اختصاصی نبض انرژی:بازی انتخابات آمریکا بر بازار انرژی
اختصاصی نبض انرژی:بازی انتخابات آمریکا بر بازار انرژی
انتخاب بایدن یا ترامپ به عنوان رئیس جمهور 2020 امریکا، با توجه به چالش های پیش روی امریکا در سطح داخلی و خارجی، شاید بی تاثیرترین انتخابات در بازار انرژی دنیا باشد.

 

 

به گزارش نبض انرژی ،

مهری بهزادپور: برخی بر این باورند با توجه به شرایط شیوع کرونا و تاثیر آن بر گستره جهان، انتخاب بایدن یا باقی ماندن ترامپ بر سرکار، هیچ تاثیری بر شرایط فعلی اقتصاد جهان به ویژه بازار انرژی نخواهد داشت و یا حداقل یک دوره دیگر شرایط حاکم بر این بازار همین خواهد بود که هست!

به نظر برخی از کارشناسان، حتی با انتخاب بایدن و تغییرات ساختاری که در سیاستهای احتمالی وی رخ خواهد داد، کاهش قیمت نفت مدنظر وی نخواهد بود و به این ترتیب؛ گزینه ورود و بازگشت ایران به بازار انرژی روی میز سیاست گذاری بایدن نخواهد بود و حداقل در دور اول نخواهد بود.

حتی حذف تحریم ها برای ایران نیز، هیچ تاثیری بر بازار انرژی منطقه نخواهد داشت، چرا که روند اعمال تغییرات، با وجود چالش های کنونی حاصل از شیوع کرونا در امریکا و دنیا، به قدری زیاد است که فرصت بررسی و رفع سریع تحریم ها به هیچ وجه فرصت اجرایی شدن باز نمی یابد.
از سویی دیگر، در وضعیت فعلی و سقوط قیمت نفت، هیچ کشوری نیز از ورود مجدد و سرازیر شدن «نفت ایران» به بازار انرژی استقبال نخواهد کرد.

در عین حال بر اساس برخی از پیش بینی ها، جنگ سهمیه ها در بازار انرژی با وجود کرونا امکان دارد که قاعده بازی را بر هم زند.

برکشلی در پاسخ به پیش بینی نرخ قیمت نفت در آینده نیز توضیح داد: احتمال اینکه در طول فرصت باقیمانده ۲۰۲۰، قیمت جهانی نفت بتواند، رقم ۵۰ دلار در هر بشکه را رد کند، کم است. اوپک و غیر اوپک، در بیرون راندن شیل از بازار هم راستا هستند. البته این بدان معنا نیست که اوپک پلاس بخواهد یا حتی بتواند نفت شیل را از صحنه صنعت جهانی نفت خارج کند.

این جنگ سهمیه‌ها در دهه ۱۹۸۰ هم با نفت تازه وارد نروژ در بازار وجود داشت. شیل هم باید بتواند تا به قاعده بازی کند. سهم بازار برای نفتی‌ها مثل حق حاکمیت ملی است.
در هر حال با وجود شرایط حاکم بر جهان، و سیاستهای غیرقابل پیش بینی، اما شناخته شده ترامپ برای جهانیان، و انبوهی از تغییر سیاستهای پیش رو برای بایدن، باید دید که در شرایط فعلی، بازار جهانی چه تغییراتی را تجربه خواهد کرد؟