوهش نشان داد ۳ روغن از ۴ نوع روغن لیموترش التهاب را در موش‌ها کاهش می‌دهد. پژوهشگران این را ناشی از اثرات ضدالتهابی ماده‌ شیمیایی لیمونن می‌دانند که در پوست مرکبات به‌مقدار زیاد وجود دارد. پژوهش دیگری در سال ۲۰۱۸ نیز نشان داد استعمال خارجی روغن لیمو التهاب و آسیب‌های پوستی را در موش‌ها کاهش می‌دهد. با همه اینها، هنوز نمی‌توان نتایج این پژوهش‌ها را به انسان‌ها تعمیم داد.

اثرات ضدمیکروبی لیمو

پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان داد عصاره مرکبات از رشد بعضی از باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. این به‌دلیل ترکیبات گیاهی خاصی مانند فنول و فلاونوئید است که در مرکبات فراوان وجود دارد.

به خاطر داشته باشید روغن‌ها ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشند، اما حتما قبل از استفاده از آنها باید با پزشکتان مشورت کنید. حتما این روغن را از برندهای معتبر تهیه کنید. همیشه قبل از استفاده از هر نوع روغن یا پماد، ابتدا آن را روی بازویتان امتحان کنید تا از نداشتن حساسیت مطمئن شوید.

درمان جوش صورت با آبلیمو

اثر آبلیمو بر پوست

تأثیر آبلیمو بر جوش صورت ممکن است از جنبه‌های زیر مفید باشد:

  • کاهش چربی (به‌دلیل اثرات خشک‌کنندۀ اسیدسیتریک)؛
  • کاهش قرمزی و التهاب (که ممکن است باعث درمان جوش یا جای جوش شود)؛
  • خاصیت ضدعفونی‌کنندگی (که باکتری‌هایی را که باعث بروز جوش می‌شوند از بین می‌برد).

این فواید به‌دلیل وجود ویتامین C هستند؛ اما فراموش نکنید اثر ویتامین C در درمان آکنه به‌اندازه تأثیر ویتامین A و زینک مورد مطالعه قرار نگرفته است.

عوارض جانبی آبلیمو برای پوست صورت

همان‌قدر که مزه‌ لیمو تیز و ترش است، اثر آن بر پوست صورت نیز ممکن است شدید باشد و عوارض جانبی داشته باشد. برخی از این عوارض جانبی عبارت‌اند از:

  • خارش؛
  • قرمزی؛
  • سوزش؛
  • خشکی؛
  • از بین بردن باکتری‌های مفید.

اگر هر روز از آبلیمو برای درمان جوش صورت استفاده کنید، این تأثیرات بیشتر خواهند شد. درمان جوش با آبلیمو شاید برای افرادی که پوست تیره‌تری دارند گزینه‌ مناسبی نباشد؛ چون لکه‌های پوستی را بیشتر می‌کند. همچنین آبلیمو احتمال آفتاب‌سوختگی را نیز افزایش می‌دهد.

درمان جای جوش با آبلیمو

جای جوش ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها باقی بماند. در ضمن، اگر جوش‌هایتان را بکنید یا بترکانید، احتمال اینکه جایشان بماند بیشتر می‌شود. در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، احتمال بروز لکه‌های پوستی ناشی از جوش بیشتر است. شواهد علمی در تأیید ازبین‌بردن جای جوش با آبلیمو کم است. بیشترِ شواهد موجود برگرفته از افرادی است که در اینترنت یا شبکه‌های مجازی از مفیدبودن آبلیمو در درمان جوش‌های صورتشان گفته‌اند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان داد روغن لیمو می‌تواند روند بهبود زخم را در حیوانات سریع‌تر کند. این پژوهش نشان داد استعمال خارجی روغن لیموترش روند بهبود زخم‌های پوستی کوچک را در خرگوش‌ها تسریع می‌کند. البته مشخص نیست که آیا آبلیمو می‌تواند همین تأثیر را بر زخم‌های پوست انسان داشته باشد یا خیر. به همین دلیل، اگر می‌خواهید از آبلیمو برای درمان جای جوش‌هایتان استفاده کنید، بهتر است ابتدا با متخصص پوست مشورت کنید.

طرز استفاده از آبلیمو برای جوش صورت

آبلیمو برای درمان جوش و جای جوش

از آبلیمو می‌توان هم برای خشک‌کردن جوش و هم برای درمان جای جوش استفاده کرد. برای خشک‌کردن جوش با آبلیمو، آن را با مقدار برابر آب مخلوط کنید و روی جوش بمالید. این کار را می‌توانید روزی دو تا سه بار و قبل از استفاده از کرم مرطوب‌کننده انجام دهید. همین کار را می‌توانید برای جای جوش نیز انجام دهید، ولی ممکن است به‌سرعت نتیجه نگیرید.

نکات مهمی که باید درباره خرید کرم مرطوب کننده بدانید

برای درمان جای جوش با آبلیمو، چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و به‌آرامی و با دقت روی جای جوش‌ها بگذارید. اجازه دهید چند ثانیه پنبه روی صورت بماند و بعد صورتتان را با آب ولرم بشویید. تا زمانی که جای جوش از بین برود، روزی چند بار این کار را تکرار کنید. بهتر است از آبلیموی تازه استفاده کنید، نه از برندهای سوپرمارکتی که مواد افزودنی دارند. می‌توانید آب چند عدد لیموی تازه را بگیرید و برای چند روز در شیشه در یخچال نگه دارید.

جمع‌بندی

جوش به‌دلیل التهابات پوستی یا دلایل باکتریایی به وجود می‌آید. آبلیمو به‌دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی ممکن است برای درمان جوش مفید باشد؛ اما درمورد خطرات احتمالی آن برای پوست هنوز تحقیقات کافی صورت نگرفته است. همچنین، مانند دیگر درمان‌های خانگی برای جوش و جای جوش، هنوز شواهد علمی کافی برای تأیید تأثیر آبلیمو بر درمان جوش صورت وجود ندارد. مثل توصیه‌ای که همیشه می‌کنیم، در این مورد نیز بهتر است قبل از هر کاری با متخصص پوست مشورت کنید.

منبع:سایت چطور