به گزارش نبض انرژی ، فردریش هگل فیلسوف بزرگ  آلمانی در قرن نوزدهم گفت: تنها درسی که می توانیم از تاریخ بگیریم این است که از تاریخ درس نمی گیریم. این جمله ی هگل آئینه ی تمام نمای وضعیت ِ فعلی جهان در شرایط پاندمی کرونا است. اگر از تاریخ فجایع زیست محیطی درسهای لازم […]

به گزارش نبض انرژی ،

فردریش هگل فیلسوف بزرگ  آلمانی در قرن نوزدهم گفت: تنها درسی که می توانیم از تاریخ بگیریم این است که از تاریخ درس نمی گیریم. این جمله ی هگل آئینه ی تمام نمای وضعیت ِ فعلی جهان در شرایط پاندمی کرونا است.

اگر از تاریخ فجایع زیست محیطی درسهای لازم را نگیریم و هم چنان خود را به کوری ِ خود خواسته بزنیم،  شلاق ِ تاریخ درسهای خود را بر ما تحمیل می کند!

دوم  – مارتین لوتر کینگ بیش از ۵۰ سال قبل گفت: شاید هر کدام از ما از کشتی های متفاوتی آمده باشیم، ولی اکنون همه ی ما در  یک کشتی نشسته ایم.

حرف ِ عمیق ِ لوتر کینگ ناظر بر این امر است که بدون توازن و تعادل در نظام زیست محیطی و رفاه عمومی جهان، خوشبختی یک کشور و یا یک قاره به تنهایی توهمی بیش نیست.

وقتی عطسه ی یک چینی کل جهان را در معرض ویروس کرونا قرار می دهد یعنی:
آتش ِ ناشی از تهاجم به طبیعت، خشک و تر نمی شناسد، همه را با هم می سوزاند!

سوم – پاندمی کرونا تنها نوک ِ کوه یخ است. ریشه هایش در تخریب گسترده ی نظام های طبیعی پشتیبان ِ زمین بویژه جنگل تراشی و رها سازی ِ پاتوژن های نهفته در اعماق آن است.

بحران ِ کرونا در حقیقت نماد و نماینده  بخشی از بحران ساختاری ِ  سیستمی است که دیگر نمی تواند لایه های پنهان خود را بپوشاند.

کرونا شتر را بر نردبان نشانده است تا شاید چشمان ما باز شود و ریشه ها را ببینیم

چهارم – پاندمی کرونا آشکارا به ما میگویدکه دیگر نمی توانیم همانند گذشته با طبیعت رفتار کنیم و لازمه ی درس آموزی از تاریخ،  آغاز تغییراتی ریشه ای و اساسی است.

کرونا نشان داده است که کار از داروهای مسکن گذشته و نیاز فوری به جراحی در بسیاری از عرصه های زیست بشر وجود دارد.

پنجم  – مطالبه گری ِ محیط زیستی به امر ِ گشایش ِ  افق های تازه و راه حل های موضوع محور گره خورده است و صرفا  مخالفت و نه گفتن، دیگر کفایت نمی کند.

راه حل هایی مشخص مبتنی بر اقتصاد سبز، حفاظت از تنوع زیستی، عدالت اقلیمی و درس آموزی از تاریخ ِ انقراض، بویژه هنگامی که در آستانه ی انقراض ِ انسان ساخت ِ  ششم قرار گرفته ایم !