صبح امروز با حضور رییس جمهوری سه پروژه آب و برق با اعتبار سه هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان در استان‌های تهران و هرمزگان به صورت ویدیو کنفرانسی در مدار فعالیت و عرضه خدمات به مردم قرار گرفت. به گزارش نبض انرژی ، صبح امروز (پنجشنبه ۸ مهرماه) رییس جمهوری در قالب بیست و ششمین […]

سه پروژه آب و برق در مدار فعالیت قرار گرفت

 صبح امروز با حضور رییس جمهوری سه پروژه آب و برق با اعتبار سه هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان در استان‌های تهران و هرمزگان به صورت ویدیو کنفرانسی در مدار فعالیت و عرضه خدمات به مردم قرار گرفت.

به گزارش نبض انرژی ،

صبح امروز (پنجشنبه ۸ مهرماه) رییس جمهوری در قالب بیست و ششمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، پروژه «تصفیه‌خانه ششم آب تهران» با سرمایه گذاری ۴۸۵ میلیارد تومان، «طرح بزرگ رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران» (سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند، سامانه آبرسانی شمال شرق) با اعتباری بالغ بر ۴۹۰ میلیارد تومان و «واحد ۲ بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم» با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان را در استان هرمزگان افتتاح کرد تا از امروز در مدار فعالیت برای خدمت رسانی به مردم قرار بگیرد.

حسن روحانی در این آیین با بیان اینکه ظرف دو تا سه ماه آینده حدود یک میلیون نفر بهتر شدن کیفیت آب آشامیدنی را احساس خواهند کرد، گفت: این تصفیه خانه بعد از افتتاح تصفیه خانه هفتم در سال گذشته از افتخارات دولت است که امروز به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه برای آبرسانی، حدود ٩ هزار کیلومتر لوله کشی آب در تهران و تصفیه خانه هایی برای مصرف بیش از یک میلیارد متر مکعب آب راه اندازی شده است، تصریح کرد: آبی که برای مصرف مردم  وارد شبکه می شود، حتی بهتر از کیفیت آب بطری در فروشگاه هاست.

رییس جمهوری همچنین با بیان اینکه تحریم در بخش کشاورزی و طرح های آب و برق  تقریباً می‌توان گفت بی‌تاثیر بوده است، خاطرنشان کرد: در هفت سال گذشته طرح های مهمی با سختی و تأخیر افتتاح شده است که افتخار بزرگی برای صنعت آب و برق محسوب می شود.

رضا اردکانیان وزیر نیرو با بیان اینکه این هفته یکصد و بیست و چهارمین پروژه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، به ارزش ۳۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح می شود، اظهار داشت: ۱۲۶ پروژه دیگر با اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تهرانی‌ها دسترسی ۱۰۰ درصدی به آب شرب دارند و این توفیق بزرگی است، خاطرنشان کرد: تهران از دهه‌های قبل دسترسی کامل به آب شرب داشته و در این راستا سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۰، ۱۳۴۷، ۱۳۵۹، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و این در حالی است که بیش از یک میلیارد مترمکعب آب شرب بهداشتی در سال در تهران مصرف می‌شود و ۷۵ درصد آن از منابع آب‌های سطحی و ۲۵ درصد دیگر از منابع آب زیر زمینی است.

وزیر نیرو همچنین درباره تصفیه‌خانه بزرگ ششم تهران تصریح کرد: این تصفیه‌خانه در بالاترین نقطه تهران قرار گرفته و با راه‌اندازی آن، ۳۰ درصد انرژی برقی که برای پمپاژ آب از سایر تصفیه‌خانه‌ها به مناطق شمال غرب و غرب تهران استفاده می شد، صرفه‌جویی کردیم و در ۵ منطقه تهران از آن استفاده می‌کنیم.

وی افزود: تونل دسترسی آب در مناطق تهران در سال ۹۱ درست شده و آب اندازی آن نیز امروز انجام می‌شود و از سوی دیگر واحد دوم نیروگاه سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت ۱۷۵ مگاوات به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: کار ساخت تصفیه‌خانه ششم از سال ۸۶ شروع شد و قرار بود از فاینانس خارجی ساخته شود که محقق نشد و با بودجه عمومی آهنگ ساخت آن در ۲ سال اخیر تسریع و با کمک اعضای شورای شهر تهران و شرکت آب منطقه‌ای، منابع مورد نیازی از طریق قبوض آب تامین شد.

