نخستین وعده بایدن بعد از پیروزی با محور انرژی
نخستین وعده بایدن بعد از پیروزی با محور انرژی
جو بایدن نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از خروج رسمی دولت ترامپ از توافق اقلیمی پاریس اعلام کرد که در صورت پیروزی در اولین روز از دوره ریاست جمهوری خود (۲۰ ژانویه ۲۰۲۱) آمریکا به پیمان اقلیمی پاریس دوباره ملحق می‌شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد ، بایدن در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ترامپ دیروز چهارشنبه رسما از توافق آب و هوایی پاریس خارج شد؛ من دقیقا ۷۷ روز دیگر به آن دوباره ملحق می شوم.

ایالات متحده آمریکا که یک سال پیش در چنین روزی روند خروجش از توافق آب و هوایی پاریس را آغاز کرده بود، روز گذشته (چهارشنبه) و در میانه شمارش آرا انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در این کشور، خروج خود را به طور رسمی از این توافق بزرگ که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور وعده خروج از آن را در انتخابات سال ۲۰۱۶ داده بود، ‌ اعلام کرد.

کمیته دانشمندان در بیانیه ای اعلام کردند که «ایالات متحده دومین کشور انتشار دهنده کربن از سوخت‌های فسیلی و بزرگترین منبع انتشار تجمعی آن است.»

توافق آب و هوایی پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع تصویب شد.

چندی پیش، مشاور سیاست خارجی جو بایدن نامزد دموکرات ها برای ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با اندیشکده «شورای آتلانتیک» آمریکا بر ضرورت بازگشت آمریکا به پیمان های بین المللی از جمله توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) تاکید کرد.

روزنامه «ون مینوت» فرانسه پیشتر نوشت: در صورتی که بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری شود، بزرگترین اقتصاد جهان می‌تواند به سرعت به میز مذاکره بازگردد. نتایج انتخابات چیزی را تغییر نخواهد داد: ایالات متحده روز چهارشنبه به طور رسمی از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج می‌شود. بنابراین عدم قطعیت کامل در مورد آینده آن وجود دارد.

همچنین به نوشته اسپوتنیک، گفته شده که خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس به اطلاع سازمان ملل متحد نیز رسیده است. روز چهارم نوامبر، نخستین روز ممکن برای خروج از پیمان اقلیمی پاریس بود.