تفسیر سخیف سیاسی یک موعظه اخلاقی!/ فهم سطحی و سیاست‌زده تاجزاده از بیانات آیت‌الله صدیقی به گزارش نبض‌انرژی، توییت اخیر تاجزاده به‌خوبی نشان‌دهنده نوع بینش و منش برخی از افراد در میان جریان‌های سیاسی است: تقلیل سریع و بعضا تحریف آشکار ناشی از بدفهمی و تحلیل هر گفتار و کرداری در هر مناسبتی به یک […]

تفسیر سخیف سیاسی یک موعظه اخلاقی!/ فهم سطحی و سیاست‌زده تاجزاده از بیانات آیت‌الله صدیقی

به گزارش نبض‌انرژی،

توییت اخیر تاجزاده به‌خوبی نشان‌دهنده نوع بینش و منش برخی از افراد در میان جریان‌های سیاسی است: تقلیل سریع و بعضا تحریف آشکار ناشی از بدفهمی و تحلیل هر گفتار و کرداری در هر مناسبتی به یک موضع‌گیری سیاسی به نفع یا علیه این یا آن!

تفسیر سخیف سیاسی یک موعظه اخلاقی!/ فهم سطحی و سیاست‌زده تاجزاده از بیانات آیت‌الله صدیقی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، آقای مصطفی تاجزاده از چهره‌های مشهور اصلاحات به تازگی توییتی را باز نشر کرده است درباره بخشی از سخنان اخیر امام جمعه تهران  درباره دوری از دنیا و ترجیح آخرت بر آن و اینکه این دنیای گذرا محل رنج و مشقت انسان است و جای رفاه و آسایش نیست. در این توییت با نقل جمله مشهور شهید بهشتی درباره لجن بودن جامعه ای که در آن فقر و فاصله طبقانی وجود دارد و مقایسه آن با این بخش از سخنان خطیب یاد شده  نوشته‌اند:

«متوجه شدی آقای صدیقی، حالا هی روایت  بخوان که ملت باید بدبخت باشد!»

تقلیل سریع هر گفتاری به موضع‌گیری سیاسی ناشی از بدفهمی است

این توییت و بازنشر آن از سوی آقای تاجزاده به خوبی نشان دهنده نوع بینش و منش برخی از افراد در میان جریان‌های سیاسی و به طور کلی بخشی از جامعه است: تقلیل سریع و بعضا تحریف آشکار ناشی از بدفهمی و تحلیل هر گفتار و کرداری در هر مناسبتی به  یک موضع‌گیری سیاسی به نفع یا علیه این یا آن!

خطیب جمعه در حال بیان موعظه‌ای اخلاقی و فردی است

خطیب جمعه در حال بیان موعظه‌ای اخلاقی و فردی است. این که این دنیا محل مرارت و سختی است نه فقط آموزه ای اسلامی و حتی نه فقط دینی بلکه مورد تایید تعالیم اخلاقی کاملا سکولار نیز هست.

آشکار است که معنای این بخش از اظهارات خطیب جمعه هیچ ربطی به موضع‌گیری‌های سیاسی یا طرفداری و ضدیت با ایکس و ایگرگ‌های معلوم و مجهول سیاسی ندارد و شامل تمامی آحاد انسانی با هر مرام و مشرب سیاسی است.

مراجعه به متن سخنان صدیقی نشان می‌دهد بر خلاف تفسیر سطحی و سیاست‌زده  آقای تاجزاده مراد خطیب جمعه به هیج وجه ترویج بدبختی در این دنیا نبوده چرا که در همین بخش از سخنان خود صراحتا می گوید:

« همانی که می‌گوید روزی به دست خداست می‌گوید حرکت بر من واجب است هرکسی باید یک مسئولیتی را در جامعه بدوش بگیرد…»

« سعادت را در دنیا تحصیل می کنند. هر که از دنیاش استفاده نکند آخرت ندارد »

موضع‌گیری صریح سیاسی آیت‌الله صدیقی

صدیقی البته در بیانات خود موضع‌گیری صریح سیاسی هم دارد:

«بیکاری و این سرگردانی و این فشار معیشتی، حاصل نادانی بعضی از افرادی است که در اقتصاد باید مراقبت می کردند چشمشان را به دشمن نمی دوختند باید از امکانات داخلی استفاده می کردند»

این موضع‌گیری سیاسی صریح همان چیزی است که اگر آقای تاجزاده یا هر کسی آن را قابل نقد می‌داند باید نقدش کند نه آنکه از موعظه‌هایی اخلاقی با تحریف و کج‌نمایی تفسیر سیاسی شود.

متاسفانه این قبیل تحریفات و سخیف جلوه دادن رای و نظر مخالف – آگاهانه  یا ناآگاهانه – در سابقه برخی اصلاح طلبان کم نیست. چیزی که در درجه اول با مرام و مسلک همان «اصلاح طلبی» سازگار نیست.

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی