نبض انرژی:بازگشت بایدن به برجام
نبض انرژی:بازگشت بایدن به برجام
این بدان معنا نیست که جو بایدن یک عصای جادویی دارد، اما از او خواسته خواهد شد تا با توجه به موج دوم کرونا با نرخ بیکاری مقابله کند و همچنین بر اساس قوانینی که با منافع دیگران مغایرت نداشته باشد، مشتاقانه به دنبال برقراری روابط آرام اقتصادی و تجاری با جهان خارج و بازیابی نقش آمریکا در رهبری اقتصاد جهانی باشد.

شبکه تلویزیونی الجزیره در تحلیلی از رویکرد رئیس جمهوری منتخب آمریکا در قبال مسائل مهم جهان، پیش‌بینی کرد که جو بایدن در دولت خود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد .

به گزارش نبض انرژی ،  الجزیره نوشت: تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط ترامپ علیه ایران مشکلات زیادی را برای اوضاع ایران به وجود آورده است، زیرا ارزش پول ایران به طور قابل توجهی کاهش یافته، تورم و نرخ بیکاری افزایش یافته و محاصره صادرات نفت ایران شدیدتر شده است. همین امر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران را بر آن داشت تا بگوید آنچه که کشورش با توجه به تحریم های اقتصادی فعلی متحمل می شود، طی ۴۰ سال گذشته شاهد آن نبوده است.

پیش بینی می شود که سیاست جو بایدن در قبال ایران در دوره آینده بازگشت به توافق نامه (۱ + ۵) در مورد برنامه هسته ای ایران باشد، حتی اگر موضوع شکل جدیدی پیدا کند.

بازگشت به روابط اقتصادی بهتر با ایران مزایای زیادی را برای چندین طرف از جمله آمریکا که از رکود اقتصادی و رکود رنج می برد و اروپا که شریک آمریکا در تحریم های اقتصادی ایران است خواهد داشت .

در صورتی که جو بایدن تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران را لغو کرده و اجازه صادرات نفت به آن را دهد، این می تواند راهی برای خروج ایران از بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی باشد و این امکان را برای ایران فراهم می کند تا برنامه های خود را برای پروژه های زیربنایی پیاده سازی کند و چاه های نفت و گاز را مطابق با فن آوری های مدرن، بهره برداری کند.

ایران تنها کشوری نخواهد بود که از لغو تحریم های اقتصادی سود می برد. شرکت های آمریکایی نیز از این مرحله استقبال خواهند کرد ، زیرا این به معنای صادرات هواپیما ، ماشین آلات و تجهیزات به ایران است.

اروپا نیز که از کندی رشد اقتصادی رنج می برد، مشتاق احیا قراردادهای خود با ایران است، به طوری که وضعیت شرکت های آن حرکت مثبتی خواهد داشت.

بسیاری از شرکتهای اروپایی با ایران قرارداد بسته بودند اما به محض اینکه ترامپ تصمیم خود را برای خروج از توافق (۱ + ۵) و همچنین اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران گرفت، بازار ایران را ترک کردند.

این بدان معنا نیست که جو بایدن یک عصای جادویی دارد، اما از او خواسته خواهد شد تا با توجه به موج دوم کرونا با نرخ بیکاری مقابله کند و همچنین بر اساس قوانینی که با منافع دیگران مغایرت نداشته باشد، مشتاقانه به دنبال برقراری روابط آرام اقتصادی و تجاری با جهان خارج و بازیابی نقش آمریکا در رهبری اقتصاد جهانی باشد./ایرنا