نبض انرژی:پیروزی جو بایدن فرصت طلایی حوزه انرژی ایران پس از تحمل سالهای تحریم شدید
نبض انرژی:پیروزی جو بایدن فرصت طلایی حوزه انرژی ایران پس از تحمل سالهای تحریم شدید
سیاست های مذاکره از سوی دموکراتها با ایران موجب خواهد شد تا بازارهای جهانی نفت با انتشار این خبر تحت تاثیر قرار بگیرند ودر آن زمان باید منتظر عرضه بالای نفت ایران در بازارهای جهانی باشیم هرچند نباید از نقش روسیه و عربستان سعودی در بازارهای جهانی نفت غفلت کرد.

 

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: با آغاز به کار ریاست جمهوری بایدن در آمریکا میزان صادرات نفت خام ایران می تواند مرز 2 میلیون و 500 هزار را در روز رد کند.

 

به گزارش نبض‌انرژی،مرتضی بهروزی فر در گفتگویی اختصاصی با اشاره به اینکه اگر بایدن دوباره به توافق هسته ای ملحق شود، میزان صادرات نفت ایران می تواند به 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز برسد،گفت:احتمال تولید بالاتر نفت در ایران و لیبی موضوع کلیدی برای تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس در نشست دسامبر وزیران این گروه خواهد بود. لیبی پس از آتش بس میان گروههای رقیب، تولید نفت را ازسرگرفته است.

این استاد دانشگاه در حوزه نفت افزود: عربستان سعودی و روسیه تلاش دارند عرضه نفت را به منظور تقویت قیمتها در شرایط پاندمی ویروس کرونا، محدود کنند. اگرچه نفت برنت از زمان سقوط شدیدی که در ماه گذشته میلادی داشت، بیش از 2 برابر افزایش قیمت پیدا کرد اما از ابتدای سال 2020 تاکنون 36 درصد کاهش نشان می دهد.

وی تصریح کرد: ریاست جمهوری بایدن در آمریکا و احتمال انجام توافق بین ایران و آمریکا افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران منجر خواهد شد.

این استاد دانشگاه در حوزه نفت افزود: در زمان خروج آمریکا از برجام، صادرات نفت خام ایران حدود 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز بود. هرچند هدف به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران هیچ‌گاه محقق نشد، اما بر فروش نفت ایران اثر کاهشی داشت. با این حال آمارهای استخراج شده از حرکت نفتکش‌های ایرانی در ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد روند صادرات نفت کشور رو به رشد بوده است. در این میان تلاش‌هایی برای حفظ و افزایش ظرفیت تولید نفت در ایران نیز در جریان است.

بهروزی‌فر اضافه کرد: ریاست جمهوری بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند برای قیمت جهانی نفت منفی باشد؛ زیرا این رئیس جمهوری دموکرات به احتمال زیاد موضع ملایم‌تری در برابر ایران اتخاذ می‌کند و تحریم‌ها را برمی‌دارد که راه را برای بازگشت میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار باز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: آغاز ریاست جمهوری بایدن در آمریکا میزان صادرات نفت خام ایران را تا 2 میلیون و 800 هزار بشکه افزایش خواهد داد هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که عرضه نفت در بازارهای جهانی نباید بر قیمت جهانی این محصول استراتژیک اثرگذار باشد.

بهروزی فر افزود: یکی از فوری‌ترین آثار تغییر دولت آمریکا به وضعیت ایران در بازار نفت مربوط خواهد بود و این همان بازگشت که همه 2 میلیون و 800 هزار بشکه تولید نفت ایران به بازارهای جهانی است.افزایش سریع عرضه نفت ایران با آغاز ریاست جمهوری بایدن در آمریکا رخ خواهد داد اما نکته مهم اینجاست تثبیت قیمت در بازار جهانی نفت باید رخ دهد تا شاهد ثبات اقتصادی در جهان باشیم.

وی افزود: بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام آثار کوتاه مدتی بر روند صادرات نفت ایران خواهد داشت اما به طورکامل اتخاذ سیاست های مذاکره از سوی دموکراتها با ایران موجب خواهد شد تا بازارهای جهانی نفت با انتشار این خبر تحت تاثیر قرار بگیرند ودر آن زمان باید منتظر عرضه بالای نفت ایران در بازارهای جهانی باشیم هرچند نباید از نقش روسیه و عربستان سعودی در بازارهای جهانی نفت غفلت کرد.

 

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی