به گزارش نبض‌انرژی، شرکت ملی نفت ایران، در مراسمی با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، بیژن زنگنه، وزیر نفت و مدیران مرتبط با این دو طرح، پنجشنبه (ششم آذرماه ۹۹) دو پروژه احداث تاسیسات فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی به […]

به گزارش نبض‌انرژی،

شرکت ملی نفت ایران، در مراسمی با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، بیژن زنگنه، وزیر نفت و مدیران مرتبط با این دو طرح، پنجشنبه (ششم آذرماه ۹۹) دو پروژه احداث تاسیسات فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی به بهره برداری رسمی می‌رسند.

واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی با ظرفیت فرآوری روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت و با در اختیار داشتن ۲ ردیف (train) هر یک با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز طراحی شده و قابلیت توسعه برای فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه در روز را داراست.

 

قرارداد ساخت تاسیسات فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی دی ماه سال ۱۳۹۶ منعقد شد و فاز اول آن در اول اسفندماه سال گذشته با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز به بهره برداری رسید.

این واحد فرآورشی با اعتبار ۴۶.۹ میلیون دلار در ضلع جنوبی میدان آزادگان جنوبی راه اندازی شده و نفت موردنیاز آن از تعداد ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک تغذیه می‌شود.

 تاسیسات ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری

پروژه احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی در عسلویه، با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل ۴ میلیون بشکه) به منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس ۱ و نیز تأمین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شده است.

در این پروژه، تعداد ۸ مخزن به صورت سقف شناور هر یک به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب و ۲ مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزاردقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و پمپ‌های انتقال میعانات و ساختمان‌های صنعتی و اداری احداث شده است.

این تأسیسات که هم‌اکنون در مدار بهره‌برداری قرار دارد، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲۲۰۰ میلیارد ریال توسط پیمانکاران داخلی ساخته شده است.