همچنین حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، نیز با بیان اینکه ۵۲ کیلومتر از رینگ آبرسانی در سه سامانه غرب، شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد و شمال شرق اجرا شده است، اظهار داشت: این رینگ با قطر یک هزار و ۲۰۰  تا ۲ هزار میلی‌متر به بهره‌برداری رسیده است و در سامانه آبرسانی غرب تهران به طول هفت کیلومتر، آب تصفیه‌خانه ششم را به مناطق پنج، ۹، ۱۸، ۲۱، ۲۲ و شهر جدید پرند می‌رساند.

وی با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح رینگ آبرسانی بیان کرد: این امر باعث می‌شود تا آب با کیفیت یکسان در اختیار مشترکان قرار گیرد و در خشکسالی‌های احتمالی امکان انتقال آب از غرب به شرق وجود دارد.

میزان ظرفیت پروژه های افتتاح شده، چقدر بود؟

پروژه «تصفیه‌خانه ششم آب تهران» با ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ لیتر درثانیه حد فاصل سد تنظیمی امیرکبیر و تصفیه‌خانه ششم واقع در ضلع شمالی شهرک راه‌آهن تهران به منظور ایجاد سیستم انتقال جدید آب از منابع غربی تهران و امکان افزایش ظرفیت تصفیه آب آشامیدنی شهر تهران در چهار بخش اصلی «تونل انتقال به طول مجموع ۲۹.۵ کیلومتر»، «آبگیر ابتدایی تونل»، «تصفیه‌خانه ششم تهران با ظرفیت ۱۵ مترمکعب در ثانیه (دو فاز ۷.۵ مترمکعب در ثانیه)» و «کانال سرریز تصفیه‌خانه ششم آب تهران» به بهره‌برداری رسید.

این پروژه با هدف جایگزینی سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب شهر تهران، فراهم کردن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب در تهران، آبرسانی به مناطق شهری با ارتفاع بالاتر از رقوم تحت پوشش تصفیه‌خانه‌های موجود به روش ثقلی و در نتیجه کاهش هزینه‌های پمپاژ و بهره‌برداری و نگهداری سیستم‌های موجود توزیع آب و آبرسانی به مناطق گسترش یافته در محدوده شمال و شمال غرب تهران بزرگ افتتاح شد.

افزایش ظرفیت تصفیه آب در شهر تهران، افزایش ظرفیت انتقال آب از منابع غربی تهران (سدهای امیرکبیر و طالقان)، افزایش کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان و افزایش ایمنی و پدافند غیرعامل تامین آب تهران از دیگر اهداف این پروژه بود.

این پروژه در سه بخش (سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد و سامانه آبرسانی شمال شرق) درمجموع حدود ۴۰ کیلومتر خط انتقال آب در اقطار یک هزار و ۲۰۰ تا دو هزار میلی‌متر با لوله‌هایی از جنس فولادی افتتاح شد.

پروژه «واحد ۲ بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم» در راستای توسعه تولید برق در جنوب کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، احداث نیروگاه با ۲ واحد گازی ۱۷۵ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی جمعا به میزان ۵۱۰  مگاوات (در شرایط ایزو) به مشارکت شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر و گروه مپنا به‌عنوان سرمایه گذار به بهره‌برداری رسید.

این پروژه با هدف تشویق سرمایه گذاری از طریق بخش غیر دولتی، کاهش حجم تصدی‌گری دولت، تأمین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، افزایش ظرفیت تولیدی برق و ایجاد زمینه‌های اشتغال در منطقه به‌عنوان زیربنای تولید، استفاده بهینه از انرژی سوخت مصرفی با توجه به راندمان بالای واحدها و استفاده از حداکثر توان مهندسی و ساخت و اجرای  داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی افتتاح شد.

پویش #هرهفته‌الف_ب_ایران در یک سال گذشته آبادانی هرچه بیشتر کشور در حوزه صنعت آب و برق را دنبال کرده است و افتتاح طرح‌های کوچک و بزرگ این طرح در شرایط تحریمی و کرونا بیانگر این واقعیت است که دولت با وجود همه فشارهای خارجی، نسبت به سلامت و آبادانی کشور توجه ویژه دارد.

این نکته قابل توجه طی روز گذشته نیز در سخنان رییس‌جمهوری تبلور یافت و ایشان بار دیگر تاکید کرد که دولت برای معیشت مردم، پیشرفت کشور و سلامت ملت ایران در شرایط کرونا از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.