لزوم ورود LPG در سبد سوخت
لزوم ورود LPG در سبد سوخت
در ایران سالانه حدود ۱۸ میلیون تن LPG تولید می‌شود با توجه به بازار مصرف و شرایط صادرات فعلی، ۱۰ میلیون تن از این مقدار بدون استفاده در فلرها و خط لوله گاز طبیعی می سوزد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بهتر است این میزان بجای سوزانده شدن در خطوط لوله به طور استاندارد وارد سبد سوخت کشور به ویژه دراستان های مرزی کشور شود. البته این روند با توجه به رشد تولید گاز در پارس جنوبی می‌تواند در استان‌های مرزی ادامه دار باشد.

یک کارشناس حوزه گاز گفت: باتوجه به محدودیت صادرات و افزایش تولید گاز و همچنین سوزاندن LPG در خط لوله، می توان این گاز را در سبد سوخت کشور به ویژه استان های مرزی وارد کرد.

به گزارش نبض انرژی ، حمدرضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یک سال از احیای مجدد طرح سهمیه بندی بنزین می‌گذرد، گفت: در نتیجه اجرای این طرح شاهد کاهش مصرف بنزین در سراسر کشور بودیم که نشان از مؤثر بودن ابزار سهمیه بندی در مدیریت مصرف داشت. البته این اقدام دنباله زنجیره هدفمندی یارانه‌ها بود که باید به طور مستمر و پایدار طی این سال‌ها انجام می‌شد در حالی که دولت تدبیر و امید چنین اقدامی نکرد.

وی افزود: با احیای مجدد این طرح، موج کمبود گاز ال.پی.جی در کشور به ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و بخش‌هایی از کرمان و حتی برخی استان‌های غربی را فرا گرفت. دامنه این کمبود به حدی بود که بخش خانگی را که از کپسول‌های ال پی جی استفاده می‌کردند، متأثر کرد. در همان ایام وزیر نفت مصرف ال پی جی در خودروها را تأیید کرد و گفت علت کمبود ال پی جی در بخش خانگی به دلیل افزایش مصرف بخش سوخت در خودروها است.

به گفته این کارشناس حوزه گاز، هر چند که سهمیه بندی بنزین حمل و نقل عمومی در استان‌های یاد شده وجود دارد، اما پهناور بودن استان سیستان و بلوچستان، اجرای طرح کدینگ که سوخت گیری خارج از استان را محدود کرده و همچنین نوع مشاغل خدماتی این استان و همچنین افزایش قیمت بنزین موجب شد تا سبد مصرف سوخت در این استان به سوی ال پی جی سوق بیابد.

رحیمی اظهار داشت: البته نکته دیگری که در این میان وجود دارد کیفیت و رغبت عمومی بیشتر به سوخت ال پی جی به عنوان سوختی مایع نسبت به سوخت سی ان جی است. البته در استان سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از خراسان جنوبی شاهد گستردگی شبکه گازرسانی نیستیم و امکان استفاده از گاز سی ان جی به عنوان سوخت عملاً وجود ندارد. از سویی دیگر پیمایش سوخت ال پی جی بیش از سی ان جی است و به دلیل مایع بودن آن شباهت بیشتری به بنزین داشته و مکانیک خودرو را دچار چالش‌های سوخت گازی نمی‌کند.

وی اظهار داشت: چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تقاضای کنونی بازار گاز مایع (ال‌پی‌جی) واقعی نیست، مطرح کرده بود که با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم نیاز روزانه بسیار کمتر از مصرف کنونی کشور است، اما با تقاضایی که اکنون از طرف مردم وجود دارد، ما تمامی تولید را به بازار داخل می‌دهیم و نمی‌توانیم صادراتی در این زمینه داشته باشیم. این در حالی است که در حال حاضر به دلیل تحریم، صادرات با محدودیت رو به رو شده است و حتی بخشی از ال پی جی تولیدی به دلیل محدودیت‌ها فلر می‌شود.

این کارشناس حوزه گاز توضیح داد: در ایران سالانه حدود ۱۸ میلیون تن LPG تولید می‌شود با توجه به بازار مصرف و شرایط صادرات فعلی، ۱۰ میلیون تن از این مقدار بدون استفاده در فلرها و خط لوله گاز طبیعی می سوزد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بهتر است این میزان بجای سوزانده شدن در خطوط لوله به طور استاندارد وارد سبد سوخت کشور به ویژه دراستان های مرزی کشور شود. البته این روند با توجه به رشد تولید گاز در پارس جنوبی می‌تواند در استان‌های مرزی ادامه دار باشد.