عربستان و روسیه احتمالا در زمان مذاکرات اوپک پلاس در پایان نوامبر، با تمدید کاهش تولید و به تعویق انداختن برنامه افزایش تولید موافقت خواهند کرد. به گزارش نبض انرژی ، /  به نقل از رویترز، عربستان و روسیه احتمالا در زمان مذاکرات اوپک پلاس در پایان نوامبر، با تمدید کاهش تولید و به تعویق انداختن برنامه افزایش […]

عربستان و روسیه احتمالا در زمان مذاکرات اوپک پلاس در پایان نوامبر، با تمدید کاهش تولید و به تعویق انداختن برنامه افزایش تولید موافقت خواهند کرد.

احتمال تمدید 3 ماهه توافق کاهش تولید نفت

به گزارش نبض انرژی ، /

 به نقل از رویترز، عربستان و روسیه احتمالا در زمان مذاکرات اوپک پلاس در پایان نوامبر، با تمدید کاهش تولید و به تعویق انداختن برنامه افزایش تولید موافق خواهند کرد.

هر دو کشور، بر اساس دلایل تاکتیکی تلاش می‌کنند تا زمان برگزاری نشست تمایل به تمدید کاهش تولید را اعلام نکنند. آنها تلاش می‌کنند تا گزینه ها را باز بگذارند و پای‌بندی تولیدکنندگان دیگر اوپک پلاس را تضمین کنند.

در حال حاضر، بر اساس برنامه اوپک پلاس که در آوریل تنظیم شد، این گروه از ابتدای ماه ژانویه 2 میلیون بشکه در روز بر میزان تولید خود می‌افزایند.

اما ذخایر نفت در جهان از متوسط 5 ساله بالاتر است و مصرف بسیار کندتر از انتظار بهبود یافته است. بیشتر شدن همه گیری کووید 19، رکود اقتصادی را دو برابر کرده و آسیب دیگری به تقاضا برای نفت زده است.

هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه بازار به 2 میلیون بشکه نفت بیشتر در آینده نزدیک نیاز دارد و یا اینکه توانایی جذب نفت اضافی بدون افزایش ذخایر و کاهش قیمت را داشته باشد، وجود ندارد.

به طور مرسوم، در سه ماه نخست سال، کمترین تقاضا برای نفت خام از سوی پالایشگاه ها وجود دارد، از این رو اضافه کردن بشکه‌های بیشتر در این زمان سال به ویژه برای تولیدکنندگان پرخطر خواهد بود.

بنابراین، عربستان و روسیه احتمالا افزایش تولید را برای 3 ماه تا ما آوریل به تعویق می‌اندازند و در ماه مارس دوباره بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنند.

یک گزینه دیگر می‌تواند تعویق دو ماهه یا یک افزایش کمتر مثلا محدود به یک میلیون بشکه یا کمتر، از ابتدای سال جدید میلادی باشد. به طوری که در ماه مارس دوباره بررسی و تصمیم گیری صورت گیرد.

اوپک پلاس می‌تواند، افزایش تولید خود را 6 تا ماه جولای به تعویق بیندازد و در ماه ژوئن بررسی مجدد و تصمیم گیری کند که روند قیمت نفت را افزایشی می‌کند، اما انعطاف پذیری و انسجام داخلی آن را کاهش می‌دهد.

هیچ یک از این گزینه‌ها نسبت به تعویق سه ماهه ارحجیت بیشتری ندارند که احتمالا نتیجه نشست 30 نوامیر و یک دسامبر خواهد بود.