نبض انرژی:اصل ماجرای حملات سایبری به شبکه گاز کشور چه بود؟
نبض انرژی:اصل ماجرای حملات سایبری به شبکه گاز کشور چه بود؟
در حالی یک نماینده مجلس ادعای حمله سایبری به تاسیسات گاز کشور را مطرح کرده که این موضوع از سوی سخنگوی وزارت نفت تکذیب شده است. در حال حاضر نیز جریان گاز در کشور در شرایط عادی است و با وجود کاهش دمای هوا، ‌گاز در هیچ نقطه‌ای از کشور قطع نیست.

در حال حاضر حدود 95 درصد از جمعیت کشور به شبکه گاز متصل هستند. در کنار آن اغلب صنایع و نیروگاه‌ها نیز گاز را به عنوان سوخت اصلی خود استفاده می‌کنند. از همین رو قطع حتی بخش کوچکی از گاز کشور،‌ می‌تواند شرایط پیچیده  اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته باشد و به سرعت رسانه‌ای شود.

به گزارش نبض انرژی ، -مصطفی گودرزی-با وجود این موضوع اما یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته خبر از حمله سایبری به بخش وسیعی از تاسیسات گازی ایران و قطع گاز در مناطق مختلف را داده است.

شایعه‌ای که تکذیب شد

شهریار حیدری، نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که یکی از موضوعاتی که همواره آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ما دنبال می‌کنند، حملات سایبری است و بارها و بارها این روند را تکرار کردند که عموماً هم ناموفق بودند. آن‌ها باید بدانند هر وقت در این جنگ ورود پیدا کنند جواب ما قوی و محکم‌تر خواهد بود، یعنی ما هیچ حمله‌ای که شروع کننده‌اش آن‌ها باشد را بی‌جواب نمی‌گذاریم.

به گفته نماینده قصرشیرین اینکه حمله الکترونیکی به تاسیسات ما بشود طبیعی است، چون آمریکا و مخصوصاً رژیم صهیونیستی همه ظرفیت خود را بر علیه ما به‌کار می‌گیرند و چون قدرت نظامی ما را بالا می‌بینند از این روش برای حمله به ما استفاده می‌کنند.

حیدری با اشاره به حملات اخیر سایبری به گاز ایران گفته بود که پدافند غیرعامل ایران قوی است و تقریباً در بسیاری از مواقع از ورود هکرها پیش از آنکه نتیجه‌ای برای آن‌ها حاصل شود، مطلع می‌شوند. آن‌ها بارها به تاسیسات هسته‌ای، نظامی و اقتصادی ما حمله کرده‌اند و حملات اخیر آن‌ها هم مثل همیشه طبیعی و قابل پیش‌بینی بوده است.

ادعایی که البته از سوی سخنگوی وزارت نفت ایران تکذیب شد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد که حمله سایبری به شبکه گاز و قطعی در بسیاری نقاط کشور صحت ندارد و جریان گاز پایدار است.

«کسری نوری» در پی انتشار خبری مبنی بر حمله سایبری به شبکه گاز ایران تأکید کرد که شبکه انتقال گاز کشور پایدار است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی تأکید کرد که شبکه گاز مشکلی ندارد و هیچ وقفه‌ای در گازرسانی کشور ایجاد نشده است.

این شایعات از کجا آمد؟

در روزهای گذشته، «غلامرضا بهمن‌نیا» رئیس اچ اس ای شرکت ملی گاز ایران از رزمایشی برای ارزیابی تاب آوری شبکه گاز کشور خبر داده بود.

در این رزمایش به‌صورت فرضی مقدار تولید سایت یک پارس جنوبی از دست رفت و این رزمایش در واقع، آمادگی مجموعه مدیریت تولید، انتقال و توزیع شرکت ملی گاز ایران در این شرایط اضطراری را ارزیابی کرد.

بهمن نیا البته تاکید کرده بود که این رزمایش با هدف سنجش آمادگی شرکت ملی گاز ایران در بخش مدیریت دیسپچینگ گاز برای پایداری شبکه در شرایطی که مقدار قابل توجهی از گاز تولیدی کشور در فصل سرد به دلایل پدافندی قطع شود، همچنین شناسایی نقاط ضعف یا نقاط قابل بهبود، ارزیابی و ارتقای سطح آمادگی شرکت و برنامه‌ریزی‌های لازم برای شرایط سخت‌تر و چالش‌های بیشتر، انجام شد.

به گفته رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز، اقدام‌های انجام‌شده و برگزاری این رزمایش، نشان داد این شرکت در مسائل پدافندی قابلیت و توانایی لازم را برای مقابله با آثار احتمالی تغییرات جدی دارد و می‌تواند با شرایط پیش‌آمده وضع پایداری گاز را در شبکه حفظ کند.

بهمن‌نیا یادآور شد: البته انتظار می‌رود با رسیدن به ماه‌های سردتر سال همسو با فعالیت‌های جامع تمرین و برخورد با شرایط اضطراری، بحث مربوط به کنترل مصرف برای مصرف‌کنندگان عمده ما در بخش خانگی، تجاری و صنعتی با الزام رسیدن به یک مصرف بهینه مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: آمادگی برای بازیابی پایداری شبکه در این رزمایش و رسیدن به این چابکی در کار، از جمله اهدافی بود که در این رزمایش محقق شد.

در واقع برخی و از جمله این نماینده مجلس رزمایش برای مقابله با حمله سایبری احتمالی که هنوز هم انجام نشده را با حمله سایبری واقعی اشتباه گرفته است.

این در شرایطی است که «محمد عسگری» سخنگوی شرکت ملی گاز درباره برگزاری این مانور گفته بود که مانور پدافند غیرعامل شرکت ملی گاز ایران برای آمادگی شرکت دربرابر حملات سایبری بوده اما حمله‌ای انجام نشده است و در صورت حمله آمادگی خنثی‌کردن آن را داریم.

در حالی که صنعت نفت و گاز کشور در شرایط تحریم و همچنین مقابله با کرونا قرار دارد، ‌به نظر می‌رسد اظهارنظرهای غیر کارشناسی و کشاندن اختلافات سیاسی به موضوعاتی نظیر امنیت انرژی کشور، می تواند شرایط را برای پایداری تولید در این صنعت با مشکل مواجه کند.