تاثیر واکسن کووید ۱۹ روی سیاستهای تولید اوپک پلاس
تاثیر واکسن کووید ۱۹ روی سیاستهای تولید اوپک پلاس
بر اساس گزارش بلومبرگ، در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز سه شنبه برگزار می شود، تصمیمات سیاست تولید گرفته نمی شود اما عربستان سعودی و روسیه ممکن است سیگنالی از نیاتشان پیش از نشست ۱۰ و ۱۱ آذر وزیران نفت این گروه بروز دهند.

بازارهای نفت ممکن است از چشم انداز واکسن ویروس کرونا به شوق آمده باشند اما اوپک پلاس نمی تواند چنین پیشامدی را جشن بگیرد.

به گزارش نبض انرژی ،

قیمت نفت هفته گذشته تحت تاثیر نتایج موفقیت آمیز واکسن ساخت شرکت فایزر و بایو ان تک به بالاترین قیمت در ۱۰ هفته اخیر صعود کرد. این واکسن می تواند به احیای پروازها، سفرهای خودرویی و سایر فعالیتهای اقتصادی که مصرف سوخت را تقویت می کنند، کمک کند.

با این حال اوپک پلاس که در راس آن عربستان سعودی و روسیه قرار دارند، سرگرم مذاکره درباره به تاخیر انداختن افزایش تولید هستند که امیدوار بودند از ژانویه اجرایی کنند. تقاضا برای نفت در حال حاضر از موج جدید ابتلا به کووید ۱۹ آسیب دیده است.

به گفته منابع آگاه، وزیران اوپک پلاس به تاخیر سه تا شش ماهه افزایش تولید متمرکز شده اند. نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز سه شنبه برگزار می شود و دو هفته بعد در نشست وزیران تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

باب مک نالی، رییس شرکت مشاوره راپیدان انرژی و مقام سابق کاخ سفید در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: اکنون زمان افزایش تولید نیست. اوپک پلاس چاره ای بجز به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید خود ندارد. افت تقاضا برای انرژی در اروپا وحشتناک است.

اگرچه پیشرفت در ساخت واکسن اندکی از فشار بر اوپک خواهد کاست اما طبق پیش بینی اخیر آژانس بین المللی انرژی، تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ باعث تقویت قابل توجه تقاضا نمی شود. تاثیر اقتصادی موج اخیر قرنطینه طولانی خواهد بود.

اعضای اوپک پلاس در هفته های اخیر اذعان کرده اند که برنامه افزایش تولید به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز در ژانویه با در نظر گرفتن وضعیت جاری، قابل اجرا نیست و این تولیدکنندگان به دنبال ادامه محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز در سال میلادی آینده هستند.

به تاخیر انداختن افزایش تولید و حمایت از قیمتها، برای اعضای اوپک پلاس که بسیاری از آنها برای پوشش هزینه های دولتی به قیمت نفت بالاتر از ۴۳ دلار در هر بشکه نیاز دارند، ممکن است حیاتی باشد. این اقدام از کل صنعت نفت حمایت خواهد کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی نهم نوامبر گفت: تولیدکنندگان می توانند در صورت لزوم در توافق تغییر دهند. الجزایر که ریاست دوره ای اوپک را در دست دارد و محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهارات مشابهی داشته اند.

حتی روسیه که اغلب در برابر محدودیت بیشتر تولید مقاومت کرده است، این بار حمایت خود را از چنین تصمیمی اعلام کرده است. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ۲۲ اکتبر اظهار کرد: تاخیر در افزایش تولید یک گزینه است و اگر لازم باشد کاهش تولید عمیقتر خواهد شد اما نمایندگان اوپک پلاس می گویند فعلا نیازی به کاهش بیشتر تولید نیست.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز سه شنبه برگزار می شود، تصمیمات سیاست تولید گرفته نمی شود اما عربستان سعودی و روسیه ممکن است سیگنالی از نیاتشان پیش از نشست ۱۰ و ۱۱ آذر وزیران نفت این گروه بروز دهند.