وزیر نیرو: همکاری با اوراسیا به مثابه پروژه ملی در نظر گرفته شود وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه مناسبات اقتصادی برخلاف توسعه روابط سیاسی صرفا بر مبنای اراده ها شکل نمی گیرد بلکه نیازمند الزاماتی است، گفت: تا زمانی که طرفین الزاماتی را در داخل کشور خود فراهم نکرده باشند نمی توان به توسعه […]

وزیر نیرو: همکاری با اوراسیا به مثابه پروژه ملی در نظر گرفته شود

وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه مناسبات اقتصادی برخلاف توسعه روابط سیاسی صرفا بر مبنای اراده ها شکل نمی گیرد بلکه نیازمند الزاماتی است، گفت: تا زمانی که طرفین الزاماتی را در داخل کشور خود فراهم نکرده باشند نمی توان به توسعه سریع مناسبات تجاری دست یافت.

به گزارش نبض انرژی ، «رضا اردکانیان»   در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپولتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای در بندر انزلی با بیان اینکه همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: به طور طبیعی بدون بخش خصوصی توانمند و بدون ایجاد زیر ساخت مناسب نمی توان انتظار بهره گیری حداکثری از ظرفیت موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا را داشت.

وی بیان کرد: در کنار توجه خاص به ایجاد زیر ساخت های تجاری باید توجه ویژه ای به متولیان اجرای موافقتنامه به عمل آید؛ در این چارچوب ضروری است ضمن بازنگری در ساختار و کارکرد سازمان توسعه تجارت بعنوان متولی اصلی تجارت کشور به تقویت جایگاه سازمان پرداخته شود.

وی ادامه داد: همکاری جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید در قالب موافقتنامه تجارت آزاد بعنوان یک پروژه ملی در کشور تعریف شود و الزامات اجرایی موفق را در داخل فراهم کنیم.

وزیر نیرو افزود: برنامه محوری، تدوین راهبرد همکاری اقتصادی و به تبع آن دستور العمل اجرایی کار با اتحادیه اوراسیا، یکپارچه سازی نظام تصمیم سازی و اجرا  ، ایجاد زیرساخت های تجاری اعم از زیرساخت های سخت افزاری شامل بندری ، جاده ای، هوایی، دریایی، انبارداری، فناوری اطلاعات سردخانه های عظیم در پایانه های صادراتی و فعالیت های از این دست ایجاد شود.

وی ادامه داد : ضمن آنکه زیرساخت های نرم افزاری شامل رژیم تنظیم کننده مقررات متناسب با بازار اوراسیا، هماهنگ سازی روند گمرکی، تنظیم و بروز رسانی قوانین گمرکی، یکپارچه سازی سیستم عملیات فنی و بویژه مقررات استاندارد اجباری، یکپارچه سازی سیستم انطباق ارزیابی اسناد محصولات صادراتی، ایجاد ساز و کار مناسب برای تشخیص و احراز گواهی ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی هم از جمله بخش هایی است که نیازمند تمرکز است.

اردکانیان اظهار داشت:با توجه به وسعت چالش ها و تعارضات امنیتی درمنطقه وسیع اوراسیا باید تلاش های بیشتری برای همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: اتحادیه اوراسیا بستر این مهم را فراهم کرده است و می تواند محور ایجاد چارچوب جدید همکاری های منطقه ای در اوراسیا باشد و در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به الزامات همسایگی و موقعیت خاص جغرافیایی و ترانزیتی برتر می تواند نقش قابل توجهی در منطقه اوراسیا ایفا کند و البته خود نیز از این همکاری منتفع شود.

وی بیان کرد:جمهوری اسلامی ایران قدرت بالقوه منطقه ای است که برای بالفعل ساختن آن نیازمند همکاری ها و همگرایی های بیشتر در منطقه می باشد و با توجه به واقعیت های موجود اتحادیه اوراسیا می تواند این فرصت را فراروی ما قرار دهد.

وزیر نیرو بیان کرد: بی تردید اتحادیه اقتصادی اوراسیا سازمان نوظهور در بین سازمان های منطقه ای است؛ چنانچه بتواند به ضریب بالاتری از اتحاد، همکاری و همگرایی منطقه ای دسترسی  پیدا کند، ظرفیت  تبدیل به یکی از قطب های مهم اقتصادی و حتی سیاسی جهان را در خود دارد.

اردکانیان تصریح کرد:اوراسیا درصورت افزایش کارکرد خود می تواند از اعضا و شرکاء تجاری خود در برابر تاثیرات منفی جهانی شدن محافظت و به آنها برای بهبود قابلییت رقابت جهانی کمک کند.

وی ادامه داد: همین اهمیت سبب ساز حضور دخالت  برخی کشورهای فرامنطقه ای شده و در صورت کامیابی می تواند تمام منطقه و از جمله این سازمان نوظهور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی اظهار داشت: تحولات اخیر در مجاورت مرزهای شمالی ایران نمایانگر وجود  زمینه ها  و عوامل ناامنی در منطقه است و لذا  با توسعه همکاری ها، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش ضریب وابستگی متقابل اقتصاد کشورهای منطقه با توسعه تجارت متقابل می توان از بروز ناامنی های بیشتر جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ما وارد دومین سال اجرای موافقتنامه موقت فدراسیون آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم، گفت: باید با بررسی عملکرد و آسیب شناسی و بازسنجی لازم در طول یک سال گذشته طی برنامه ریزی بهتر و حل موانع و چالش های پیش رو مسیر مناسبی را در پیش بگیریم تا بتوانیم از ظرفیت های این موافقت نامه بهره کافی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال و همکاری منطقه ای بگیریم.