حذف ایران از میدان انرژی عراق در سایه نبود دیپلماسی اقتصادی
حذف ایران از میدان انرژی عراق در سایه نبود دیپلماسی اقتصادی
غفلت از سرمایه گذاری در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه، درحالی رخ می دهد که ایران دارای منابع انرژی غنی است که پشتوانه تجارب در حوزه تولید تجهیزات و فناوری را یدک می کشد، اما در سایه نبود دیپلماسی اقتصادی هر روز بخش بزرگی از بازارهای صادراتی انرژی را به کشورهای دیگر در منطقه و اروپا و امریکا واگذار می کند.

 

 

 

به گزارش نبض انرژی ، مهری بهزادپور: ایران با وجود منابع غنی انرژی، به ویژه در بخش گاز، نفت، برق ظرفیتهای زیادی برای حضور در کشورهای همسایه در قالب صادرات انرژی و تجهیزات و فناوری و همچنین سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی خود دارد.
اما غفلت از این توانمندی ها و سپردن میدان به کشورهای اروپایی و حتی دیگر کشورهای همسایه، بدون برخورداری از کمترین ذخایر و تجارب در زمینه های مختلف انرژی در مقایسه با کشورمان، آسیبی غیرقابل جبران و پرخطر برای ایران به همراه خواهد داشت.
عزم عراق برای کاهش وابستگی به بازار برق ایران، همزمان به تلاش آمریکا و ترکیه برای ورود به بازار صادراتی این کشور، سایه تیره قطع صادرات انرژی به ویژه «برق» و «گاز» ایران به کشورهای منطقه را سنگین تر ساخته است.
ورود جدی ترکیه به بازار صادرات برق عراق و قطع صادرات گاز ایران، از جمله مواردی است که به دلیل غفلت از سیاستهای توسعه محور بلند مدت به ویژه در حوزه گاز و نبود دیپلماسی اقتصادی قوی در کشور رخ داده و باعث شده که «ایران» به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان منابع انرژی به حاشیه رانده شود.
کشف میدان گازی جدید در ترکیه این گمان را تقویت می کند که این کشور در این بازار نیز حضوری گسترده داشته باشد و به تدریج مبادلات منطقه در این حوزه را تغییر دهد. این مهم با توجه به نگاه صادرات محور ترکیه، به احتمال زیاد تغییرات زیادی در بازار انرژی به ویژه در کشور عراق را شکل خواهد داد.
البته ایران نیز اخیراً با اعزام تیم های اقتصادی مختلف سعی در حفظ بازار عراق از طرق مختلف برای خود را داشته است.
مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم ضمن اشاره به اینکه کشور عراق، با وجود مرز مشترک با ایران و نیاز به فرآورده های نفتی ما، فرصت مطلوبی برای ارتقاء همکاری های فی مابین در این حوزه است گفت : در حوزه تولید برق، کشور عراق با مشکلات متعددی روبروست، اما ایران بیش از میزان مصرف خود، برق تولید می‌کند و ایران می‌تواند ظرفیت مازاد مصرف برق خود در زمان غیرپیک را به عراق صادر کند، چرا که در شرایط کنونی کشور عراق علاقمند است که با استفاده از انرژی‌های نو برق تولید کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تصریح‌کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر که ایران آن را در رئوس امور خود قرار داده، در شرایط کنونی از برنامه های کشور عراق به شمار می‌رود که با کمک مهندسان ایرانی قابل اجراست.