تهران- ایرنا- سخنگوی صنعت برق ضمن تاکید بر اولویت داشتن اعمال سیاست‌های تشویق محور، گفت: پارسال و در نتیجه اعمال پاداش خوش‌مصرفی دو میلیارد کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی شد. «مصطفی رجبی مشهدی» روز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بحث بهینه‌سازی مصرف برق یکی از اولویت‌های اصلی صنعت برق است […]

تهران- ایرنا- سخنگوی صنعت برق ضمن تاکید بر اولویت داشتن اعمال سیاست‌های تشویق محور، گفت: پارسال و در نتیجه اعمال پاداش خوش‌مصرفی دو میلیارد کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی شد.

«مصطفی رجبی مشهدی» روز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بحث بهینه‌سازی مصرف برق یکی از اولویت‌های اصلی صنعت برق است و تلاش‌های صورت گرفته در این سال های اخیر منجر به آن شده که رشد مصرف در ساعت‌های اوج مصرف به میزان یک درصد مهار و کنترل شود.

وی با بیان اینکه کنترل رشد مصرف به کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری منجر شده است، اضافه کرد: برای تامین ۵ هزار مگاوات رشد سالانه نیاز به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، معادل پنج برابر درآمد صنعت برق در یک سال است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران خاطرنشان ساخت: براین اساس راهکارهایی برای مدیریت مصرف و کنترل رشد مصرف پیش بینی شد و اقدام‌های مثبتی هم صورت گرفت که در نتیجه اجرای آنها و همکاری صنایع و مشترکان کشاورزی، تجاری، اداری و حتی بخش خانگی، این هدف محقق شد.

رجبی مشهدی ادامه داد: برنامه‌های طراحی شده و اقدام‌های متنوعی دیگری که در پیش است تداوم خواهند یافت و محور اصلی این طرح‌ها و برنامه‌ها، تشویق مشترکان است.

وی افزود: تلاش شده در این سال‌های اخیر با پرداخت‌هایی که به بخش‌های مختلف شده و خواهد شد این سیاست تشویق محور همچنان تداوم داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق سیاست‌های تشویق محور را در بخش کشاورزی، صنعت و خانگی دانست و ادامه داد: مشترکان بخش کشاورزی اگر در اوج مصرف چاه کشاورزی به مدت چهار ساعت موتور را خاموش کنند از ۲۰ ساعت برق رایگان در بقیه ساعت ها برخودار خواهند شد.

وی اضافه کرد: همچنین بخش صنعت اگر در ساعت‌های پیک، مصرف خود را کاهش دهد به همان میزان از تعرفه ۵۰ درصدی برخودار خواهد شد.

رجبی مشهدی گفت: برای مشترکان خانگی، پاداش خوش مصرفی در نظر گرفته شد که استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت،  این امر نشان داد اگر اطلاع رسانی‌ها درست باشد و بحث آموزش بیشتر خانواده در بخش انرژی به صورت یک فرهنگ درآید می‌تواند تاثیر گذاری بسیار مطلوبی را در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

وی به تشریح مشترکان خوش‌مصرف پرداخت و آنان را مشترکانی دانست که بیش از الگوی کم‌مصرفی و کمتر از الگوی پر مصرف‌ها، مصرف می‌کنند، اینها مشترکان خوش‌مصرف نامیده می‌شوند و اینها به میزانی که کاهش مصرف داشته باشند از پاداش خوش مصرفی برخوردار خواهند شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر ادامه داد: در هر منطقه‌ای، یک نرخ پله اولی برق وجود دارد که براساس مصوبه هیات دولت طبق این نرخ پرداخت خواهد شد براین اساس ما در سال گذشته نزدیک به ۲ میلیارد کیلووات ساعت صرفه جویی داشتیم که با همین پاداش خوش مصرفی که سال اول آن هم بود حاصل شد.

به گزارش ایرنا، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر تیرماه امسال گفته بود، سال گذشته از ۲۹ میلیون مشترک برق در کشور، ۲۴ میلیون نفر جزو مشترکانی بودند که مصرف متعارف داشتند و ۳۰ درصد آنها یعنی هشت میلیون مشترک، مشمول پاداش خوش‌مصرفی شدند.

سخنگوی صنعت برق افزود: پارسال ۱۰۶ میلیارد تومان به مشترکان یادشده پاداش داده شد و امسال نیز همین شیوه دنبال می‌شود.