انتقال ۷۰ میلیون مترمکعب آب برای صنایع کرمان و یزد
انتقال ۷۰ میلیون مترمکعب آب برای صنایع کرمان و یزد
معاون آب و آبفای وزیر نیرو در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: پروژه شیرین‌سازی آب خلیج فارس، در فاز نخست ۷۰ میلیون مترمکعب آب را برای صنایع پرآب بر دو استان کرمان و یزد منتقل می‌کند.

به گزارش نبض انرژی ،

«قاسم تقی‌زاده خامسی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فردا (پنجشنبه) بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه شیرین‌سازی آب دریا در کشور از خلیج فارس و انتقال به استان‌های کرمان و یزد با دستور رییس‌جمهوری آغاز خواهد شد.

وی ادامه‌داد: ۱۶ هزار میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی برای این طرح که شامل یک تصفیه‌خانه، ایستگاه‌های پمپاژ، پست‌های برق و یک خط ۳۰۵ کیلومتری لوله‌گذاری است و در فاز نخست آب را برای صنعت، نمک‌زدایی کرده و به سیرجان منتقل می‌کند، توسط بخش خصوصی و با مشارکت بانک‌ها هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نوشت: این طرح در ایجاد شغل و توسعه صنعت بسیار تاثیرگذار است و در سه مرحله، نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را به استان‌های کرمان و یزد برای استفاده صنایع پرآب بر منتقل می‌کند.

تقی زاده خامسی افزود: در فاز نخست ۷۰ میلیون مترمکعب برای دو استان یاد شده و ۴۰ میلیون مترمکعب برای آب شرب شهرهای بندرعباس و بندر خمیر در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود در مرحله دوم، به همین میزان تا پایان سال منتقل شود.

وی نوشت: اهمیت این طرح در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت بانک‌ها بدون دخالت اعتبارات دولتی است.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین طرح‌های در دست اجرای شیرین‌سازی آب دریا، طرح آب شیرین‌کن بندرعباس است که به گفته مسوولان آب و فاضلاب، بزرگترین پروژه شیرین‌سازی آب دریا در سطح کشور است.
این طرح با تدبیر دولت و با استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی و سیاست وزارت نیرو مبنی بر ایجاد منابع آبی پایدار در شهرهای ساحلی اجرا شده که اشتغال‌زایی غیرمستقیم دو هزار نفری صنایع منطقه از جمله مهمترین مزایای اجرای آن است.