کاهش قیمت و افزایش ایستگاه های شارژ موتورسیکلتهای برقی
کاهش قیمت و افزایش ایستگاه های شارژ موتورسیکلتهای برقی
تصمیمات دولتمردان، بدون در نظر گرفتن زیرساخت های لازم و بررسی های آسیب شناسانه همواره به در بسته خورده اند و در این بین علاوه بر ضرر و زیان مالی، به بخش اعتماد ملی نیز آسیب هایی چند وارد می کنند.خبر تعلیق مجدد کارت سوخت و روی کار آمدن «کارت انرژی»، خبر افزایش ناگهانی قیمت بنزین و ناهماهنگی های ظاهری بین مسئولان در بخشهای مختلف کشور که به ناآرامی ها و آسیب های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجامید.

 

 

به گزارش نبض انرژی ، مهری بهزادپور: خبر تعلیق مجدد کارت سوخت و روی کار آمدن «کارت انرژی»، خبر افزایش قیمت ناگهانی بنزین و ناهماهنگی های ظاهری بین مسئولان در بخشهای مختلف کشور که به ناآرامی ها و آسیب های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجامید، هنوز از خاطر اکثریت مردم حذف نشده است.

نبود تیم کارشناسی جهت بررسی طرح های دولتی، غالباً به نیمه کاره ماندن یا تعلیق طولانی مدت و هدررفتن سرمایه های اجتماعی منتهی می شود.

خبر ساخت موتورسیکلتهای برقی، در ابتدا با توجه به تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف بنزین و فرصت سازی برای افزایش صادرات بنزین، از جمله مزایای این طرح به شمار می آید که در وهله اول به ذهن همگان نفوذ کرد.

اما آماده بودن زیرساخت های کشور در بخش فرهنگسازی برای استفاده از موتورهای برقی، موقعیت جغرافیایی کشور، و به ویژه تعبیه ایستگاه های شارژ موتورسیکلت ها برقی از جمله مواردی است که هنوز هم عملیاتی نشده است.

قیمت تقریباً یکسان موتورهای برقی با بنزینی در کشور، باتری های گران قیمت آن، نبود ایستگاه های شارژ در سطح شهر، از جمله موانع افزایش تولید آن در کشور است که با وجود تغییر و اصلاح آن، تا کنون تغییری محسوس در آن ایجاد نشده است.

مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق – در این باره با اشاره به تلاش برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها، گفته است: صنعت برق آماده تامین نیازهای جدید برقی در این حوزه است.

به گفته وی علاوه بر مذاکرات انجام شده برای توسعه ساخت ایستگاه های شارژ این موتورها، قراردادهایی نیز با بخش دولتی جهت واگذاری این موتورها به ادارات دولتی انجام شده است و به تدریج فرهنگ استفاده از موتورسیکلتهای برقی، در کشور گسترش می یابد.

البته توسعه استفاده از خودروهای برقی در جهان، نیز به دلیل گرایش به سمت استفاده از انرژی پاک، رونق روزافزونی یافته است و ایران نیز به تدریج در این مسیر گام بر می دارد.

بر اساس آمارهای پلیس تا دی ماه سال 98 ؛ ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته و هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند، اما می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد.

در هر حال برقی کردن موتور سیکلت‌ها اقدام مناسبی ارزیابی شده، زیرا این موضوع به بهبود هوای کلان‌شهرها کمک خواهد کرد و بر این اساس در صنعت برق آمادگی وجود دارد تا تامین برق ایستگاه‌های شارژ انجام شود.

اما عملیاتی شدن آن، نیازمند نگاهی جامع در بخش فراهم آوردن زیرساختها و توسعه سخت افزاری آن خواهد داشت .